Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9716 ggr
Tintin82
2010-07-31 18:00
0

ADD

Ni som har diagnosen ADD får ni medicinering?Vilka tabletter?Hur hjälper det? FUndera på att få medecin och tänkte höra mig för vad ni får tar?

[aspie]
2010-07-31 18:03
0

Det är samma mediciner både till ADHD och ADD. Den vanligaste är nog Concerta och sen Ritalin och sen finns det visst massor med fler märken man kan få prova

[aspie]
2010-07-31 18:04
0

Glömde.. På mig verkar varken Ritalin aller Cocerta hjälpa speciellt mycket men det kanske behövs göra en justering? På andra verkar det dock fungera utmärkt

Lsl73
2010-08-16 23:43
0

Hej har presic fått diagonsen ADD och Bipolär 2.. fick både Concerta som jag tar på morgonen sen Ritalin under dagen. tycker att de vart bra hjälp hitillsGlad har dock bara ätit de en vecka…. känns som jag vaknat har plötsligt fått lite gjort, orkar mer!!

[Fiction]
2010-08-17 02:41
0

#2 Vilken dos har du ätit av Ritalin resp Concerta?

[aspie]
2010-08-17 11:02
0

#4 Jag äter 60 mg Ritalin och så var det nåt på ca 50 mg Concerta om jag inte minns fel. Ska ringa in och säga att jag slutar med dom idag för jag har så himla jobbig ångest. Tror att det kan bero på medicinen

Emaljoh4
2010-08-17 14:48
0

#5 Du kanske har för hög dos?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[aspie]
2010-08-17 16:36
0

#6 Kanske, men det skulle motsvara samma dos som jag tog av concertan

Emaljoh4
2010-08-18 12:37
0

#7 Då har din läkare fel… (eller min läkare)… Ritalin är starkare i dosen än concertan, så rent logiskt har du fått högre dos Ritalin än Concerta. Om jag har tolkat dig rätt förstås!

Ritalinen har ju dosen utspridd på ungefär 8 timmar (olika för alla) och concertan 12 timmar. Det innebär alltså att du måste ha högre dos av Concertan för att motsvara samma effekt som Ritalinen.. Hoppas du fattar hur jag menar.

Såhär sa min läkare att man kunde tänka (Det var ett tag sen hon sa det till mig, så jag hoppas jag kommer ihåg rätt nu.. Men det låter logiskt enligt mig):

20 mg Ritalin = 36 mg Concerta

30 mg Ritalin = 54 mg Concerta.

Nu minns jag inte vilken dos Concerta du åt? Men om du kollar på tabellen som jag lite slarvigt skrev upp så kan du ju tänka ut det. Glad

Haha, vad långt detta blev, hoppas du orkade läsa allt, hihi.

Emaljoh4
2010-08-18 12:40
0

Så du har ätit/äter 60 mg Ritalin? Och förut åt du 54 mg Concerta?

Förstår inte att din läkare säger att det är samma dos, för det är det verkligen inte!

Inte enligt min läkare och inte enligt min logiska förmåga!

Det är ju logiskt (tycker jag) att en medicin på 30 mg utspritt på 8 timmar har högre effekt än en medicin på 27 mg som är utspridd på 12 timmar.

[aspie]
2010-08-18 15:59
0

Ja, jag vet inte hur läkare tänler eller menar. Jag har bara gjort som jag blivit tillsagd.Väntar på att läkare ska ringa för nu vill jag sluta äta ritalin

[Fiction]
2010-08-18 19:30
0

#10 Vad tror du om att testa att sänka dosen på egen hand en dag, för att se om ångesten försvinner då? (Jag brukar inte rekommendera att man experimenterar med medicindoser på egen hand i vanliga fall, men att SÄNKA den borde inte vara ngt problem.)

Typ testa 30 eller 40 mg Ritalin under en dag? Blir det inte bättre då, är det säkert läge att sluta upp med den helt. Sådana där ångestattacker som du beskriver, brukar i normala fall vara förenligt med att man äter en för hög dos.) Äter du depotkapslar eller direktverkande tabletter?

[aspie]
2010-08-19 10:58
0

#11 Äter kapslar, eller åt rättare sagt. Tog min sista Ritalin i sönadags och mår nog lite bättre när det gäller min ångest. Hade ju kunnat testa halva dosen men tänkte inte på det. Väntar på att läkaren ska ring så jag får ta det då med honom

Anna4077
2010-09-16 16:32
0

har precis börjat äta Concerta men väldigt låg dos. trivs bra me den men jag sover för jäkla dåligt. hade varit bra om jag fick sova. men de e mycke som händer. behöver inte bara ha me medicinen att göra. hjälper ju inte att försöka börja flytta samma dag man börjar med mediciner

Anna och taxen Max

[boxfnykis]
2010-10-13 18:47
2

Jag har fått prova både Concerta och Ritalin men ingenting tycks fungera på mig. Jag fick gå upp till 140 mg Concerta innan det märktes någon som helst inverkan och då fick jag bara hjärtklappning. Sedan testade jag Ritalin och gick upp till 2 tabletter på morgonen och 2 tabletter vid lunch (som jag sällan kom ihåg att ta). Men det enda som händer är att jag får hjärtklappning och blir ännu tröttare än normalt. Det är som att jag bara har en viss begränsad mängd energi och när jag tar tabletter så går den energin åt fortare än normalt.

Är det någon som har ADD och tycker att medicinerna har hjälpt? Hur hjälper de? Blir man mer koncentrerad eller? Är inte hyperaktiv utan hypoaktiv.