vad hemskt med grabben i södertälje
vilket samhällsklimat vi har fått när folk upphetsar folk till att begå självmord vid webkamera
fy till dessa människor
jag blev chokad, blev inte ni?
Vet ej vad saken gäller…
Jag har läst tråden… han blev inte direkt hetsad, det var en som skrev att han aldrig skulle våga men när han sen såg vad som hände så blev han skitledsen…
Ingen av dom som var i tråden trodde för fem öre att han skulle göra det… och hela Flashback är i kaos nu… "jag vill ta livet av mig" trådar överallt… dvs. sådana som vill ha uppmärksamheten kanske tom. genomföra det och nu ser upp till killen för att han faktiskt gjorde det…
Men när jag såg att han var aspie… jag grät
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det handlar om detta varulv
Ja, jag läste också att han var aspie Allamej. Det är alltid så tragiskt när någon tar sitt liv, han var så ung :-(
* ~* Ha en bra dag *~*
Det är så tragiskt att jag inte vet vad jag ska ta mig till. 
JAg blir så evigt trött på att folk skyller på att han blev hetsad!
När någon skriver att de ska ta självmord, är den vanligaste reaktionen att man tror att personen vill ha uppmärksamhet (vilket fallet ofta är). Därför skriver folk dumma grejer. Detta var knappast anledningen till att denna person tog ditt liv, ett liv som tyvärr måste varit väldigt sjukt då personen filmade det själv.
Människor tar sitt liv varje dag, människor med olika sjukdommar och människor som mår dåligt.
Att detta fall uppmärksammas så mycket förstår jag inte. Varför tar ingen upp alla andra? VARJE DAG tar folk sitt liv, är det inte lika hemnskt eftersom dom inte filmade sig själva?
Nej, jag tänker på alla som känt att döden varit den enda utvägen! Och jag kommer aldrig förstå varför vissa fall ska uppmärksammas mer än andra, då utgången är den samma!
Jag hoppas alla ni har det bra där ni nu är!
Det trista är väl att självmord är smittsamt.. Mediauppmärksamhet kring självmord är väl inte alltid så lyckat.
Men sjukt tragiskt med killen iaf!

Pratade med en kompis till hans bror idag. Som jag uppfattade henne så var det inte att han blev hetsad utan hans egna beslut.
HannaM; precis.
Tragiskt värre.
Hera:Kände du killen?
Det som var riktigt tragist var att han skrev att han nu fick skynda sig för att han höll på att ångra sig.. (Läste hela tråden nu efteråt.)
DET om något visar ju att det var ett förhastat beslut..
Och det gör riktigt ont i mig att höra att han var en aspie.. antagligen en som inte fått tillräckligt med hjälp och stöd. :(
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Kommer inte kunna somna i natt! 
Tragiskt.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack Spacegirl31 för artikeln. Tragiskt värre, måste jag säga. - Men det stod inte att han var aspie, vad jag kunde se iaf…
Här står det att han har AS. http://www.expressen.se/nyheter/1.2171017/marcus-familj-han-var-sa-kanslosam
Jag är inte klok, jag vet, men vad är det för tragiskt med ett självmord, om det begås av en person som tänkt över beslutet? Om han ville dö, vad är det för fel med det? Ska hans beslut förminskas och förringas och kallas felaktigt av personer som inte levat hans liv? Möjligen kan hans liv kallas tragiskt, om han inte trivdes i det, men knappast hans död …
#16: För att killen var sjuk? För att han var deprimerad?
Depressionen styrde hans tankar, det var sjukdomen som tog hans liv, inte han själv.
Hade han fått hjälp ur sin depression så hade han inte heller begått självmord.
Jag jämnställer självmord med att dö i nån annan sjukdom, dösorsaken hos stokepatienter är en blodpropp i hjärnan. Hos deprimerade personer är dödsorsaken att sjukdomen färgar alla tankar svarta och allt blir meningslöst och man ser inte framtid, man tar sitt liv.
Såklart det är tragiskt att dö av en sjukdom, det är självklart inte hans val att ta livet av sig, sjukdomen avgjorde valet.
#17: Jag ser absolut inte att det är "såklart det är tragiskt att dö av en sjukdom". Vad är det för tragiskt med det? Döden är inte tragisk för den döda, bara för de efterelvande. Och hur vet du att han var otillräknelig? Han har fattat och genomfört det största beslutet i sitt liv, och nu säger du att han valde fel. Varför får du sätta dig till doms?
