Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 4106 ggr
[Fiction]
0

Gratis telefontolk/stöd

I dag har jag stått i Riksförbundet Attentions monter ute på en mässa i Sthlm. I montern bredvid oss, stod några som presenterade en gratistjänst som jag tror att vissa av er här kan ha nytta av. Jag tänkte därför ta mig friheten att skriva om det här på forumet och hoppas på att detta inte betraktas som reklam och därav blir censurerat. Jag vill tillägga att jag inte har någon personlig fördel av att marknadsföra tjänsten; jag väljer att berätta om den endast för att jag ser att den skulle kunna underlätta för oss med NPF i kommunikationen med exempelvis myndigheter etc.

Tjänsten heter Teletal och följande information går att läsa på deras hemsida:

Tjänsten innebär att en tolk, som kan tolka svårförstått tal, tolkar eller ger dig stöd i form av förtydligande, minnesstöd eller anteckningshjälp under telefonsamtal. Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal.

_* Användaren ringer till telefonnummer 020-22 11 44.

• En av Teletals tolkar tar emot samtalet och förbereder samtalet tillsammans med dig.
  • Tolken ringer upp och kopplar in den tredje personen och förklarar varför denne kommer att vara med under samtalet.
  • Samtalet genomförs och Teletolken är med som stöd. Vid behov förs även anteckningar. Anteckningarna kan du även få i punktskrift.
  • När ärendet är färdigt kopplas den tredje personen bort och du och tolken avslutar samtalet._

_

Tjänsten är, som sagt, helt gratis och finansieras av Post- och telestyrelsen. Vem som helst får använda sig av tjänsten och det krävs ingen diagnos för att du skall få nyttja den. Den riktar sig till alla som anser att de har ett behov av stöd vid viktiga telefonsamtal.

_

Svea-
0

finns nått oxå om man har dyslxi att man få gratis nummerupplysning.. har ej fått koll på det ännu…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
0

#1 Det har jag inte hört talas om, men du får gärna uppdatera med info om du hittar det vid ett senare tillfälle. Glad

Svea-
0

jag vet att skrivknuten har info ang detta å mera såna här saker.jag är dålig på att hålla fokus å ge ut rätt info men väldigt bra på att snappa upp..ev kan nån kolla upp detta med skrivknuten?

skriv-knuten

Svea-
0

detta och massa annat står på deras sida ang rättigheter vid dyslexi

Den som har lässvårigheter kan få kostnadsfri nummerupplysning, för att slippa slå i telefonkatalogen. Har du frågor om tjänsten, kontakta Eniros kundtjänst på 020-36 46 56 eller via e-post till
kund@eniro118118.se