"black outs"?
Fraga till er med ADHD; far ni ibland sma "black outs" vid intensiva impulser? Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men att ibland sa ar en impuls sa stark att det bara inte gar att hejda den, och det blir att hjarnan liksom kopplar bort?
Jag har markt att jag kan fa det ibland namligen, och det gor mig oroad. Oftast nar jag har valdigt starka kanslor, som nar jag t.ex. ar valdigt arg/upprord eller valdigt glad. Jag handlar liksom bara pa impuls, och ibland sa har jag inte ens minne av vad jag gjort forrens timmar/dagar senare nar jag ar lugn, eller nar jag far det aterberattat for mig. Det skrammer mig verkligen, och ville bara hora om nagon annan har nagon liknande erfarenhet?
// Amanda
o ja.
måste själv öva på detta, men en stark sak är att man är medveten själv om sin problematik
då är det lättare att ta itu med det
ett tips bara är att man inte använder telefon för sms när man är förbannad.
har själv lärt mig den läxan
Nä, att jag handlar på impuls händer jämt och ständigt, men black outs har jag inte. Kommer tyvärr ihåg allt dumt jag gjort och sagt utan att tänka efter innan..
Den där impulskontrollen har jag gett upp hoppet om att nånsin få, nu övar jag istället upp mig på att ta hand om följderna. Lösa de konflikter som senare uppstår och införskaffa superlim med jämna mellantum för att kunna laga de saker som "råkat" gå sönder. Tangentbord och datormöss blir ofta drabbade…
Men black outs låter jobbigt!
o jag har ju inte heller black outs utan minns allt.
men jag sårar oftast med syrliga kommentarer, är tyvärr duktig på att använda dessa
och att använda det svenska språket och veta vad som sårar vad och vem
men det har blivit lite bättre.
ändå
men bara lite
måste träna impuls
och så har jag också mentalt lim
det är viktigt att laga med
Ja, syrliga kommentarer är jag expert på. Men jag är uppvuxen med att pappa och jag alltid säger såna till varandra på skoj. Med mina närmsta vänner och de andra grupperna av vänner jag haft har vi alltid pratat på det sättet, helt normalt.
Men senaste åren har jag insett att det inte verkar socialt accepterat att säga vad man tycker, att ge ärliga kommentarer som säkert kan uppfattas som syrliga. Sarmasm och ironi verkar heller inte vara nåt de flesta ens använder i vardagen. För mig obegripligt.
Och jag har inte det där filtret andra har, att tänka innan man pratar, ochd et har alltid varit socialt accepterat att vara som mig. Men numera är det inte så.
Så timmelin, byta umgängeskrets verkar vara den enkla lösningen. Den tänkte jag tillämpa, skippa de som inte har samma samtalskultur som mig.
Iofs jobbigt om man jobbar/pluggar, går väl inte då antar jag..

# Musiken det var väldigt mkt så när jag var yngre.Och till en viss del i vuxen ålder.Med rätt mediciniering är det inte så många gånger jag haft nån sk black out.
Men det hade jag mkt som yngre,allra värst var ilskan.Då blev jag mkt farlig.Kan bli så arg i dag oxå men jag jobbar för att inte bli det och det jag är medveten om när det börjar bli för mycket.Det kokar inuti mig,mina öron blir röda och varma…då är det dax att gå …
Det läskiga är att jag blir väldigt lik min pappa när jag blir så där arg.Och att vara arg är den känslan jag är mest bekant med.
jajaj.. nu blev det långt dravel… kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#5 Vad skont att jag inte ar ensam! Borjade kanna mig annu mer "fel" dar ett tag. Ja, ilskan ar verkligen jattefarlig… kram!
// Amanda
Har olika typer av blackout's
1/ när jag blir riktigt arg och agresiv..
2/ när jag omedvetet blir centrumperson (grupp samtal) känner mig utanför kroppen i tredjeperson..typ
3/ när jag ställs inför situationer där jag måste… typ ringa myndigheter, föräldramöten osv.
Efter blackout får jag en adrenalin kick (typ 2 och 3) eller stark ångest(panik), gråtfärdig,(typ 1)
MVH John

# Westham bra beskrivning… igenkännande.. har ej tänkt utanför ilske black outsen förr..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#7 Ja, det var verkligen bra beskrivet! Kanner precis igen mig!
// Amanda

Jo som Westham sa men bara riktiga black outs vid ilska.
pEr