Första testet gjort
Idag var jag och gjorde mitt första test i min utredning.
Fick sitta vid en dator med svart skärm. I mitten var det en fyrkant där det antingen visades en 1:a eller en 2:a. Eller så var det en röst som sa "one" eller "two".
Det gick ut på att jag under 15 min skulle sitta ensam i rummet och klicka på vänster musknapp var gång en 1:a visades i rutan eller som rösten sa "one".
Det var INTE lätt. Svårare än jag trodde att hålla koll.
Oerhört skönt att ha kommit igång.
Imorgon ska jag få frågor av min psykolog, samt fylla i olika papperstester samt se bilder och försöka hitta vad som inte stämmer med bilderna.
På onsdag är det ännu mer test, och sen sa han att vi kanske kommer lägga till någon mer dag.
Kände bara för att dela med mig :)

Grattis! Va kul! Hoppas det går bra imorgon! :-)
Det där testet var superjobbigt, jag hade dock utredaren hängande över axeln dessutom. Jag fick kasst resultat..
Du får uppdatera oss om fortsättningen sen! Lycka till! :)
#2 Jag ser inte dessa tetster på det sättet, att man får bra eller dåligt resultat. KOmmer bara se det som vägarna till en sammanställning.
Tack #1 och #3 :)

Spannande! :)
// Amanda

Vad roligt att du äntligen är igång! Jag ser inte heller testerna som enskilda test på nåt jag är bra eller dålig på, utan som vägen till diagnos. Men samtidigt är det ju bra att få veta svart på vitt vad som är dina starka och svaga sidor.
Lycka till Hera!
#6 Det får jag nog veta sen när allt är sammanställt :) Tack :)
#7 Det är rätt intressant att få allting sådär svart på vitt. Åtminstone var det vad jag tyckte. Jag kanske är lite konstig, men jag tyckte faktiskt att det var rätt kul med alla tester. Vad tycker du själv?
Jag fick sån prestationsångest av dom där testerna…
#8 Ja, det ska bli kul att få se allt sen.
Jag trodde jag skulle tycka det är kul, men dom känns mest jobbiga.
Idag fick jag se olika bilder som jag skulle hitta fel i.
Sen läste han upp ord för mig som jag skulle förklara.
Sen läste han upp två ord åt gången och jag skulle se sambandet mellan dessa ord.
Sen fick jag repetera siffror han först läste upp. + att jag skulle klara det baklänges också.
Sen var det siffrorna 1-9 och alla hade vars en symbol. Jag fick en lista med siffror helt utan ordning och skulle på tid skriva symbolen för dem. Sen togs listan med symbolerna bort och jag skulle klara av att rita rätt symbol vid var siffra.
Kan ju berätta att dages övningar var riktigt utmattande, och svåra. Speciellt alla dessa sifferövningar.
Är helt slut. Men nya tag imorgon :)
#10 Ja, dessa övningar minns jag väl…
Visst är det tröttsamt, men förhoppningsvis leder det fram till ngt positivt i slutändan. Kom ihåg att lämna prestationsångesten hemma (lättare sagt än gjort, jag vet); vissa tester är jobbiga och får du dåligt på dem, är det för att de pekar på vissa svårigheter och kommer att vara av nytta för bedömningen. Ett dåligt resultat är också ett resultat - och kan då användas till att inringa din problematik, så att du kan få en adekvat diagnos. *peppar lite* 
#11 Du har så rätt så :) Tackar för peppningen :)
Då var 3:e testdagen avklarad.
Idag fick jag klossar med olika färger på. Dessa skulle jag sedan lägga i ett mönster efter en bild.
Sen var det huvudräkning
Sen var det allmännbildningsfrågor
Sen var de olika "figurer" i serie, som man skulle se fortsättningen på.
Sen var det något som gick på tid, men de har jag redan glömt.
Idag var ÄNNU jobbigare, eftersom mycket av detta är mina svagaste sidor. Matte och så.

