Ett virtuellt utbrott
Jag kände att jag behövde skriva av mig lite för att komma ner i varv. Jag har varit skogstokig sedan i eftermiddags, när jag kom hem efter ett besök hos frisören.
Jag har naturligt mörkbrunt hår (kall ton), men har under de senaste åren blekt det näst intill platinablont (kall ton). Nu fick jag för mig att återigen göra håret mörkare - d v s så nära min naturliga färg som möjligt. Jag visar frisören en bild på en askigt mörkbrun hårfärg i en väldigt kall ton, för att det inte skall uppstå några missförstånd. Har suttit och letat bild med omsorg, kan jag tillägga. Det har tagit mig dagar.
Men vad gör frisören? Han lägger i röda pigment (för att det tydligen är så man skall gå tillväga för att göra håret brunt) och resultatet blir någon slags orange/kastanjebrun/mellanbrun sörja som inte är i närheten av den färg jag efterfrågade…! Den är t o m varm i tonen, vilket innebär att det inte alls ser smickrande ut till mina ansiktsdrag i övrigt (iaf inte i mitt tycke). Jag ser helt enkelt inte ut som mig själv längre! Än mindre känner jag igen min personlighet i denna färg. Jag vill ha en färg som jag kan förlika mig med; denna ser trist, tantig och bara alldaglig ut. - I hate it!
Egentligen är det inte det att det är dåligt färgat - det ser oerhört välgjort ut och det syns att det är en duktig frisör som ligger bakom jobbet - men det ser inte alls ut såsom jag efterfrågade och än mindre vad jag förväntade mig…!
Nu har jag gått omkring här hemma och varit arg, frustrerad, besviken, hatisk, ledsen och känt mig skitful sedan kl 16 i eftermiddags! Både pojkvännen och mamma har försökt lugna mig, men det går inte. Jag vägrar prata om något annat än det jävla håret och hur hemskt jag tycker att det är. Att jag inte ser ut som jag. Nu har jag som sagt ältat detta i 7,5 timmar och tycks ha fastnat. :/ Kan inte äta, gå på toaletten eller någonting p g a det här. Både pojkvännen och mamma har gett upp och tycker att jag skall lugna mig för att ta itu med detta under morgondagen.
Jag har för tusan pungat ut med 2 100 spänn för friseringen! Jag är allt annat än rik, vill jag lova. Det är bara det att jag är exceptionellt kinkig och vill ha full koll på vad jag får och då betalar jag gärna överpriser för att få det. (Har haft samme frisör under en längre tid och han var inte alls så dyr när jag började gå hos honom, men vad gör man inte för att få behålla samme frisör?) I vanliga fall blir jag väldigt nöjd när han fixar mitt hår, men inte denna gång…

