concerta.. fråga..
jag proväter alltså Concerta utan uppföljning och allt sånt men ska väl dit på tisdag fast blir inte förvånad om det blir uppskjutet igen. dom sa när jag börja att det va noga med det och skulle ske typ minst en gång i månaden. har gått 6 månader nu, dom ökade upp till 54mg iaf men sen.. sket dom i det typ.. och nu ska iofs utredning börja snart påstår dom men ändå ingen höjning på Concerta eller så…
vore det dumt att själv prova ta en till typ efter lunch för att se om det blir bättre? funderar på prova
eller glöm det kom på ingen kan väl säga nåt om det här ändå utom typ "nej" när jag tänker efter så… går det ta bort hela grejen?
jo men tänkte man ska väl låta läkarna bestämma sånt eller nåt. men känns bara som dom är så långsamma.
är lite orolig vad dom ska säga om dom kommer på det också menar man ska ju göra som dom säger osv.. men eftersom jag har ätit samma dos länge och känner liten effekt av den ännu men ser ni andra en del äter mycket högre dos på morgonen, eller en extra kring lunch eller en del Ritalin eller vad det nu hette också…
känns lite som att tänk om man är hungrig och säger det och dom står där med hundra smörgåsar, och dom säger ja men ät en då… man gör det och är fortfarande hungrig.. men sen händer inget mer. menar självklart kan man ju inte direkt hoppa in och äta alla mackorna för det blir för mycket men man måste ju fortsätta äta. är det en konstig liknelse kanske? men ja… vill ju veta om jag får effekt av Concerta eller inte.
Jag förstår hur du tänker. Jag tog på eget bevåg dubbel dos i somras och kände att det gav en mycket bättre effekt. Läkaren som gav mig medicinen tyckte att den dosen jag hade var bra. Nu när provade att ta två tabletter istället för en så har jag fått okej att testa lite högre och dessutom skall jag få ta en på eftermiddagen med. Det hade inte hänt om jag inte testat att ta den där extra tabletten.
Testa lite mer du. Det händer inget farligt om du inte har problem med mycket biverkningar, blodtrycket, hjärtklappning, hallucinationer. Jag har testat 72 milligram. Funkar mycket bättre för mig. Men det krävs en modig läkare som vågar förskriva medicin utöver rekommenderad dos.

Håller med #5, fundera över biverkningar som högt blodtryck (svettningar) hjärtklappning osv, det kan vara farligt vilket är anledningen till att man skall kontrollera noga. Sedan får du ta med i beräkningen att medicinen tar slut snabbare om du äter mer, är du beredd att vara utan en period innan du får nytt recept?
Kanske har du glömt några ggr och därför kan testa att öka dosen, fundera bara på riskerna och hur du mått de andra gångerna som du höjt.
En annan sak är ångest. Om du har myclket ångest kan ökning av dosen förvärra det och det är synd om du skadar dig själv på grund av detta. Fundera noga så tror jag du kan fatta ett övervägt beslut.
Själv har jag många gånger testat fram och tillbaka för då vet jag vad jag vill ha när jag träffar läkaren och då blir det ooftast så =)

Fundera lite på hur du tar upp det med läkaren bara. Vissa kanske inte tycker det är ok att du har testat och slutar ge dig medicinen om du berättar.
har just hämtat ut 3st nya burkar så har ju ett tag framöver iaf..
jag har ju haft en del drogproblem, men slutade själv utan hjälp.. men pga det har dom varit försiktiga med beroendeframkallande saker. och jag med. så vet inte hur dom skulle reagera faktiskt om jag sa jag provat själv.
å andra sidan så händer ju inte så mycket med dom just nu ändå, varken med 54mg eller med träffar med läkare osv.. så just nu äter jag bara onödig dos, antingen funkar den lite men inte tillräckligt, eller så funkar den inte alls… känner inte nån direkt skillnad och verkar inte ha blivit nån större skillnad enligt andra heller..
men ska jag prova så blir det ju 2st 54 alltså 108mg.. blir det för stor ökning? eller om jag tar en till 54 vid lunch typ.. kanske inte blir lika som 108 på morgon.
och ärligt talat eftersom dom inte gör nåt så kommer snart jag själv att göra nåt ändå. verkar ha för bra kontroll för att dom ska bry sig riktigt så får väl släppa taget och ringa mina gamla kompisar igen. förebyggande hjälp verkar ju inte finnas i det här landet.

Om du tar vid två tillfällen kan det bli problem med sömnen på kvällen, men det får du känna efter själv. Det bästa kanske hade varit med en lägre dos än 54 på eftermiddagen. Kolla om du i nästa recept kan få det uppdelat på tec 3 x 36 eller nåt. Annars brukar de gå med på at öka dosen via telefon så om du bara ringer och säger att du har för låg effekt av 54 och gärna skulle vilja ha 36 till lunch kanske de skriver ut det på telefpon, så brukar de göra för mig.
Det är vad jag skulle rekommendera dig, ring och be om att öka med 36 till lunch, för att det går ur för fort, blir du då lite väl pigg på kvällen och inte kan sova kan du ju ta tex 54 på morgonen och 36 kl 11 eller nåt.

Nu spammar jag =) om dte blir uppskjutet med din träff idag så tycker jag du skall ta det på telefon i vart fall.
tack för tipsen, får se va som händer..
och ja blev uppskjutet idag igen så..