Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 3422 ggr
huskylover
0

Byta skola?

Hejsan, jag har en dotter som blir 9år i December! Hon har fått diagnosen ADHD och går i en vanlig klass och skola. I klass 1 o 2 gick hon i en liten klass med extrahjälp, hon hade assistent och allt var jättebra.

Pga nedskärningar fick assistenten sluta i slutet av första terminen av klass 2. Sen började det att gå utför.

Min dotter som är den som vill vara till lags och hjälpa alla och den mest försynta utav alla, blir så mobbad i klassen och utstött. Vi har tagit itu med detta flera gånger utan resultat.

Nu i tredje klass får hon inte ha assistent, hon får sitta på en egen plats längst bak i klassrummet, där hon känner sig otroligt utanför. Hon blir fortfarande mobbad.

Idag när jag hämtar henne från fritids är hon alldeles jätteledsen och säger att dessa två tjejjer fortsätter att mobbas o stöta ut henne.

Eftersom hon har svårt med frukost på morgonen äter hon den i skolan, vilket gör att hon inte kan borsta sina tänder efter det.

Idag har läraren skrivit i hennes bok att klasskompisarna säger att hon luktar illa osv. Visserligen erbjöd läraren att ta med tandborste och tandkräm men det bara känns så jobbigt,tungt o förnedrande när det kommer saker hela tiden. Hon har även problem med hygien men vi som föräldrar ser till att dusch sker varje kväll och nya kläder tas på.

Våran dotter kan varken läsa eller skriva, hon får knappt hjälp i skolan så det är åter vi som föräldrar nu forskar kring att skaffa hjälpmedel, men vad gör det om hon ändå inte får hjälp?

Nu funderar vi på om vi ska byta skola till henne, vi bara känner att vi orkar inte längre, hon behöver mera hjälp och tillsyn.

Vi har gett skolan intyg på att våran dotter ska ha assistent och mera fokus och hjälp men det händer inget.

Jag vill bara ha era åsikter vad ni hade gjort i min situation som mamma/förälder?

Lsl73
0

Hej känner igen detta!

hade precis lika dant med min dotter, dock ingen hjälp men hon blev mobbad och fick mycket extra hjälp hon fick ingen diagnos förens i 3.

men de jag ville säga är att du ska byta skola tror att hon behöver gå i en liten klass  dotter gjorde de fram till nian då var de bara typ 5-7 elever viserlingen först 1-6 sen 7-9 så¨de var ju blandade åldrar men de var ändå bra sen när hon började 8 så började hon vara med i "stor" klass på vissa lektioner men bara de hon kände var ok….

idag går hon andra året på gymnasiiet och de är "vandlig" skola klass de hade hon alldrig gjort om de inte vart för den lilla grupp hon gick i 3-5! hon hade även G i alla ämmen i nian vilket hon förmodlingen inte heller klarat om hon inte gått i liten grupp!

Nu gick hon i något som heter samverkans klass som Bup kan hjälpa till med…

Alla barnen var normalbegåvade men pga av olika anledningar inte klarade av att gå i stor klass! dessutom är de fler lärarer per elev i 1-6 var de två lärarer på 5 elever!

min dotter har diagnnnosen autismliknande tillstånd.