Vad är det du misstänker att du har, för att genomgå alla dessa tester?
Jag misstänker inget speciellt, men vi vet att det är något eftersom jag haft problem sen barndomen.
Kom och tänka på en sak. Psykologen sa idag att vi ska träffas på måndag igen och göra det sista i den här delen. Sen sa han att vi kanske ska lägga till något mer test.
Tänk om det visar sig att jag har IQ = badboll? 
Nej det tror jag inte att du behöver riskera, Hera. Alla dessa test är till för att en profil av dej ska framträda (i bästa fall) för psykologerna/psykiatrikerna. Du vet ju, att ingen av oss människor är jämna på allt. Somliga är lite bättre/sämre på något visst, medan andra kan ha andra förmågor eller eventuellt svagheter.
Som aspergare vet jag med mig att jag har vissa brister. Och dessa brister blev bekräftade i de tester som jag genomgick. Samtidigt så har jag stora styrkor på andra områden, vilka likaledes fick sina bekräftelser. Likadant - fastän annorlunda - tör det förhålla sig med dom, som har ADHD. Och så vidare.
Varulv; jo jag vet ju det egentligen :) Men efter idag så sjönk självförtroendet litet ;)
#18 Kan känna in dig där. Men - se det ändå inte på det viset! Själv tog jag tillfället i akt att för en gångs skull i mitt liv unna mig att acceptera min ofullkomlighet. Och där öppnade det sig nya perspektiv…! Ja för att inte säga en helt ny dimension. Ett tillfälle till total omprövning av det allra mesta.

Jag har nu fått reda på hur det gått på testerna.
Lite över "normalbegåvad".
Problem områden jag har är koncentration och impulskontroll. Och detta stämmer bra överens med mina problem.
Tyvärr ska min psykolog på pappaledighet nu. Så jag ska få en ny, igen!! Vet inte hur många gånger i mitt liv jag fått ny efter ny efter ny. Suck.
Men han lovade att den nya kommer vara trevlig och att denne kommer vara insatt i mitt fall. Tyvärr blir det nog inte fören efter nyår igen.
Vet heller inte vad som kommer hända nu. Kanske fler tester?
#21 Hur mga testtillfällen har du haft hittills? Och har ni gjort intervjun än?
Tror det varit 4 testtillfällen, möjligtvis 5. Intervjun kommer inte bli fören nästa år, men mamma har i alla fall fått hem papperna hon ska fylla i.
#23 Okej. Jag tycker att det låter som om ni är klara med testerna och att det som nu återstår är intervjun, samt eventuell blodprovstagning (om du ännu inte gjort ngn sådan).
Blodsprovtagning? Vad ska dom då kolla?
Var precis hos min husläkare och tog en massa tester, men det var på eget bevåg.
Okey. Har gjort sånt test innan, sköldskörtel test.
Synd dom inte sa ngt om det när jag ändå var och lämnade blod :P Hade varit skönt att slippa IGEN ;)
Det visade sig på mina tester att jag har låg ämnesomsättning och har nu börjat äta levaxin.
Mamma och jag har gått igenom en del av frågorna på fomuläret som hon ska fylla i till intervjun. Och hon tycker det är riktigt svårt att komma ihåg hur jag var som liten på vissa av frågorna. Jag med. Hur gör man då?

#28 låg ämnesomsättning kan ju ibland förstärka ADHD-symptom, så det är bara bra att du har fått det kollat!
Hon måste inte komma ihåg exakt. Jag har inga anhöriga som känt mig sedan barnsben, så man gick på mina berättelser där jag fick komma ihåg så gott jag kunde. Likaså brukar man försöka hämta journaler etc från barndomen, så det där löser sig för det mesta!
Lycka till med fortsättningen!
#28 Visst är det synd, men det borde ändå inte ställa till med några större problem.
Min mamma kunde knappt svara på en enda fråga, då det snarare var pappa som tog hand om oss barn när vi var små (hon var karriärskvinna och jobbade hela tiden). Pappa dog för några år sedan, så honom kunde de inte intervjua. Det fick helt enkelt gå ändå.
#29 Var kan man läsa om detta?

#31 Bl.a. här finns lite info:
http://angestsjukdomar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4a26a2c2-b860-4c5c-be79-739465bfec3f
Det finns en del på nätet, googla på "sköldkörteln psykiska besvär" så kan du säkert hitta mer!

ja visst är det intresant med dessa tester och vad man kan utröna av detta.
Tydligen så gör man det i lite olika ordning på olika ställen men har väl ingen betydelse. Testen med datorn och 1or och 2or var den sista testen jag gjorde.
När jag sedan kom till psykologen för resultatet berättade han för mig att testerna kördes i en dator och skrev ut detta i olika kurvor och beroende på hur kurvorna såg ut kan man utröna om det är ADHD eller om problemen härstammar från andra problem som kan ge likartade symptom.
Sömnstörningar ger ungefär samma symptom som ADHD liksom missbruks problem men då blir kurvorna olika.
Så det var väldigt intresant att lyssna på psykologen och hans beskrivning av hur dessa tester fungerar och vad dom visar.
Lasse