Medikinet
Är det någon som äter Medikinet?
Jag ska börja äta den medicinen på måndag, och ville höra lite erfarenheter från andra om medicinen. Tacksam för svar. :)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Vad äter du den för? Nyfiken. 
ADHD. 

Oj, svår fråga!
Jag tror den är rätt ny.. Eller ja, jag har ingen aning, men har läst att den inte är lika vanlig som Concerta och Ritalin, de skrivs ut mer alltså..
Men jag tror den ska vara ganska lika Ritalinen, men jag har ingen aning.
På FASS står det att 20 mg medikinet kostar 488:-. Sen blir det ju dyrare om det är högre dos. 27 mg Concerta kostar enligt FASS 554:-… Så… Ja, medikinet borde vara billigare… Fast det är ju inte samma dos på Concerta och Medikinet, så det är svårt att säga ju.. :P
Jag gör..
På kvällen när concertan vandrat ut kroppen. håller i sig typ tre-fyra timmar, så tar en tablett vid fem och en vid åtta-nio.
Min läkare sa att den var typ som Ritalin.
#6 Men de är väl ändå inte HEEEEEEEEEEEELT likadan? (måste vara övertydlig, jag gillar sådant)

äter oxå den på kvällen när concertan e på att ta slut.. och japp det är samma som ritalina.heter bara nått annat och är billigare.
jag är dålig på att förklara men gör ett försök.
jag frågade på apoteket & min läkare om varför det heter olika saker men är samma medicin samt varför det är skillnader i pris.svaret jag fick var att det läkemedelsföretaget som tagit fram tex ritalina har i X antal år "patent" på "sin" medicin efter det att dessa X antal år gått får andra läkemedelföretag oxå börja göra denna medicin,men då ska den heta nått annat men ändå vara samma sak.och om nått annat läkemedelsföretag gör samma medicin som åter igen tex ritalina så vill dom göra den billigare då vi som äter den medicinen såklart vill köpa den för en billigare peng.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Det va en riktigt bra förklaring. Bra jobbat! :)
Läkemedelsbolagens patenter är riktigt sjuka ibland. Men kärt barn har många namn:p
Jag fick utskrivet Ritalin, men fick medikinet på apoteket.
Jag mådde BRA första dagarna, sen började jag få bröstsmärtor och då fick jag panikångest och vågade inte äta den mer.
Har fått höra att Ritalin är bättre fast de sägs vara samma, så nu ska jag testa de. Men de är så olika vad som funkar på vem.
Hoppas du hittar en medecin som passar dig.
#7 #11
Nej det inte riktigt helt likadant som orginalreceptet,dom kan innehålla lite olika hjälpämnen och tillsatser.billigare kopior anses likvärdiga och enligt reglerna ska apoteket byta till det billigaste märket,vill man inte byta utan väljer orginalet får man offta betala mellanskilnaden själv. Om inte läkaren särskilt skriver att det inte får bytas.
En kopia blir aldrig helt exakt likadant som orginalet,det gäller med mediciner oxå precis som med allt annat.
~ mayolica ~
min läkare skrev att de inte får bytas som väl va då :)
Jo precis :)
De är dag 4 idag med Ritalin och de känns bra, men de gjorde juh medikinet me. Men jag får tänka positivt så ska de bli bra.
Jobbigt att hålla på att exprimentera

Jag äter medikinet 10mg i tablettform och känner att jag har fått ett nytt liv.
Har ADHD men förutom att jag är väldigt inpulsiv och har svårt med konsentrationen så lutar det lite mer åt ADD-hållet, har dock fått diagnos ADHD.
Förr var jag alltid trött och hängig… orkade liksom knappt laga middag till ungarna och stupade i säng när maken kom innanför dörren.
Jag äter tre 10 mgs tabletter fördelade under eftermidagen kvällen (kl.12, 15,18) på ett ungefär. Är jag trött kan jag ta en lite tidigare ochså men är oftast ganska piggg på morgonen.
Nu orkar jag städa, diska och göra allt det där som man borde utöver att överleva
Istället för att somna kl.7-8 så är jag uppe efter 10 varje kväll och går upp tidigare på morgonen också. Sover gör jag som en stock.
Medikinet ger mig dock inte bättre konsentration eller impulskontroll men men den gör mig glad och pigg iallafall 
va skönt att den funkar för dig. de e underbart hur livet kan vända för lite medecinering :)

Inte på mig i allafall gumman, men folk reagerar ju olika kan göra det skulle jag tro.
gott
ska få basal kroppskännedom som test istället som är stressreducerande, ska bli kul att testa :)