Visst, han kanske hade ändrat sig om han blivit hindrad. Men vad säger att det här beslutet var fel och det andra som han kanske skulle ha fattat skulle vara rätt? För att det ena leder till livet och det andra till döden? Då är vi tillbaka till min kärnfråga: Vad är det för tragiskt med döden?
Till saken hör att om han inte hade skrivit på flashback, inte hade blivit outad så fort som han blev (dom försökte rädda livet på honom) Så hade han fortfarande hängt där.
En av dom som försökte få tag i honom innan han gjorde det ringde och ringde.. Att kalla det för hetsning är en skam. Media blåser upp och kallar det hetsning för att det var flashback och där finns ju bara idioter, kriminella och knarkare…
Men alla Bokstavsfolk då som har givande diskutioner där? Är vi också idioter, kriminella och knarkare?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#17 jag tycker att du har fel där. Det var hans eget beslut att avsluta sitt liv, han valde att göra det, till skillnad från en, låt oss säga cancer-sjuk, som kämpar för att överleva men ändå inte gör det. Självmord ÄR och förblir ett eget val, ngt som bara Du själv kan ställa till svars för.
Han ville inte vara med längre helt enkelt. Jag har ingen som helst respekt för folk som väljer att göra så. I min värld är det fegt.
Och att vara så otroligt jä*la dum att lägga upp det live på nätet!!
Min oro ligger nu i hur stor denna hysteri kommer bli, hur många fler tänker göra samma sak? Hur många tonåringar tyckteatt det var skittufft och provar samma sak? Kanske inte med tanken att hänga tills dom dör, men vet man närdet är nära ochdags att sluta? Även om manvet, har man tillräcklig fysisk ork att reagera på att det hela gått överstyr?
Ni får ursäkta att jag kanske låter kall, men blir så förbannad på sånt här. Fine,ta livetav dig om du vill,men blanda för f*n inte in andra i det. Idioti!!!! 
#17: Människan är ett djur, djur har instinkten till att kämpa för sitt liv in i det sista. Djur vill leva, om inte djuret är sjukt av en eller annan anledning.
En frisk människa vill leva. En människa som inte har psykiska sjukdomar (odiagnostiserade eller diagnostiserade), beroendeproblematik eller liknande vill leva. Det är så människan är konstruerad.
Därför anser jag det tragiskt att en UNG människa dör, för att hade den varit frisk hade inte stunden varit kommer. Hade den inte varit sjuk hade den velat leva.
Döden är inre tragisk i sig, när äldre människor dör ser jag det som helt natusrlig, men när unga människor dör är det tragiskt. För de har inte valt det själv, sjukdomen valde det åt dom.
Min klasskamrat i högstadiet hoppade ifrån en hög bro som 14 åring och begick självmord pga. omständigheterna runt honom. Han mådde kasst pga. yttre omständigheter han själv inte kunde rå för.
Jag kommer alltid se en 14-årings självmord som tragiskt.
#20: Har du nån gång varit rejält deprimerad så förstår du nog att man inte tänker klart, att ens tankar är nedsvärtade av en sjukdom.
Jag har många ganger varit otroligt nära att begå självmord när jag varit ordentligt nere i en depression, men haft ett litet hopp om bättring kvar som gjort att jag aldrig tagit steget helt.
Hade jag inte haft den gnutta av hopp kvar, hade jag varit ännu djupare ned i sjukdomen depression så hade jag inte funnits.
Ser du det som ens eget val att må dåligt också? Är det ens eget val att vara deorimerad? Är depressionen något man kan välja att bli frisk ifrån?
Man kan kämpa emot depressionen, man kan kämpa emot att inte följa de självmordstankar man får. Men i och med depressionen så tappar man energin till att kämpa, det hör till sjukdomsbilden att ha självmordstankar.
När ska depression accepteras som en sjukdom och ingenting man själv väljer att ha?
Man behöver fsktiskt inte vara sjuk för att ta sitt liv. Man kan vara ensam och inte ha något kvar att leva för.
Jag tycker det är tragiskt med självmord då det i så många fall kan räddas! Som den här killen.. han skrev precis innan han gjorde det att han fick snabba på nu för han var på väg att ångra sig! Det i mina öron låter som att det var ett förhastat beslut och något han egentligen innerst inne inte ville göra.. Han var kanske en av dem man skulle ha kunnat rädda till ett BRA liv.. DET gör mig ledsen.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ylva-li; javisst är det tragiskt med alla dess liv som hade kunnat räddas.
