Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 12292 ggr
Casiopeia
0

Servicehund för NPF?

En tanke slog mig, eller egentligen var det väl min pojkvän som nämde det och så började jag fundera vidare.

Det finns ju servicehundar för funktionshindrade, och då främst rörelsehindrade som hjälper dom i vardagen. Borde inte det gå att träna en hund även för folk med NPfunktionshinder?

Mitt största problem (jag har ADD) är ju t.ex att jag inte klarar av rutiner, jag kommer lätt av mig och glömmer bort att göra vardagliga grejer som att äta, borsta tänderna och sånt. Nu var det länge sedan jag hade hund, och jag vet inte om det generellt är så, men jag har en känlsa av att hundar (eller djur över lag) har en bättre känsla för rutiner och tidsuppfattning än vad jag har.

Om jag skulle ha en hund som vaknade vid ungefär samma tid varje morgon (eller hörde alarmet, vilket jag oftast inte gör) och som väckte mig, som behövde gå ut var tredje timme och påminde mig när det var dags för den att äta och tid för läggdags- då skulle jag ju automatiskt få en rutin att följa. Jag har haft andra husdjur och jag vet att även om jag lätt glömmer bort mig själv och annat i mitt liv så glömmer jag aldrig bort mina djurs behov, det är så viktigt för mig.

Förutom att man skulle kunna träna hunden att hålla koll på ens rutiner, så skulle man kunna dressera den att höra och hämta min mobiltelefon som jag så ofta förlägger. Är jag upptagen med något så stänger jag ute allt ljud och då hör jag ju den inte, men en hund kan ju både höra bra och söka rätt på den när den ligger på ett knasigt ställe.  Den kanske skulle kunna lära sig att se när jag "fastnar" i något och fånga min uppmärksamhet så jag gör det jag ska istället.

Vad tror ni? Låter det orealistiskt eller skulle det funka? Kanske till och med någon här som har en hund som de lärt att hjälpa dem i vardagen?

Nu har jag inte möjlighet att skaffa hund än på länge, men jag leker med tanken i alla fall :) Vill ju ha en vovve i vilket fall så småningom, oavsett om den kan bli en servicehund eller bara sällskap.  Hoppas ju kunna arbeta så i framtiden att jag jobbar mycket hemifrån med eget företag och då är just rutiner det stora gisslet när jag är ensam och inte har schema eller arbetskamrater att följa - men däremot skulle det ju gå att ha en hund på "jobbet"…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

LinaIsabell
0

Jag tror inte samhället är villigt att lägga ut större resurser på det, men tränar man hunden själv går ju det mesta att lära dem. Dock kommer ju inlärningsprocessen kräva rutiner för att hunden ska veta vilken tid vad ska göras, så det kan ju bli svårt om man har problem med det.

Svea-
0

finns såna servicehundar i bla usa.men ej här .. än så länge.. men det kommer väl.. tar bara sån lång tid!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Zaphix
0

Jag har en hund, absolut ingen servicehund på något sätt alls, men han gör att jag får rutiner.

Jag måste gå ut minst var fjärde timma, jag måste vakna i tid och är det matdags så kommer han alltid och stirrar på mig.

Tror att en helt vanlig hund ger rutiner, och träna den till att hämta telefonen och söka upp den (om man lägger nåt i den så den luktar nåt speciellt kanske) och en massa andra saker bör ju inte vara några problem att träna in. Om man skaffar en samarbetsvillig hund dvs.. Min hund har inte mentaliteten att träna in sånt, han har nog att klara vardagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mitchika
0

Jag ansökte om att få utbilda min hund till en assistanshund för mig just för mina svårigheter. Bland annat har jag problem med balansen och svårt för att resa mig ibland när jag t.ex har suttit ner och knutit skorna. Om jag håller i något samtidigt som jag tänker på något annat tappar jag ofta föremålet jag håller i (som nyckelknippan eller mobilen).

Dessutom har jag social fobi och torgskräck och jag trodde att såna här saker kunde en assistanshund/servicehund hjälpa mig med. Dock fick jag inte igenom det. Inte bara tog det en evighet att få svar, utan när dom väl svarade så krävde dom läkarintyg på att jag skulle behöva en assistanshund. När jag då också FICK sagda läkarintyget och skickade in till dom så fick jag inget svar efteråt.

I början gjorde det mig väldigt ledsen, nedslagen och arg, men sen bestämde jag mig för att dom kunde dra långt, långt söderut till det där varma stället!

Min hund är mitt liv. Han är skälet att jag går upp på morgonen och jag planerar varje dag kring honom, så en hund funkar jättebra för mig att hålla rutiner och liknande. Så därför började jag träna honom på egen hand till assistanshund.

