Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3233 ggr
MissStorm
0

Sjukskrivning?

Ni som följt min tråd Mår dåligt av jobbet

gav mig rådet att sjukskriva mig. Jag håller verkligen med er, jag är psykiskt uttömd just nu, har noll stresstolerans, ljudkänslig, ännu mer koncentrationsvårigheter, ännu mer hyper, yrsel och så känner jag mig så sårbar att minsta lilla grej skulle kunna få mig att bryta ihop.

Skall till läkaren imorgon och hoppas denne läkare förstår hur dåligt jag mår och varför jag behöver komma på bort från jobbet ett tag, jag måste vila upp mig psykiskt och få tillbaka min styrka. Jag är så klart orolig att han inte vill sjukskriva mig, vad skall jag göra då? En sjuksköteska jag pratade med innan jag fick läkartiden undrade vad dom skulle göra åt det då (sarkastiskt)? Alltså hon undrade det inte snällt hur hon kunde hjälpa mig utan hon tyckte inte det var sjukvårdens bord att hjälpa mig för att jag blivit psykiskt nerbruten av chefen. Hon tyckte antagligen jag skulle åka dit och konfrontera chefen. Jag har gjort det tidigare och stått upp för mig men fått igen det på ett eller annat sätt. Jag har ingen styrka helt enkelt att ta mig dit och ännu mindre att konfrontera honom, mitt psyke har sagt ifrån efter många års väldigt dålig arbetsmiljö där jag flera gånger fått veta hur dålig jag är och att jag inte skall tro jag är nått.

Så min fråga är om det är någon som vet vad man har för rätt till sjukskrivning och vad skall jag göra om läkaren inte vill hjälpa mig? Vad har jag för rättigheter i det här fallet?

Kan tillägga att facket är inkopplat så chefen kommer få en uppläxning..

havsvingen
0

Hej jag känner flera bekanta och vänner som har varit i samma

knipa som du  och fått hållla på i flera år med detta och det har

haft fack och psykologer inkopplade.Men dethar inte blivit bättre

men  för en vän kom lösningen då hon själv började plugga

50% och tog tjänstledigt  och jobbar nu 50% och då har det blivit okej med chefen på hennes jobb allafall.Men Jjag

vet inte hur länge hon kan ha det så?hon ville jobba extra med

annat sist,men jag har flyttat och inte haft kontakt med henne

på länge.De 2 andra fick sparken efter utbrändheten i massa år

när de gick tillbaka till sina jobb, så båda har fått byta inriktning

nu och har medicin och tuffa  tider…de gillade verkligen sina jobb!!? men cheferna ansåg att de inte fixade jobbet längre..har själv

råkat ut för liknande sak  och tog p.g.a flytt avgångsvederlag

istället och det har varit en tuff och krävande tid efter men nystart! Så Stå

på dig och kräv en psykolog! till att börja med och ha facket

med vid samtalen efter sjukskrivningen och under…Good Luck!

MissStorm
0

Jag tror inte dom kan sparka mig bara sådär. Det är ju pgr av dom jag mår dåligt. Min kollega som är fackligt ombud på jobbet vet själv hur den här chefen är och även det fackombudet som sitter på fackkontoret som vi har kontakt med vet vad vår chef går för. Så dom kämpar för mig det vet jag.

Men jag undrar fortf vad jag har för rätt att få vara borta och samla mig psykiskt för att orka igen? Jag kommer bryta ihop om läkaren inte vill hjälpa mig..