Alkohol?
Undrar hur sonen (AS +ADD) får tag i alkohol. Han är ju 18 men detta oroar mig.
Vill gärna ha fakta om det är lagligt att köpa alkohol till en 18 åring?
Inte krogen eller vad som är moraliskt utan vad som är brottsligt.
Vet vad som gäller om de själva ska köpa.
Gärna en lag hänvisning eller liknande om det är möjligt.
Super tacksam för svar
Rent lagligt så får han gå ut och köpa på krogen, men ingen får köpa ut ifrån systemet åt honom innan han fyllt 20.
Det är alltså bara okej för honom att dricka på krogen.

Tack!
Detta är också min kunskap, men sonen påstår att hans samhällskunskapslärare sagt att det är lagligt att köpa till 18 åringar. Väldigt skumt.
Behövd lite fakta bakom mina argument. Mycket har tydligen ändrats enligt honom sen jag var ung….när Jesus gick i kortbyxor

Att köpa ut alkohol till någon annan som är under 20 år kallas langning och är ett brott som, om man gör sig skyldig till det, bestraffas med böter eller fängelse upp till två år
Följande säger alkohollagen 3 kap. (1994:1738)(Det är den lagen som gäller nu)) om försäljning av alkohol:
8§ Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.
9§ Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2001:414
som det ser ut i dagens samhälle så kan en 10 åring väldigt lätt få tag på alkhol tyvärr….bara att inse faktum många vill nog blunda inför det men så ser det ut
redan för ungefär 15 år sen när man själv va tonåring så va det skrämmande lätt att få tag på alkohol vilket min stackars mamma fick inse då hon alltför ofta fick hem en asberusad fjortis 
är han dessutom 18 år så är han ju myndig och då får man själv ta konsekvenserna av sitt drickande
är du som förälder orolig över han dricker eller dricker han för mycket?
förstår som förälder att det kan vara svårt att oroa sig men en dag blir ungarna vuxna tyvärr