Möjlig ADD?
Undrar vem man ska ta kontakt med om man vill göra en ADD-utredning på en vuxen, dvs mig själv?
För er som är diagnostiserade med detta syndrom har medicinering hjälpt i era specifika fall?
Jag har identifierat några drag hos mig själv som kanske kan tolkas som ADD:
1. Jag har sedan unga år svårt för att tolka det skrivna ordet, missuppfattningar i textens betydelse sker ofta. Jag får läsa texten flera ggr långsamt för att det ska sitta (även diskussioner kan vara svåra att följa). Dessutom havererar närminnet när någon ger mig snabba muntliga instruktioner. Jag måste fråga personen gång på gång för att försäkra mig om att jag har förstått rätt.
2. En stor avsaknad av energi som är ständigt närvarande.
3. När jag samtalar med någon så glömmer jag ofta ord som jag ska säga, så jag får ibland säga det på engelska istället.
4. När jag ex. kör bil så överrumplas jag av intryck och missar således värdefull information. Undviker därför att köra i tätbebyggt område, blir för stressad annars. Att lära sig ett nytt datorprogram kan vara ett litet helvete.
5. Är känslig för oljud, starka dofter (hatar intensiva parfymer, tacka gudarna att 80-talet är över). Stora stökiga folksamlingar ex. discon badstränder. Älskar däremot öknar och tysta öppna landskap
Det är några punkter jag kan komma på nu.

Du ska vända dig till psykiatrin i ditt landsting, eller din husläkare om du har större förtroende för honom/henne, för remiss till en utredning. Fyll gärna i det här testformuläret och ta med dig. Det är samma test som psyk gör för att utröna om en utredning är relevant eller inte. Och ge dig inte, eftersom en utredning är viktig för dig! Låt dem inte nonchalera dig med uttalanden som "vad ska du ha utredningen till?" eller "det kommer inte att betyda nåt" Det förekommer t.o.m. att en husläkare eller psykolog/psykiater som inte är NPF-kunnig, säger att man ska akta sig för en utredning, eftersom man "kommer att bli stämplad av samhället som psyksjuk"!
Apropå dina symptom, man ska aldrig ställa diagnos över nätet, men erfarenheten säger mig att det låter som om du kan ha ADHD/ADD.
Så ta tag i det här om du har misstanken, och börja med att fylla i formuläret jag länkade till. Men tänk på att oavsett om det ger höga eller låga poäng, så är det inte detsamma som att du har diagnosen eller ej!
Lycka till!

Tack för tipset och länken.