Gnissla tänder
Så fort jag kommer till en ny tandläkare, eller till akuten för att jag har bitit söndr en tand, får jag alltid höra att det syns att jag gnisslar tänder alldeles för mycket. Och det är inte så enkelt att vänja mig av med som tandläkarna tycks tro när de säger ifrån att jag gnisslar sönder mina tänder.
Tror ni det kan ha med ADHD att göra, att jag inte klarar att vänja mig av med tandgnissel och att bita ihop för mycket? Det är inte kul när det går en flisa eller en tandkrona ramlar ut…
Jag har också bitit sönder en tand. Sprack så långt ner att det var tvungen att dras ut.

Jag tror det hänger i hop med funktionshinder.Jag gnisslar ej tänderna men biter i hop så galet hårt att jag har mkt ont i käkarna och tänderna.Och jag har fått övningar att göra,men det hjälper ej så mkt.För jag tänker ju inte på att jag gör det.I dag försöker jag komma i håg att slappna av i käkarna så mkt jag bara kan.
Och jag kan säga att jag spänner inte bara käkarna/tänderna,jag spänner hela kroppen.Står jag tex och diskar så spänner jag bla mina skinkor,vilket jag "kommer på" när jag börjar darra i dom musklerna jag spänner eller jag har överjävligt ont pga att jag spänt mig så.
Jag tror att det är ett ganska stort problem,hos oss och att det är mycket svårt att lära sig slappna av.
För mig är det i alla fall jättesvårt!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag tror absolut att det kan hänga ihop med det, ja. Kan tänka mig att det är en konsekvens av att du oroar dig mkt.