Kan inte ens passera spegeln i hallen, för då påminns jag om att jag inte alls känner personen som glor på mig genom spegeln; får ett utbrott och vill bara slita av mig håret. Blir snart tooooookig! Jag känner mig inte alls som mig själv! 
Man kan reklamera! Gå tillbaka och förklara för frisören varför du är missnöjd, så får han göra om det. Om inte är det konsumentverket som gäller.
Om du lyckas få en kall brun färg, tala gärna om för mig hur det gick till. Det har jag letat efter i mer än ett års tid…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
För övrigt, jag reagerar likadant på ett dåligt besök hos frisören….
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#1 Jag har ju god relation till frisören i övrigt (har t o m gjort en del jobb som copywriter för deras salong), så jag skall göra det i morgon. Hoppas att han kan ordna upp det direkt (det är en väldigt populär och välkänd salong och han brukar vara fullbokad minst två månader i förväg). Hoppas också att han tar mer betalt för det, för jag har sparat länge för att få ihop dessa pengar och jag har inte mer att lägga ut. 
Om jag skall vara rationell för ett ögonblick, tror jag ju att det går att ordna upp detta. Främst eftersom jag faktiskt förväntade mig en väldigt mkt mörkare brun än den jag fick (d v s att det kanske kan lösas genom att göra färgen mörkare). Tror dessutom att det är den röda pigmenteringen som saboterar färgen och den kan man motverka enligt vad jag har läst mig till.
Det är egentligen inte så mkt det att det inte skulle gå att lösa saken, snarare att jag vill ha det löst omedelbart. För jag skräms av att jag inte ser ut som jag längre. Denna hårfärg framhäver helt andra ansiktsdrag i mitt ansikte än vad jag är van vid och då spelar det verkligen ingen roll om andra tycker att det är snyggt och att det får mig att likna Teri Hatcher (i Desperate Housewives m fl). Jag vill se ut som mig själv. :/ Jag avskyr verkligen när saker och ting avviker alltför mkt från vad jag var inställd på.
Ett tips till dig kan vara att: En kall brun ton brukar ofta ha en del gröna pigment i sig (åtminstone om man vill ha det riktigt mörkbrunt). Det tycks vara en hel vetenskap i sig, det där. Jag satt och läste på ordentligt innan jag beslutade mig för att det skulle färgas. (Grönt neutraliserar för övrigt rött.) Själv är jag rätt skeptisk till den röda pigmenteringen därav.
#2 Skönt att höra att jag inte är ensam om det, även om jag naturligtvis förstår att det är jobbigt för dig. 
Varför sa du inget till frisören på en gång när du såg hur det såg ut efter färgningen om det blev så¨fel?
#5 Jag behöver alltid tid på mig för att smälta intryck, så jag tänkte att jag kanske gillar det sen när jag ser det hemma. Men nej, i det här ljuset se det bara ännu mer röd/orange ut. Det underlättade inte heller genom att jag satt med en halv lins inne i ögat under hela frisörbesöket, som skavde och irriterade. Hade därför bråttom iväg till optikern för att de skulle hjälpa mig att få ut den och hann inte reflektera så mkt över saken då.
Jag är precis likadan. Mitt hår = mitt liv 
Hade ett liknande utbrott i somras när jag färgade mitt hår. Dock fick jag en allergisk reaktion också så det var bara att gilla läget.
O herregud jag skulle inte gilla att ha en frisyr jag inte gillar, gillar mitt tjocka långa hår 
däremot så gillar jag förnyelse, men man måste ju gilla resultatet.
Och jag förstår att det kan ta tid, har själv ringt tillbaks till frisören och vet du.
Frisörerna brukar uppmana till det, annars tappar dom ju kunder. Och man har ju lätt för att säga till andra om man inte är nöjd.
Så du jag vet att frisören vill att du kommer tillbaks. Hans hjärta för yrket ligger i nöjda kunder.
Att sätta in röda pigment är faktiskt nödvändigt då man ska färga håret brunt från blont. Askfärg är gråa, blåa och gröna pigment och det resulterar i grått hår som skiftar i grönt, så lite röda pigment behövs. Dock verkade frisören sätta för mycket!
Det räcker gott och väl att först sätta en varmare ljusbrun ton och sedan färga med mörk askblond/mörkare ask för att få en mörk, kall brun färg.
Färg är himla svårt, men jag kan säga att jag lyckats färga håret med allra bäst resultat när jag gör det själv. Frisörer gör ALDRIG något rätt, inte under min livstid i alla fall. De kan klippa hår under dödshot, för de är duktiga på att klippa, men de klipper alltid fel.
Det gäller bara att lära sig koderna. 1 står för svart, och ju högre tal desto ljusare färg (blond FÄRG (ej blondering) är ofta 8-9. Siffrorna som står efter har också betydelse. 1 är ask, 2 är rödaktigt osv. Och att ask alltid blir mörkare. Ljus askblond (exempelvis 8.1) ser ofta riktigt mörkt ut, mer gråbrun är askblond.
#8 Jo, jag vet ju det egentligen. Har ringt och bokat in en ny tid nu och fick en akuttid redan i morgon. Sade att det var brådskande. 
#9 Jag skulle tyvärr inte våga färga det själv när det gäller så drastiska förändringar. Har färgat det svart hemma förut och då blev det ju bra, men då hade jag min naturliga (väldigt mörkbruna färg) att utgå ifrån, så skillnaden blev inte enorm.
Har också haft svårt att lita på frisören, men min nuvarande har jag varit väldigt nöjd med fram tills i går. Han är petig som attans och brukar ha gott omdöme. Denna gång gick det dock åt fanders.
Jag får dock göra om det under morgondagen. Hoppas att resultatet blir bättre då och att de kan neutralisera det röda, få det askigare och några steg mörkare.
Du verkar ju kunna en del om det här, så jag passar på att fråga dig: Tycker du att jag skall tvätta håret några ggr innan dess, så att jag får ett hum om vilken färg det kan tänkas fälla?
Hoppas ju på att det är de röda pigmenten som mattas av och inte det bruna - rött brukar iaf försvinna rätt snabbt på mig i vanliga fall. Hade knallröda slingor en gång och de blektes på ungefär en vecka.
#11 Jag tror inte det spelar jättestor roll hur mycket du tvättar det, men det är bra om du inte har balsam med silikon/mineralolja i (vilket det är i det flesta balsam har), för det gör att färgen inte fäster lika bra.
Jag tycker du ska tvätta håret en gång innan, med enbart schampoo, för att få bort "överflödiga" kemikalier och annat ur håret, för då kommer färgen fästa bättre imorgon.
Röd färg lyser ofta igenom. Jag har haft rödbrunt hår som jag färgade svart, och i solljuset lyste det röda igenom, men det är ju inget du kan göra något åt. Det måste ju frisören fixa. Men därför är det bra att färgen imorgon fäster bra. :)
#12 Oki doki. Tack så mkt för din hjälp!

