skolarbete blä
Måste bara spy ur mig en massa galla. Arbetat på ett arbete ett tag nu(hgskolenivå) Tyckte att det dög och skickade in det. Handlar förövrigt om svampar som signalarter.Men tror ni tanten var nöjd? Nej hon ska ha latinska namn på allt, oavsett om det är svamp, träd, växter, ja allt, lika bra att skriva med männsikans atinska benämning en gång med så hon blir nöjd.
Orka lixom sitta och gå igenom allt 100 gånger till och fatta vad hon skrivit som hon tycker jag ska ändra eller rätta till. Referenser och fotnoter gör mig galen… Blä
Ja, man kan ju tycka att det är saken som är det viktiga, och att all formalia gott och väl kan komma i andra hand. Men tyvärr har den akademiska världen under de senare åren blivit extremt inriktad på formalia. Man måste till och med dra den slutsatsen, att det formala är det viktigaste i den akademiska världen idag.
Och därav kommer ju inga kycklingungar, efter vad jag kan förstå…

Vet hur det känns, har nyss slitit med en labbrapport om PCR-teknik och elektrofores, samma visa där. Referenser och massa sån dynga överallt 
Bra att ni säger det är dynga, kamrater! Jag har personligen övergivit den akademiska världen för att jag vägrat rätta in mig i ledet.
Stå på er!
#3 Jag har många gånger varit så förtvivlad/vägrat passa in i ledet! Men det är helt enkelt för spännande för att jag ska vara villig att ge upp än
Jag är envisare än en åsna 
#4 ja det är som satg tur att man är envis som en åsna, men för den skull kan man ju banka sitt huvud i väggen i förtvivlan över hur korkade de är. räcker det lixom inte att skriva om det man ska så att en "normal" människa kan läsa och förstå. Var lite vittsen med mitt arbete. Då blir man ju lite knäpp av alla konstiga mindre nödvändiga namn och termer.

Jag skulle inte kalla högskolelärare för korkade, de är tvärtom ofta väldigt smarta. Det är så i den akademiska världen att mycket skall vara formellt och forskningsinriktat. Texter som "normala" människor kan läsa finns i facklitteratur, men akademiska texter kräver en forskningsinriktining.
Men jag vet hur det känns, ibland vill man bara spy över fotnoter!
Om du har problem med att förstå hennes instruktioner så be henne förklara bättre. Hon gör ju faktiskt bara sitt jobb.
Tassy: säg som det är, du älskar skolan ;-)
#6 Ja visst älskar jag skolan, men behöver jag ens nämna vissa lärare högt här? Vars lektioner jag stenvägrar att gå på pga dess dumhet? 
Problemet är väl att lärarna håller lektioner för att kunna hålla på med sin forskning, inte för att de är pedagogiska och duktiga på att hålla lektioner/föreläsningar..
#8 jo har hört att det är så med. Men visst finns det de som är bra som både brinner för sitt intresse och vet hur de ska lära ut och få andra lika intresserade.
#8 Exakt, och det är precis vad jag ha r råkat ut för. En lärare som i två timmar i taget står och ordagrant skriver av kurslitteraturen. Frågar man om en annorlunda förklaring så antingen får man ingen eller blir utskälld. Detta resulterade i att jag numera vägrar gå på lektionerna.
Det mäks så väl att hon skiter högaktiningsfullt i oss elever, hon kör sitt race och skyr inga medel för att ta sig dit HON ska.

Vissa lärare är mer intresserade av sin forskning och ser studenterna som ett nödvändigt ont, helt klart. Det finns också många lärare som genuint tycker om sina studenter och verkligen vill att de skall lära sig och lägger ner mycket arbete utöver den tiden de får betalt för.
Tassy: tur att det finns mirakel :-)
#11 Japp, tur att det finns änglar som räddar andras elever utöver att bry sig om sina egna! 
Och Tassy, tänk gärna som du gör. Men tänk dig för noga innan du spyr galla irl! Det är nog som redan sagts, att du älskar din forskning och förhoppningsvis också är bra på det du gör. Så försök att stå ut så långt det går, om du kan. 

#13 Jag förstår inte ditt inlägg? Spytt galla?
Jag har råkat ut för en lärare som inte är lämpad att vara just lärare, detta gör mig väldigt upprörd då det drabbar mig mycket hårt eftersom jag dels inte förstår det hon undervisar, och dels på grund av att jag hamnar i klaveret hos CSN (studielån) om jag kuggar kursen.
Jag är ingen forskare, jag är student som vill bli forskare som färdigutbildad.
Nej, förlåt - det var ju zatanica som inledde tråden med att säga att hon ville spy ur sig galla, inte du, Tassy. Mittåt! således…
Och har du råkat ut för dåliga lärare, så har du. Bara att beklaga. Och nog så vanligt. Ett gissel, detdär!

Låt vara att du inte är en forskare ännu - men forskning, det kan du kanske ändå bedriva…?

#15 Ah, tänkte väl. Blev mycket förvirrad 
Jo visst bedriver jag forskning på både ditt och datt, men inte "officiellt" ännu
men på hobby-nivå absolut!