Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 11720 ggr
blomfluga
2010-09-10 01:20
0

ADHD-ÄTA

Jag har ADHD, äter och äter och äter och äter(ångest,ångest)….kan det bero på rastlöshet? vad säger ni….

ADHD- socker beroende, alltså om man kanske lättare blir socker beroende?…nån kommentar?

Svea-
2010-09-10 11:43
0

tröstäter oxå… jag gjorde det i hemlighet förr ej nu längre.frågade min läkare å det är vanligt att man tröstäter om man har ahdh.mat är ju som vilken annan drog som helst…maten jag drogar dämpar min ångest..

har dock blivit mkt bättre av bla concertan.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

MissStorm
2010-09-10 14:53
0

Jag har ADHD och är också grymt sockerberoende, har precis börjat äta conserta och märker också att det blivit bättre.

Anna4077
2010-09-10 16:23
0

jag har ADD å har små ätit hel mit liv. samt tröst ätit. kanske finns en kopplig? intresant tanke!

Anna och taxen Max

HannaM
2010-09-10 16:49
0

Eller så är det att man med outredd, missförstådd ADHD mår lite dåligt psykiskt och lätt tar till ätande för att trösta sig? Alltså att det inte är själva adhdn som orsakar problemet utan snarare andra saker som lätt hänger ihop med ADHD?

Svea-
2010-09-10 17:47
0

allt hänger i hop tycker jag. ångestäta pga att man är outredd,äta för att man är utredd pga av ångesten,självmedicinera med bla cola osv för att hålla koncentrationen ett tag till osv osv.. allt hnger samma tycker jag..

Friheten
2010-09-10 19:19
0

Läste nånstans att när kroppen börjar använda Ritalin,concerta så förbrukas mängder med blidsocker därav vårat sötsug:p

MissStorm
2010-09-10 19:20
0

# 6 Menar du att det skulle bli värre med medicin? Än så länge har det varit tvärtom för mig.

Friheten
2010-09-10 19:24
0

Kan varit när hjärnan försöker få fram den substansen vi saknar. Det vi får med medicinen :) återkommer med rätt svar haha

Sweetelle
2010-09-11 00:50
0

Personligen så har jag hela livet haft problem med sockerberoende. INNAN jag började med medicin, upplever det som att det är mycket lättare att låta bli att småäta sedan jag började med centralstimulantia. Dock kan jag få ett väldigt starkt sug när medicinen går ur kroppen på kvällen OM jag inte ätit bra under dagen.

Generellt så har personer med ADHD lättare för att bli missbrukare av det mesta. Exakt varför vet jag inte, men att det är dokumenterat att ADHD och missbruk har ett starkt samband vet jag. (Tänker att även socker kan jämföras med alkohol, droger och/eller nikotin.) Socker gör ju att man tillfälligt piggnar till och får lite mer energi, i längden mår man ju inte bra av det, men jag kan ändå tänka mig att det kan bli som en självmedicinering om man har svårt att hålla energin och koncentrationen uppe på eftermiddagen tex.

Tillägg: Jag tror absolut att småätande/konstant ätande kan bero på rastlöshet och ångest. Jag märker väldigt tydligt att om jag känner mig rastlös eller har ångest så ökar mitt sug kraftigt. Även min styrka att stå emot suget minskar i dessa lägen.

VeganGeek
2010-09-11 15:02
0

Jag har diagnosen DAMP (idag hade det väl blivit ADHD+DCD) även om jag just nu är lite väl trind, har jag för det mesta motsatt problem, jag har ofta svårt att komma ihåg att äta, har i perioder haft en ätstörningsproblematik men även när jag inte har velat svälta mig för att gå ner i vikt finner jag det ofta svårt att äta, skulle gärna levande på flytande kost typ de näringsdrycker man får på sjukhuset när man inte kan äta, men det skulle bli för dyrt och de är knappast veganska.

Jag är mer benägen att "tröstsvälta" än att "tröstäta"

Att jag sen har väldigt känsliga smaklökar gör inte det hela lättare.

Svea-
2010-09-11 17:57
0

för den som orkar läsa … finns lite svar ang vårat sätt att förhålla oss till maten..

"ätstörningar-adhd

Svea-
2010-09-11 18:01
0

speciellt där här delen känner jag själv igen mig i.. samt min dotter,,, jag självmedicinerar mig till bättre fokus,osv osv..

blomfluga
2010-09-27 12:43
0

Tack för alla svar!

Jag har nyss fått ADHD diagnos och står i (för mig iallafall) en lååång kö till medicin provning…. januari-senast….

Era svar ger mig i allafall lite hopp om en förbättring vid medicinering…tills dess blir det xenical:-D

timmelin
2010-09-27 18:41
0

jag ja gjorde det också innan jag fick concerta

men nu har jag ett problem, är liksom aldrig typ hungrig eller rättare sagt så är jag kanske hungrig innan jag äter

så nu blir det minimalt med mat, men har lite extra kilon att ta av så det är gott än så länge :)

blomfluga
2010-09-30 01:16
0

bra länk svea!

Svea-
2010-09-30 14:15
0

Tack så mkt blomflugan! har så svårt å förklara..!

[mossquinnan]
2010-09-30 16:38
1

Jag gör inget annat än att äta nu för tiden..

Först sal ti maten sedan ett extremt sötsug efter det och sedan salt haha d e sjukt jobbigt:-(

sen kommer ångesten..känner mig så sunkig för jag inte har mer koll på mig själv..fast man är så medveten:-(

Monizz
2010-10-05 01:57
0

Jag kan inte äta över huvutaget sedan jag började med Concerta..

Jag hade bullemi när jag var 11 sedan dess har jag inte kunnat hanerat mat .. Tills för 2 år sedan var jag ganska rund.. Men då började jag med Concerta.. Nu är inget gott över huvudtaget! :(

Inte en choklad… inte ens en KAKA buuuuh.

linaja
2010-10-13 20:47
0

äta äta äta äta

Concerta har hjälpt.

äta äta äta ångest ångest träna träna etc..

usch. mitt förhållande till mat är verkligen inte sunt. Nu för tiden sen jag flyttade hemifrån äter jag ingen lagad mat.. för jobbigt.. så det blir mûsli.. morgon middag kväll