Frågan är hur man ska göra. För det första finns det inte resurser nog för det, för det andra är det så många människor som aldrig tar kontakt med läkare och dyl för att kunna få hjälp. Hur ska man få tag i dessa personer?
#24 Nej jag vet.. och det gör mig ännu ondare. Att det inte finns pengar att rädda dessa människor med. Inte ork heller från staten.. =/
Och den här killen gick ju hos en psykolog. Som antagligen inte såg varningssignalerna hos honom. Kanske berättade han inte ens vad han önskade göra.. Frågorna är många och svaren få.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#25 Det är inte så svårt att lura psykologer om man vill, tyvärr.
Ja, vad göra vad göra..
#21: De allra flesta djur når en punkt, i sjukdom, ålder, skada eller under jakt, när de ger upp och accepterar döden. Människan har samma val och dessutom den intellektuella möjligheten att välja att påskynda döden. Varför skulle inte det vara fritt att göra det? Fördömer du älgen som till sist slutar springa och vänder sig mot vargarna också? Visst, det är ett beslut som fattats under vissa betingelser, och dessa betingelser kan ändras, men det gäller alla beslut. Beslutet att fortsätta leva är också ett beslut som fattas under vissa betingelser och som kan komma att ändras. ALLA beslut fattas under ögonblickets förutsättningar, det är inte unikt för självmordsbeslutet.
#20: Jag håller med om att självmord är en smitares utväg, men eftersom jag själv ibland är feg på olika sätt kan jag inte fördöma alltför kategoriskt. Jag tror det är Patricia Cornwell som låter en av sina romanfigurer säga ungefär "Suicide is the ultimate Fuck you". I och för sig tror jag inte det alltid behöver vara det, självmord kan handla om mer än att säga Ni ska allt få ångra att ni är så dumma till eftervärlden. Det kan vara en flykt från något man inte vill ha och det kan vara en flykt till något man längtar efter. Fast lägger man ut det på nätet ser det onekligen ut som ett rejält "ni ska allt få se".
strävar vi inte mot en noll vision ?
#21 jag är fullt medveten om vad en depression är, då jag varit djupt deprimerad och kommer förmodligen äta mina antidepp resten av mitt liv.
Jag är diagnostiserad Bipolär, manodepressiv.
Är det ett val att bli deprimerad? Nej absolut inte, det är en sjukdom
Är det ett val att begå självmord? Ja absolut, ingen tvingar dig
Självmord är ingen sjukdom, det är ett val man gör.
Jag har många ggr i min depression legat i fosterställning på golvet och gråtitoch bett till en högre makt att låta mig få dö, men skulle jag ta mitt eget liv? Nej! Som sagt, det är ett val som ingen annan än Du själv kan ställas till svars för.

#28 jo, jag hoppas & vill tro det.
* ~* Ha en bra dag *~*
#27: Jag fördömer inte. Det jag inte gör snarare..
#28: Man kunde ju önska det.
#29: Ett val, javisst, det har jag aldrig förnekat.
Däremot är tankarna nedsvärtade av depression/ångest vilket gör att det inte är personens handling, utan sjukdomens. Man tänker inte klart.
För depressionen och ångesten påverkar dina tankar och handlingar, det är väl lite det som det handlar om..
#31 sjuk eller inte, du har fortfarande valet att ta ditt livoch hur det ska gå till. Att man ens funderar över att lägga upp det live pånätet, gör en till en idiot i mina ögon, noll respekt
#31: Jag förstår bara inte varför man inte skulle respektera personens val bara för att personens tankar varit påverkade av ett visst tillstånd. I så fall är det ju lika fel om en person i maniskt tillstånd bestämmer sig för att göra något roligt - för tankarna har ju påverkats av den onormala sinnesstämningen. Men det är det ingen som kritiserar, det är bara självmordet som är det förbjudna beslutet man ska ta ifrån folk rätt att fatta.
Hur ställer du dig till personer som tar livet av sig utan att vara deprimerade? Har de rätt till självbestämmande?
