Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketttips-goda-råd
Läst 3414 ggr
LinaIsabell
0

Tips på hjälp?

Jag går en kurs i skolan som heter Ridning och körning, och går i princip ut på att jag har en ridkurs en dag i veckan och kör med häst och vagn en gång i veckan. 

Det fungerar inte bra för mig. Jag vet inte riktigt vad det är, eller varför. Jag får ångest när jag går dit, jag måste kämpa varje tis/tors morgon för att gå till skolan, kämpa för att stanna i skolan och verkligen tvinga mig själv till att byta om och gå dit. Oftast går jag inte dit (dock har det bara varit totalt 6 praktiska lektioner där jag varit närvarande på 3, och deltagande på 2).

I körningen tror jag mycket att det är att jag helt enkelt inte vågar köra (vi kör i skogen), men i ridningen är det nog att allt är så ostrukturerat. Vi får namnet på en häst och ska hämta in den från lösdriften, och jag vet inte hur någon häst ser ut ens. Sen ska vi hitta alla saker själva och gör i ordning hästen, och på lektionerna så är det en lärare som jag uppfattar som sträng och krävande. 

Jag har pratat med kuratorn på skolan och vi ska ha ett möte med hästlärarna för att fixa en "deal" som jag kan vara med på, så att jag ska kunna klara kursen. Jag vet dock inte alls vad som skulle kunna göras eller vad som behöver ändras för att det ska bli lättare för mig. 

Kan ni komma på något man kanske skulle kunna prova för att det ska bli lättare för mig? (Utreds för AS)

[Varulv]
0

Utan att kunna något om speciellt hästar, ridning mm, så tror jag att jag kan förstå din reaktion i någon mån. Jag tänker mig att du säkert är mycket bra på det där med hästar osv, men att du upplever krav på dig som inte har direkt med saken att göra. Och jag tror du kan ha rätt. Dagens ridinstruktörer är säkert mycket fokuserade på att deras elever ska komma någon vart i tävlingssammanhang - dvs. konkurrera med varandra. Det är ju emellertid du inte ett dugg intresserad utav, utan du är helt inriktad på hästeriet i sig.

Det enda jag kan säga är att jag håller på din inställning till fullo! Stå på dig! vill jag säga. Det är saken som gäller, och inte dess betydelse, för att uttrycka sig filosofiskt.

Kyss

Zaphix
0

Tycker det verkar bra att ni ska ha möte med läraren, tror att det kommer lkösa mycket om läraren nu är vettig. Att han kanske hjälper dig att visa vilken häst det är, låter dig titta när nån annan kör först, kanske sitter brevid när nån annan kör för att vänja dig vid körningen på det sättet.

Även sträng och krävande kan ni prata om, vilka ambitioner du har i ridningen, på vilken nivå du är och vad du klarar av.

#1: Måste bara inflika att det absolkut inte stämmer överrens med sanningen ang ridinstruktörers fokusering på att eleverna ska "komma nån vart". Det beror helt på i vilket sammanhang man befinner sig i. Jag har aldrig haft en ridinstruktör som fokuserat på att jag ska tävla eller liknande. Känner ingen annan som känt att de haft såna krav på sig heller..

Men kanske beror på vilken inriktning man väljer inom hästeriet iofs, jag leker ju mest med min häst, inte så kvarfyllt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

#2 Nej, jag vet ju som sagt inte så mycket om detdär, annat än hur jag har mina aningar. Jag respekterar dina uppfattningar helt klart, eftersom du ju är mycket initierad på området. Flört

Zaphix
0

#3: Insåg nu att jag kanske verkade otrevlig, var inte menat så alls. Men det är så mycket fördomar om att ridning handlar om att sitta och rida i ridhus med fin kavaj och sträva efter världscuptävlingar. Ville bara försöka sudda ut den idén om nån nu skulle ha den. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Det tycker jag är hedervärt av dej, Zaphix.

Och själv ville jag bara bidra i en liten mån till att stävja den "bakom hörnet lurande faran", att instruktörerna återfaller till det dåliga beteendet (som de iofs kanske aldrig haft - desto bättre isf).

Glad