Lycka till Fiction :)
/Tommy, som har haft alla färger som går (nästan)
#14 Tack! 
Den här gången får det se till att bli bra, ja. *hoppas*
berätta hur det, gick skicka mig en bild 
#16 Det har tyvärr gått dåligt. :( Blev inte av med de röda pigmenten, de syns fortfarande igenom, trots att håret är jättemörkt - den varma färgen skär sig dessutom mot mina bryn (som är i en kall ton). Och nu har jag även börjat tappa stora tussar med hår… Så det blir tyvärr ingen bild… *försöker tänka på annat i stället*

#17 Gråter med dig, fast jag vet att det inte gör håret bättre!
Det är just nu ingen tröst alls att det växer ut igen…
Tröstkram!
jag med, men som coffee. skriver. det går över.
du får väl sätta upp håret i en lös knut. 
#18 Tack. *kramar*
#19 Det är tyvärr lite väl kort för det just nu (klippte en kort page för några månader sedan). Får hoppas på att det växer ut snabbt iaf… Så det kanske är tur i oturen att det inte var så långt.

Aj, aj. Stackare, men passa på att göra något riktigt galet, då när det ändå har gått åt skogen, menar jag. Mohikan, eller någon skön 80- tals mönsterrakning :)
#22 Haha, ja, why not?!
Jag har haft iflätade syntetdreads förut och det kanske jag kan göra igen, när det har växt ut en liten bit… Bra förslag. Det trivdes jag trots allt väldigt bra i. 

Du ser ;) Själv tänker jag nog skita i att skaffa hockeyfrillan som jag hade 87 :)
#24 Det gör du förmodligen rätt i. Hockeyfrilla är sällan smickrande, oavsett vem den sitter på. 
Haha hockefrilla hade maken 88 när vi träffades, är skönt att skratta åt gamla kort.
Mössor och sjalar finns det massor med snygga nu också, tur att det är kallt.

#26 Jag gick faktiskt runt i en mössa i fuskpäls här hemma i går! Väldigt skönt, vill jag lova. 
Haha va gulligt, mina nya stövlar har fuskpäls utanpå.
Maken tyckte dom var barnsliga men jag älskade dom.
#28 Barnsliga? Äsch! Han är nog bara avundsjuk. 
Haha ja kanske jag ska leta rätt på ett par i storlek 46 
#30 Ja. Eller så köper du ett par illgröna monstertofflor (sådana med klor på) till honom i julklapp. 
haha. ja kan tänka mig honom i dom
haha