#33: Helt okej att folk tar livet av sig, det får folk göra om de vill. Alla har rätt till självbestämmande. Det enda jag ville komma fram till är att det öär tragiskt och att vid psykiska åkommor så är det inte ett val det handlar om, utan sjukdomen som tar beslutet.
En anorektiker väljer inte att inte äta, sjukdomen väljer åt personen att inte äta. Man måste komma underfund med gtundproblemet, nysta i sjukdomen, innan man kan få personen att börja äta igen.
Samma sak med självmord.
Bland friska, om någon som tar sitt liv nånsin är frisk, så är det omständigheterena runt personen som gör det. Personen vill inte dö, den vill inte ta sitt liv, men den enda utvägen är att göra det. Då bör man ge personen en annan lösning istället.
ja och jag tror tror ingen människa inte kan hitta en vändpunkt, men man behöver massor med hjälp
och sedan är ju ett självmord lika hemskt som ett vanligt mord, man lämnar ju barn, barnbarn, vänner, föräldrar mm
men visst, det jag reagerar emot är att folk i omgivningen måste hjälpa inte stjälpa och säga att
ok, han har sig själv att skylla tex, vem bryr sig osv.
Ingen hets. Han hade redan bestämt sig. Iom med det brevet han skrev till mamman.. jag va en av dom olyckliga som såg det…dock försent såg precis när polisen kom på plats och tog ner honom på golvet o påbörjade hjärt lungräddning… så tragiskt, så ledsamt.. ursh
Hoppas du har det bättre nu…rip :(
Bilderna kommer leva i mitt inre för alltid..
MVH John
ja, jag var en som svarade i tråden och såg det hela också fast samlat. Varför, kan man fråga sig. Jo, för att min mamma gjorde samma sak. OCh det tragiska är att killen var så ung. MEn som jag skrev i trådne, MEd perspektiv på det hela, så var det för min mamma ett naturligt sätt att dö på.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#34 Psykisk åkomma eller inte, det är fortfarande Du själv som väljer hur du vill gå vidare.
Anorexi eller inte, det är Du som väljer om du vill svälta eller äta.
Sjukdomarna gör det självklart svårare för dig,men i slutänden är det bara en som bestämmer hur det ska gå och det är Du själv!!
#38 Jag håller fullständigt med dig.
alltså tror du att anorexi handlar om mat?
#40 Anorexi handlar till stor del om mat, ja. Överdriven kontroll över vad du stoppar i dig samt rädsla för att gå upp i vikt.
näpp. det handlar om att man behöver kontrollera något och då är maten något man kan kontrollera.
däremot är det en gammal myt att man tror att anoretiker bara kan börja äta om dom vill.
har ingenting med rädsla över att bli tjock
ofta är dom som drabbats människor med oehört höga krav på sig själva.
jag vet vad det innebär. känner människor med anorexi.
#42 ja, fast det är just maten i det hela som gör sjukdomen ;)
Hade du valt att kontrollera ngt annat än vad du stoppar i dig, så hade det inte varit anorexi då hade sjukdomen hetat ngt annat.
Så just Anorexi handlar om mat.
Jag har ju inte aoutomatiskt anorexi, bara för att jag har ett starkt kontrollbehov…
#34: "Bland friska, om någon som tar sitt liv nånsin är frisk, så är det omständigheterena runt personen som gör det. Personen vill inte dö, den vill inte ta sitt liv, men den enda utvägen är att göra det. Då bör man ge personen en annan lösning istället."
Va? I ena andetaget säger du att alla har självbestämmanderätt, i nästa att ingen någonsin vill dö eller vill ta sitt liv. Vet du verkligen allt om alla och vet bättre än de vad de vill göra? Har du verkligen tolkningsföreträde till alla andras känsloliv? Vet du för alla andras räkning att deras självmordsbeslut gäller att dö bort från något och inte till något? Varför är liv till varje pris gott och död ont? Vi avliva djur för att de ska slippa lida, men vi kan inte tillåta en människa att avliva sig själv utan att påstå att vederbörande måste ha varit tokig.
Det är i så fall lika rimligt att påstå att ingen någonsin vill ha sex, de som TROR att de vill det är påverkade av yttre omständigheter och den kroppsegna kemiska balansen och borde erbjudas andra alternativ. För så är det ju. Känslor och önskemål uppstår av olika skäl men alla orsakas av yttre påverkan och egen kroppskemi. Så varför alla beslut som påverkas av yttre omständigheter och egen kroppskemi helt OK utom just självmordet?