Jag satte ett litet gosedjur på nyckelring på min nyckelknippa och varje gång jag tappar den nu för tiden så plockar han upp den. Jag har också lärt honom att leta rätt på mina strumpor och hämta dom när jag ber honom, då jag är duktig på att förlägga dom. Har man bara tålamod och inte tappar humöret i sån här Träning så tycker hunden att det är riktigt kul. Stray (min hund) älskar att få göra såna saker.

Ibland stirrar han mig även vaken då han tröttnar på att jag sover så mycket. Härnäst ska jag se om jag kan lära honom, som du sa, att hämta telefonen när den ringer. Det går att göra, det har jag både hört om och sett servicehundar som gör. Men min kille är fem år och jag är inte utbildad servicehundtränare, så det får gå som det går.

Som sagt, det går att träna sin hund för såna saker. Men vänta dig inget direkt stöd någonstans ifrån… Som #2 sa, det finns i USA och där gör det tydligen nytta. Men här, nej. Då får man klara sig själv eller inte alls…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Svea-
0

jo jag ville bara säga att det här är en sak som ligger mig varmt om hjärtat…så jag läser mycket om å kring detta ämne i omgångar.tänkte dela med mig av en länk där ni kan läsa lite.det är väl på G i detta land,men allt tar väldigt väldigt lång tid att utreda osv osv.

vårdhundskolan

Casiopeia
0

Nej jag tror inte heller att det skulle gå att få en sån hund bekostad av samhället, men om man skulle kunna träna hunden själv vorde det ju guld värt, och det är häftigt att  höra att det finns i USA.

Gäller bara att skaffa en hund med rätt mentalitet som gillar att lära sig saker och har en bra känsla för rutiner från början… Sen är det ju klart som #1 skriver att det krävs en del rutin för att träna hunden också, men det kanske ens sambo kan hjälpa till med… *fnular vidare*

Undrar vilka raser som skulle vara lämpliga?
#4 vad har du för hund?

#5 Intressant sida!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Mitchika
0

#6 Bekostad trodde jag inte heller att jag skulle få min Träning eller hund, men jag fick inget stöd alls. Ingen utbildningshjälp, ingen träningshjälp och även om jag tränade på egen hand skulle han inte bli en officiell servicehund. Det var det som gjorde mig så upprörd.

Min hund Stray är en Golden Retriever på fem år nu. Han är en jätteduktig kille, lättlärd och vill konstant vara till lags. På det sättet är han kanon som servicehund, men… ja, det gick ju åt skogen utan förklaring. Nu är han nog för gammal dessutom, eftersom utbildningen tar tid och det räknas väl som slöseri på pengar och resurser att utbilda en så gammal hund…

Än så länge verkar det inte gå att få utbilda sin hund till servicehund för folk med NPfunktionshinder. Jag hoppas verkligen att det förändras.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Svea-
0

Nu blir det lite OT.. hoppas det går bra?

min dotter har praktik på hundstallet just nu.och det går jättebra och jag tycker det e så underbart att hon får se många olika sidor av hundvärlden.såklart har hon blivit kär i en hund där.jag förstår det,men vi kan ej ha flera hundar. … men mamma… du vet i usa där har dom många såna här raser i vårdhundsprogramm,m.m.

Jaa.. nu var det ju inte rasen i sig jag sa nej till,det var för hundens skull jag sa nej,vi har ej den tiden hon ska ha.jag kan ej se henne i ögonen på morgonen å säga att jaa nu har du det bättre än i ditt förra hem i alla fall.osv osv..

men mamma… nej..min älskade dotra mi.. denna gången är det nej..

sen var jag tvungen att avstyra henne från just denna tanke och visade henne ett program ifrån usa.där har man arbetat fram ett program för både människa och hund som det gått snett för.det innebär att en fånge får en hund som på ett eller annat sätt gjort nått mycket fel och riskerar avlivning.

fången och hunden bor tsm och är tsm under hela tiden hunden ska rehabiliteras.dom jobbar med hundarna hela dagarna.den intagna lär sig så mkt genom hunden och det rinner många tårar ner för många kinder när dom sen skiljs åt.

jag sa att det borde vi göra här med,hudstallet borde ingå i ett sånt program med hundarna på hundstallet.dom som är lämpade då såväl hund som intagen.

så i dag skulle hon prata om det med dom,hur dom tror nått sånt skulle funka i sverige.

mkt ot.. förlåt..

Busangardens
0

Visst kan man gå kurs för att träna en hund att bli service hund. Det gör man via SOS Hund. Men det krävs en hel del och kostar en hel del.

Jag har en hund som hjälper mig i min vardag dock är han inte tränad via sos hund eftersom han är blandras.

timmelin
0

o helt underbart. Ja vårt problem med våra diagnoser glöms så lätt bort.

Men USA ligger ju både före och efter oss i utveckling, så vi får hoppas att vi får in detta tänkande. När det gäller psykvård så tror jag nog dock att dom ligger före tex använder dom ju mycket hypnosterapier och det finns inte här inom lagen om vård