Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 20027 ggr
[aspie]
1

Cymbalta biverkningar

Nu har jag avslutat med Cymbalta och övergått till Paroxetin igen. Fick svår huvudvärk efter att biverkningen illamående gått över. Hade sånt där skallebank som man brukar ha vid svår influensa

Rynkar på näsan Ska sn i januari höra av mig till öppenvården igen för att ev få medicin för ADHD. Ska få göra ett mindre test först bara.

Någon mer som fått svår huvudvärk av Cymbalta?

HannaM
0

Nej cymbaltan hade jag nog inte mycket biverkningar av, det vanliga med ingen sexlust då men i övrigt så var det som att äta sockerpiller för mig… slutade tvärt höll upp i en vecka nnan jag började med näst sort och kände inte av någonting.

[aspie]
1

Hmmm, skumt hur olika mediciner funkar för människor Rynkar på näsanObestämd

Nåja, jag kanske får något bättre i januari. Hoppas på det i varje fall

sighni
4

Jag har gått upp 20 kg och svettas floder av cymbaltan. Jag hoppas få byta snart. Eftersom jag har fibromyalgi så anser läkaren att cymbalta är bra för mig. Den är ju godkänd för fibromyalgi i USA. Berätta gärna lite om paroxetin. Hur upplever du den inkl. biverkningar i jämförelser med cymbalta?

När jag tidigare slutade äta cymbalta fick jag svåra utsättningssymtom däribland huvudvärk men också kraftigt illamående, elektriska stötar, yrsel och ännu värre trötthet än vanligt. Symtomen var inte milda ( som det står i FASS) och höll i sig mer än en vecka innan de klingade av sakta. Jag bävar för att göra om detta.

HannaM
1

#3 Dom utsättningssymptom du hade med cymbalta hade jag med paroxetin. Se till att sluta ännu långsammare än läkaren rekomenderar om du har möjligthet. Jag mådde så dåligt av utsättningen så jag åkte till akuten, dom kunde dessvärre inte göra något utom att rekomendera mig att mer eller mindre mala tabletterna för att göra utsättningen så långsam som möjligt. Du kan ju försöka kolla upp om det är ok att öppna kapseln och dela upp cymbaltan eller om det finns någon tablett som är delbar så du kan ta bort den i slow motion.

Annars har inte jag något kul att berätta om, fick ingen effekt av någon av dom. Rekomenderar dig dock att tro stenhårt på att det kommer fungera, verkligen övertyga dig allt du kan. Placebo är alltid en hjälp=)

sighni
1

#4 Tack för svaret. Paroxetin ska jag inte ha. Cymbalta finns ju bara i två styrkor. Så problemet är ju att det inte går att minska dosen etappvis. Jag tror inte läkaren går med på att ta sönder kapseln. Jag får förlita mig på placeboeffektenFlört

[aspie]
1

Inga biverkningar alls har jag kännt av när det gäller paroxetin. Endast tröttheten, speciellt i början. Nu har jag slutat med Cymbalta efter överenskommelse med läkare och börjat med Paroxetin igen. Huvudvärken börjar sakta klinga av nu.

När det gäller cymbalta står det i FASS att man kan få dessa biverkningar jag fick och det står att man kan gå upp i vikt av dom, men läkaren sa att man snarare skulle gå ner i vikt av dom? Förvånad Jag har oxå fibro, men värken kom tillbaka när jag började med Cymbalta? Har även haft Lyrica för fibrosmärta och mot depp o ångest, men det hjälpte mig inte samt att det gav mycket svåra biverkningar plus att vikten accelererade otroligt snabbt.

I januari ska jag få göra en mindre np-test så jag kanske får annan medicin att testa. Får väl se antar jag. Men än så länge håller jag mig helst till Paroxetin vilket känns tryggast och ger minst biverkningarFlört

HannaM
0

#5 Fråga för säkerhets skull, ibland finns det tabletter som dom i normala fall inte skriver ut, andra fabrikat, kanske lite dyrare. Fråga även om det är möjligt att dela kapseln, berätta hur fruktansvärt du mår och att du känner obehag inför det så kanske det går att ordna en lösning. Har även för mig att läkaren på akuten pratade om att en del preparat fanns i oral lösning så man kunde droppa den för att trappa ut sakta. 

Hoppas det löser sig på något vis, vet hur det är att må riktigt dåligt av uttrappning.

HannaM
0

Äsch, tog en snabbtitt på Fass…. cymbaltan finns under tre namn, alla med samma tillverkare och samma styrkor.. men som sagt, prata med din läkare, håller en tumma för att det löser sig på ett bra sätt.

sighni
1

#8 Tack ska du haGlad

nippo
0

jag har tagit cymbalt i 16 dag men har väldigt svår sömn problem. har tagit stilnocht men fungerer ej. finns det mer effetive sömn med tillsammans med cymbalta.

Moses2
0

Jag har ätit Cymbalta i tre år. Med avbrott för Anafranil. Innan Cymbalta hade jag Citalopram och Efexor och Mirtazapin.

Jag tycker att Cymbalta var lätt att sätta in men lite jobbig att sätta ut. Cymbalta fungerar bra på mig. Har nog gått ner lite i vikt av den.

Cymbalta +Mirtazapin var ganska bra. Cymbalta på morgonen blev lite aktiverande och Mirtazapin på kvällen gjorde mig trött. Men då gick jag nog upp i vikr 3-4 kg.

När jah höjt Cymbaltan till 90 mg har hag haft lite huvudvärk men med 120 mg var det hemskt. Jag hade väldigt ont i huvudet. Nu har jag bara 60 mg + några andra mediciner som Concerta, Litium och Seroquel och ibland Zoplikon.

[mossquinnan]
0

Hejj gooa aspie:-))

Råkade se din tråd här om cymbalta..

Ujuj jag hatar cymbalta..Har aldrig fått så djupa depressioner som med dessa piller..Jag trodde ärligt att jag skulle dö..

Nu hoppas jag att jag inte skrämmer upp någon..

Men öga gärna igenom alla sjukt farliga biverkningar..och dom är många..

Skönt om dom fungerar iaf för någon..d är icke att förakta.

Men jag tror dom e livsfarliga..men d e jag..

Lycka till med din utredning..vilken jäkla tid det verkar taFörvånad

[YlvaP]
0

Aspie finns inte längre på iFokus.

[mossquinnan]
0

Nääe vad tråkigt Gråter

Men tack för att du upplyste mig !

[mossquinnan]
0

jag måste vara helsnurrig..ser nu att det är en gammal tråd med..inte konstigt att jag skrev att d verkar tatidSkäms