+1 Gronstedt
timmelin; både anorexi och bulimi har med mat att göra.
Anorexi innebär att man väljer att inte äta och ofta tränar överdrivet mycket, för att man tycker att man är fet. Ävendå man väger 40kg ser man sig i spegeln som fet. Ibland handlar det om kontroll i början. Men att påstå att det inte handlar om ens egen självbild att göra är mycket felaktigt. Kontroll och självbilden går ofta ihop.
Bulimi, hetsätning + kräkningar. Man äter pga ångest, sedan spryr man upp det för att man ångrar sig och mår dåligt.
Hur kan du påstå att det inte har med mat att göra?
#44: Men ja; precis så skriver jag.
Folk har självbestämmande rätt, självklart, det har jag heller aldrig sagt emot.
Däremot så har man inte självbestämmande rätt över sin sjukdom när man är så pass sjuk i en depression så att man tar sitt liv. Då är det sjukdomen och inte du som tar ditt liv.
Rätt och fel har jag väl inte ens skrivit ett dugg om vad jag vet, är helt okej om du inte övertolkar det jag skriver.
Att ha sex och ta sitt liv är väl helt olika saker som inte ens går att jämföra med varandra?
Sexualiteten är en högst normal och biologisk kroppsdrift, ingenting som en sjukdom påverkar att man har.
Däremot så är inte självmord en normal biologisk drift som friska människor har, det kan du väl ändå inte påstå?
Och människor kan ju vilja dö till något, själmordssekter och själmordsbombare är typexempel på det, men där är det omständigheterna som gör det. De blir påverkade av andra människor, hjärntvättade, att de i slutändan inte har något val.
Det är mina åsikter, det är min tro. Det är helt okej att du har dina åsikter och din tro. Det får du ha om du vill.
Jag säger inte att jag vet allt om allt och alla, för det gör jag inte. Men att påstå att ett självmord är ett val, att det är vad en frisk människa som är 21 år kan välja. Att det inte är tragiskt att han blivit hjälpt ur sin depression istället för att han ska behöva dö av det, det är skruvat.
#45: Jaha! Var det en tävling? Men då ska jag nog börja skriva bättre så kanske jag också får poäng. Vart kommer resultaten från tävlingen upp sedan?
För det var väl det du menade med "+1"?
Snarare att jag höll med. Om man ska hårddra det hela så handlar allt i slutändan om biologi och hormoner och allt annat som får oss att ticka… vi är djur. Visserligen så har vi avancerat till den grad att vi kan åsamka skada på miljarder livsformer varje dag.
Men den som bestämmer är fortfarande den lilla reptilen i hjärnan.
Äta, föröka sig, sova. Och sedan dö.
Timmelin: Anser också att anorexi har med mat att göra. Jag har haft ätstörning UNS och svalt, tränade som ett psyk, för att sedan hetsäta och spy i perioder. Jag tyckte jag var FET, och jag hatade min kropp. Jag fick ångest även om jag hade bestämt att jag fick äta ett äpple till middag, dvs även under kontrollerade former.
Än idag har jag ett osunt hat/kärlek-förhållande till mat, och har perioder då jag hetsäter (mest på grund utav sockerberoende) och då jag är sjukligt fixerad (händer ofta när jag försöker gå ner i vikt).
Jag vill inte ha kurvor. Jag vill inte se kvinnlig ut på något vis. Jag skulle kunna tänka mig stora bröst om jag annars var pinnsmal, men jag blir äcklad av mig själv när jag framhäver mina kurvor.
Jag tror det bottnade i att inte vela se ut som min mamma (som jag också har ett hat/kärlek-förhållande till), och därför ville vara SMAL så jag slipper se ut som en kvinna, och konstant vara äcklad av mitt fett.
#47 när man är så pass sjuk i en depression så att man tar sitt liv. Då är det sjukdomen och inte du som tar ditt liv.
FEL! Det är fortfarande DU som väljer att ta ditt liv. Det handlar om att du har ett val. Antingen fortsätter duleva och kämpa, eller så tar du livet av dig.
Mår du så jävulskt dåligt att du helt enkelt inte känner ngn annan utväg än självmord, så inte fan planerar du det så pass att du kopplar in webcamen och läger ut hela förloppet på nätet!!!!
