Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 3881 ggr
timmelin
0

fotbollshuliganer

såg kalla fakta om fotbollshuliganer, även mot den egna klubben

vad tror ni gör att folk reagerar som dom gör?

HannaM
0

Oklart men alkohol och annan skit är ju delvis med i bilden. För mig är det helt ofattbart att folk kan bete sig på ett sånt vis. Jag kan överhuvudtaget inte förstå på något vis hur man kan handla på det viset.

LinaIsabell
0

Alla flockdjur kan ju faktiskt bete sig så. Det är väldigt enkelt att hetsa upp en grupp människor. Man ser det hela tiden - när urmänniskor ska kriga, när apor går ihop och provocerar andra flockar (apor som lever i flock då), när Hitler talade exempelvis. Ett helt naturligt flockbeteende, för hela flocken måste ju vara med på noterna för att något ska hända, därför är vi lite byggda så att vi vill tycka som ledaren, och vi vill tycka som alla andra. 

I vardagslivet ser man det hela tiden, fast i mindre grad. Kompisarna kanske berättar hur hemskt det är att 10 000 möss dör varje dag på grund utav gräsklippare (helt påhittat) och att det är helt fel. Du kanske aldrig har reflekterat över detta, och vännerna har inga pålitliga källor, men ändå kan man bli "Men shit. Vad hemskt!" och börja hata gräsklippare och berätta för alla andra att man inte ska klippa gräs. Efter ett tag släpper det dock, när man inser att man faktiskt inte tror på det, eller inte bryr sig.

HannaM
0

Fast jag förstår det inte ändå. Även om det finns förklaringsmodeller som visar att det är logiskt. För mig kan det inte finnas en förklaring till att man misshandlar eller hotar människor för att dom sitter i en ledande position inom ett lag eller för att dom råkar hålla på ett annat lag. Det går inte.

LinaIsabell
0

#3, Jo jag har också svårt att förstå det, rent humant. Men inte ut ett etologiskt perspektiv, och hade jag själv varit med om det (inte döda, men bråka) så hade jag förstått det ännu bättre.

Men om man tänker krig. Eller urtidsmänniskan där det handlade om att försvara SIN flock från en annan flock som hotar, då är det ju helt logiskt tycker jag. Det blir inget flockförsvarade om alla tänker olika och vill göra på olika sätt, och vissa bryr sig inte och går iväg. Då är det jättelogiskt för mig att förstå att det måste finnas ett inbyggt flockbeteende som ska skydda flocken, och där hela flocken agerar som en enda stor organism.

Jag tycker för övrigt att det är jättefascinerande att se en grupp bete som som en levande organism. Samhällen, flockar, fiskstim osv. Men det är lite OT

LinaIsabell
0

Kan lägga till: Jag tänker som så, att vi har ju vårt logiska tänkande, och vi har våra instinkter. Människor vill ogärna tro det, men våra instinkter är så sjukt starka, och de övervinna logiskt tänkande alla gånger. Det är ju därför vi dödar/skadar i självförsvar, och det dessutom är lagligt. Sexdriften, driften att äta mat är ju också instinkter, som kan vara svåra att förtrycka. Därför har ju många problem att gå ner i vikt, för det logiska tänkandet säger "ät inte" och instinkterna skriker "ÄT!". Då misslyckas många. 

Och eftersom vi är flockdjur, så tycker jag den starkaste instinkten (förutom överlevnadsinstinkten och möjligen modersinstinken) borde vara flockbeteende och alla instinkter som hör till att skydda flocken. För utan flocken så dör vi (inte i dagens samhälle, men urtidsmänniskan, och det är ju så vi egentligen ska leva). Och därför tror jag att all moral, alla åsikter är för svaga för att trotsa det här flockbeteendet. Därför bortser vi från vår moral, och vi bortser från våra åsikter, och vi går med flocken i alla slagsmål, och dödshot - för flockens bästa. Om flocken överlever, då överlever individen.

igorflickan
0

Det är Idrotten den gör men ond helt enkelt… så ingen mer sport *SkrattandeFlörtSkrattande*

Westham
0

Kan säga att jag levt extremt nära just den typen av läktarkultur. Det är svårt för utomstående är förstå det dom känner för sin klubb.
Det handlar inte om sport alla gånger utan kärleken till sin klubb och dom viger sitt liv till klubben. Dom är klubben. (Enl dom)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

timmelin
0

ja  det liggernog väldigt mycket i detta. att man kanske har ett tråkigt liv och då är det väl bara fotbollen man lever för

har svårt att förstå att dom gör det, men det finns nog en logisk förklaring.

älskar själv att gå på fotboll, heja på mitt lag i med och motgång

det är väl det som är viktigt, att man även stödjer laget i motgång

är svårt att förstå att man kan bli osams med dom andra, men ändå mer logiskt än att man vänder sig mot den egna klubben

som sann fotbollsvän så stödjer jag ju mitt lag även när det går dåligt

idrott är roligt och något som ska vara kul och alla ska kunna våga gå och kolla på fotboll, man ska våga kunna släppa iväg sina tonåringar utan att man sitter och är rädd att dom ska bli nedslagna