Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3067 ggr
ann-l
0

Tror att min dotter har adhd

hej! Tror att min 19 åriga dotter har ADHD. Har sökt hjälp genom kurator/skola bup o psyk. men inte fått någon hjälp. De har sagt i 6 år att det e en tonårs depression. Nu ligger hon sen ca 2 mån bara på sitt rum. Hoppat av gymnasiet o orkar ingenting. Svarar ibland inte ens på tilltal. Vart ska jag vända mig?

[Tassy]
0

Be en läkare om remiss till neuropsykiatrisk utredning. Jag fick remiss på min vårdcentral.

Tyvärr är väntetiderna jättelånga, allt ifrån 6 månader och upp till flera år beroende på vart i landet man bor.

HannaM
0

Psyk igen… Det är väl mitt råd. Skriv ner hennes problematik, hennes svårigheter och lägg fram allt för dom. Ibland måste man vara envetnare än envetnast. Tyvärr.

MissStorm
0

# 1 Man kan åberopa vårdgarantin om man inte fått utredning efter 3 månader. Dock vet jag inte hur bra den funkar.

Så ett tips dig ann-l när ni väl fått remiss till utredning til dottern så va på dom helt enkelt om det inte hänt nått efter 3 månader och ring vårdgarantin. Här kan du läsa lite om vårdgarantin.

Hoppas din dotter får hjälp så snart som möjligt. Fick själv min ADHD diagnos bara för några månader sen 24a år gammal och jag önskar någon förstått det tidigare.

HannaM
0

Är psykiatrin mcyekt svåra att få kontakt med så kan du också gå via vårdcentralen och se till att få remiss till psykiatrin, den måste dom behandla och då kan du dessutom som #3 säger använda dig av vårdgarantin.

[Tassy]
0

#3 Nej, det gäller tyvärr inte med vårdgarantin inom psyk. Dock verkar det som om vissa får igenom detta iallafall, men det är ingen garanti som man egentligan har när det handlar om NPF-utredning.

HannaM
0

#5 Enligt adhdcenter gäller den även utredningar

[Tassy]
0

#6 Då ska jag kolla upp det (igen), för jag fick bara mothugg och idiotstämpel på alla håll när jag drog upp det förut.

HannaM
0

#7 Jo jag fick också höra att den inetgäller och fick alltså vänta i ett och ett halvt år på min utredning. Sen kommer det folk från massa håll och säger att den gäller.

[Tassy]
0

Vad jag har förstått så ska den inte gälla, men jag har inget svar på varför en del får igenom det ändå. Men det är väl bara väntat med våran vårdsektor, ingen har någon som helst koll Skrikandes

ann-l
0

Det värsta problemet är att jag inte får med henne nånstans just nu. Hon har ju inte förtroende för nån eftersom vi aldrig fått nån hjälp. Får henne knappt utanför sitt rum. Men jag blir orolig för jag undrar hur länge hon ska orka må såhär:(

Emaljoh4
0

Vad gillar din dotter att göra? Djur? Musik? Datorn? m.m…

Isåfall skulle jag ge förslaget att försöka få med henne på något som HON tycker är roligt. Kanske någon datorkurs om hon gillar att hålla på med datorer, kanske beställa en ridlektion om hon gillar att rida, m.m. Då kommer hon ut lite och får göra saker som hon tycker om.

Det är bara ett tips från lilla mig. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.