Bara själva tanken att ens göra ngt sådant, gör personen till en riktig idiot enligt mig
#51 Och vem F*N är du att anta vem som hejade på eller inte. Du har ingen aning om något sådant. Du har heller ingen aning om vem som sitter på FB, och alla som sitter på FB är inte heller vidriga knarkare som hetsar folk till att dö. Har du aldrig lärt dig att det är fel att döma? Om det är fallet så lider jag med dig som måste leva ett liv i ignorans.
#51: Nu får du väl för ändå ta och ge dig, läs istället vad jag skriver. Jag är ju den som skriver att det är tragiskt och att det är synd om killen, menad de andra skriver att det är rätt åt honom och att han är en idiot.
Du du ska verkligen inte anklaga mig för en sån sak att heja på till ett självmord. Då har du inte ens läst vad jag skrivit och eftersom du inte gjort det har jag noll förståelse för varför du skriver som du gör.
Blir sjukt förbannad på att du inte ens tar dig tiden att läsa vad jag skrivit innan du fäller en sådan idiotisk kommentar.

#51 Det där är en onödig kommentar som inte är trevlig. Undanbeder sånt i fortsättningen, det är inte tillåtet med personangrepp och att från luften plocka och anklaga på det viset.
/Hanna medarbetare
#51 men hallå där… Hur kan du bara slänga ur dig en sådan anklagelse?
Jag har själv läst tråden på FB och det kanske va 2 st av 200 som fällde komentarer som kanske kan kallas att manhejjar på…
har ni läst Flashback tråden? har ni läst allt annat som finns skrivet?
det jag tycker är mest tragiskt är att ingen av hans familj eller vänner reagerade han skrev avskedsbrev han frågade på forum hur man bäst tar livet av sig och så vidare och ingen brydde sig ett skit
efter ha läst Flashback tråden så säger jag nej han blv inte hetsad han hade bestämt sig helt enkelt
Han skrev sitt avskedsbrev på facebook, varav några av hans "vänner" hade tryckt på "gilla-knappen".
#56 Jag läste hela Flashbacktråden.. Det var bara ett få, som du säger, som hejjade på i början. Men ärligt talat så kan jag förstå också, för hur ofta händer det att den som säger att han ska ta sitt liv, faktiskt också gör det? 99% av de som nu hejjade på i början skrev senare också att de bad om ursäkt, för de förstod inte att det var på allvar. De har säkert fått sig en läxa, att alltid tro det värsta.
Detsamma hände mig för ett par år sedan på ett annat forum, där jag sitter som moderator. Sent en kväll skrev en medlem (relativt känd på forumet också.) att h*n hade tagit en massa piller för att ta livet av sig. Jag blev kontaktad då jag var den enda moderatorn online. Satt dessutom i Tyskland, då jag bodde där då.. Men ja, jag ringde till polisen i den ort där hon bodde (enligt utsago iaf) lämnade ip nummer jag hade tillgängligt och hoppades på det bästa. Den historien slutade väl. Fler än jag hade ringt, varav någon hade hennes adress tom, så de kom snabbt till undsättning.
Som moderator kommer jag alltid att ta liknande hot på allvar. Alltid. Men jag förstår att medlemmar inte gör det. Iaf inte när det kommer en ny medlem in och skriver något liknande. Man VILL inte tro att sånt händer.
#57 Tror det var samma där. Förstod de verkligen att han menade allvar? De kanske har världens ångest idag att de skojade bort det?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Sorry inlägg 47,där var jag lite väl snabb på tangentbordet.
Skulle vara nr 50 och jag tycker fortfarande det är svinigt att hetsa en sjuk kille.
#50 Nyss blitt medlem här…Mmmmmmmmmm precis
Fler än 2 hetsade eller hur?
Vilken värld lever du i?
Fortfarande what goes around comes around.
OBS: Jag har en åsikt och är i min fulla rätt att deklarera den oavsett om folk tycker illa om det!

#59 Man får uttrycka sin åsikt ja, men att pracka på andra åsikter eller sätta dom i en grupptillhörighet eller liknande bara för att man tror att det är så är inte ok.
#47: "Att ha sex och ta sitt liv är väl helt olika saker som inte ens går att jämföra med varandra?
Sexualiteten är en högst normal och biologisk kroppsdrift, ingenting som en sjukdom påverkar att man har. Däremot så är inte självmord en normal biologisk drift som friska människor har, det kan du väl ändå inte påstå?"
Det är just här vi skiljer oss åt. Du påstår att du vet att självmord inte är en normal biologisk drift, men jag har inte sett några argument som stöder detta påstående mer än ungefär att Jomen det är så, för självmord är dåligt. Min fråga är inte om du tycker att det är dåligt, min fråga är vad det är för dåligt med det. Min fråga är varför liv skulle vara bra och död dåligt, så till den milda grad att det bara finns ett enda godtagbart val.
Döden som acceptabelt och frivilligt valt alternativ till livet är fullkomligt naturligt. Tanken att liv är något som alla till varje pris alltid föredrar, annars är de sjuka, är en modern civilisationstanke som inte är biologiskt grundad.
Dödssökande finns i form av så kallad thrill seeking, där man utsätter sig för synnerliga risker i full medvetenhet om att döden är ett möjligt eller till och med sannolikt resultat. Detta är en biologisk process avsedd att i hårt pressade situationer sprida gener om det alls är möjligt. Den kan lätt slå över i riskhandlingar som inte är relaterade till förökning. En ociviliserad och beklaglig process, men den finns.
Sedan är det naturligt för däggdjur att dra sig undan från flocken när man inte hänger med längre, och därmed förkorta livet. Det är också naturligt att i situationer av smärta eller sorg ge upp och lägga sig att dö. Dessa båda senare är inte tillåtna i modernt samhälle, utan man tvingas leva om man vill eller inte. .
Slutligen kan man begå självmord därför att man vill till döden, inte från livet. Och därmed är vi tillbaka till frågan: Varför skulle det vara konstigt, sjukt eller onaturligt?
Frågan som du inte besvarar är: Om en person av smärta eller sorg väljer att lägga sig ned och dö, eller att påskynda resultatet genom aktiv handling, vad har då du, eller någon annan, för rätt att säga att den personen har valt fel och tvinga den genom terapier och analyser tills impulsen går över? Bara er egen övertygelse om att ni har rätt och personen fel och liv är bättre än död, eller hur? Men vem säger att er övertygelse är den rätta och att ni har rätt att sätta er över personens beslut?

tänker ej läsa mer än det som bara fastnar på mina näthinnor via tv,tidning m.m.
en länk… hoppas många skriver på…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Scea- Sorry, det där är en lista som jag inte tänker skriva på.
Hur man tar bort sig listar man ut själv om inte annat. Men denna namninsamling är till för att ta bort alla sidor där människor som mår dåligt möts.
Oavsett vad övrigt som pågår på flashback, hade det itne varit för dom så hade han hängt där tills hans föräldrar kom och låste upp dörren…
Facebook, ifokusnätverket… alla sådana sidor måste stängas ner för gud förbjude att någon kan yttra något om självmord där.
Var bor vi? I Kina? Är detta vad det har kommit till?
Kan inte folk istället använda lite av det vett som trillat in genom åren och uppvisa lite civilkurage?
DOM VILLE RÄDDA HONOM!
Jag blir så otroligt ledsen över att denna lista ens uppkommit att näe… fy faen
#62: Jag har inte ens skrivit något om rätt och fel.
Har egentligen inte ens lagt någon värdering i självmord. Enda jag skriver är att hade personen inte mått kasst hade personen inte begått självmord. Får man då personen att tänka om, att må bättre, så får man också personen till att leva.
Nu syftar jag inte på olika typer av rituella självmord, självmordssekter, självmordsbombning o.s.v. där man har andra motiv med sin död än just att man inte vill leva.
Jag är för valfrihet, jag är för självbestämmande, jag är relativt liberal i mina åsikter. Jag är definitivt för självbestämmanderätt om att få bestämma över sitt liv eller sitt icke-liv.
Däremot är jag också för att hjälpa andra, att hjälpa andra till att må bättre istället för att välja att avsluta sitt liv. För jag vet att hade personerna mått psykiskt bra så hade de heller inte viljat avsluta sitt liv, för de hade inte haft någon anledning.
Just därför anser jag att det är sjukdomen som tar personens liv, inte personen själv. För de har helt enkelt inget val, en pskyiskt sjukdom infekterar tankarna, är man tillräckligt nere i den pykiska sjukdomen finns vid många tillfällen bara sjukdomen där.
Jag hade precis samma tankegångar som dig förut, innan jag själv blev så nere i en depression att jag var på väg att ta mitt liv. Hade jag inte fått hjälp hade jag inte funnits, vilket jag inte direkt skulle uppskattat nu när jag mår bättre.
Mår jag bra vill jag finnas, mår jag inte bra vill jag inte finnas. Så kämpar jag för att må bra, får jag den hjälp jag behöver för att må bra, då vill jag också finnas.
Även om man inte känner så just när man är inne i en djup svacka, så kommer en förändring så småningom, och hade man tagit sitt liv under svackan hade man inte fått uppleva förändringen. Och det är jag säker på att alla vill, även om de inte tänker så när de är sjuka.
Vi har helt enkelt olika tankar angående självmord, och det är helt okej. Men nu har jag berättat vilka tankar jag har angående det, och du har berättat dina. Det räcker för mig, har inget intresse av att omvända någons tankar. Så jag tar och avslutar min del i diskussionen här, om det är okej.
Svea_ det där skriver jag inte under på.

skriver på gör man som man själv vill… inget annat.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Svea-, jag vill att du ska vara medveten om att om man skriver under den där listan så avsäger man sig yttrandefriheten.
Vi måste förbjuda internet, för över internet kan åsikter uttryckas med ett klick på ett tangentbord.
Vi måste förbjuda tv. Eftersom ett nyhetsankare försökte skjuta skallen av sig i direktsändning.
Den där listan innebär att du aldrig får säga hur du mår, aldrig sträcka ut handen för att hjälpa någon. Du ska bara sitta tyst och låta den totalitära makten ta över och du ska vara glad för det, för all annan åsikt är ju förbjuden.
Tyvärr tror jag inte att det hjälper att förbjuda "självmordssajter". Ungefär lika mycket som det inte hjälper att förbjuda anorexiasajter.. Folk kommer må dåligt ändå. Folk kommer må så dåligt att de inte vill leva längre. De kommer ta sitt liv ändå, tyvärr. För folk tog livet av sig innan internet fanns.
Det är fel väg att gå. Istället borde vi kräva större satsning på vår sjukvård, och framför allt psykvården. De behöver större resurser för att klara av alla vi som mår dåligt, med eller utan diagnoser, alla dem som har självmordstankar. Idag finns det inte pengar nog.. tyvärr.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
jag är ju själv skötare, och råkade väl här tänka på problematiken till hetsätning, anorexi mm
inte vad person gör typ
utan bakomliggande orsaker
och då har det inte med mat att göra, så där håller jag med dig
det vet väl alla antar jag
ja problemet är hets.
såg ni inte debatt?
problemet är att så många tycker att det är ok som hände, tom här inne tycker folk det
jag blir äcklad
#70 Vad bubblar du om? Allamej har väl ingenstans visat att hon är empatilös eller att hon anser att han har sig själv att skylla?
Iofs kan jag inte se att NÅGON här anser att han är bättre död.. Ja, endel argumenterar för vår fria vilja och att vi har ett val. Men INGEN har väl ändå skrivit att det var rätt? Eller att det INTE är tragiskt att han skulle behöva dö?
Lugna ner dig lite, och läs vad folk egentligen skriver..
Och det är väl inte vårt fel att flashback har sparat hans självmord från ftp-servern?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#70 tagga ner lite.
Flashback har gjort allt de kan för att få bort bilder och klipp från självmordet. Självklart går det att hitta på nätet, eftersom hela världen har fått tillgång till klippet.
Det är ju inte flashback-medlemmar som lagt ut dessa bilder med idiotiska komentarer som "just hanging around" just den bilden är utlagd från ett annat land.
Så jag betvivlar att du ngnsin kommer stöta på dom här på iFokus.
Det är sådana som DU, som får mig att vilja lägga ner internet. Sådana som inte kan diskutera moget på forumen, utan bara anklagar folk för det ena och det tredje.
#70 och innan du skriver saker som "anonyma som skriker över nätet" bör du kanske sopa framför din egen dörr? Vem är Du?
Mvh Anna
Jag är inte anonym. Gå till vilken av mina hemsidor som helst och du hittar all information man behöver.

#70 Allt som läggs ut på internet kan aldrig tas bort sen…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag låser denna tråd då den har spårat ut lite och kan uppfattas som stötande.
Hur som helst så hoppas vi alla på Bokstavsfolk att killen har det bättre där han är nu.
Vila i frid!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else