Hur lång tid tar en adhd utredning?
Hur lång tid tar en ADHD utredning från första mötet?
det är individuellt och olika hur dom lägger upp det. En del behöver bara någon träff, andra behöver flera veckor.

Det är väldigt olika, och går inte att svara exakt på, eftersom de lägger upp utredningen lite olika i olika landsting. Men jag kan svara på hur lång tid det tog för mig.
Första besöket, där jag hos husläkaren begärde remiss, hade jag i mars. Jag fick en vidareremiss utanför länet, och skickades till en privat vårdcentral i augusti för ett första samtal, som var med en arbetsterapeut. Själva utredningen gjordes i månadsskiftet aug.-sep. och bestod i tre intensiva dagar av tester och samtal, hos läkare, psykolog och arbetsterapeut.
I mitten av september fick jag en muntlig diagnos, och första halvan av okt. hade jag den på papper. Nu har man skrivit in mig på öppenpsyk här i stan för att få medicin.
För mig tog alltså själva utredningen tre intensiva dagar, eftersom allt komprimerades. Men jag har förstått att det oftast tar längre tid än så, eftersom utredningen inte så ofta görs i ett svep under bara ett par dagar.
Kanske inte så utförligt svar, men de lägger upp det på olika sätt i olika landsting, så det går inte att säga exakt hur lång tid det tar.
Jag hoppas nån mer kan dela sina erfarenheter!
Lycka till, ifall du frågar för att du själv eller nån närstående ska utredas! 

Ja det är verkligen olika min utredning tog över tre år från första besöket.
Jag fick en remiss från min husläkare och fick en tid inom 3 månader som vård garantin lovar.
Då gjordes en intervju om min bakgrund och uppväxt och mina problem.
Nu så klarade dom vårdgarantin eftersom jag fick förat besöket inom tremånader sedan finns det inget som säger hur lång tid det får ta till nästa besök för nu är behandlingen påbörjad.
Efter detta första så tog det ytterligare ett halvår tills ett återbesök då jag fick reda på att jag blev godkänd för en utredning och ytterligare några formulär skulle fyllas i.
Så blev jag remiterade till en psykolog för bedömning och ytterligare några månader gick efter detta besöket så åter till läkaren på Psyk som då bedömde att jag hade ADHD och remiterade mig vidare till Neuropsyk för ytterligare utredning och dom hade 2 års kö för utredningen.
Efter nästan 2 års kö så gjorde landstinget en omorginisation och jag hamnade i ett annant vårddistrikt.
Så fick jag besked från Neuropsyk att min remiss inte gällde längre utan att det nya vårddistriktet fick göra en ny bedömning och skicka ny remiss. grrrrrrrrrrrrrrrrr.
Då valde det nya vård distriktet att remitera mig direkt till ett privat vårdbolag.
Där tog utredningen 2 veckor och jag fick min diagnos.
Så en jäkla skillnad från den offentliga vårdens 3års väntan till den privata vården som tog 2 veckor på sig för samma jobb.
Kan tillägga den privata vården gick inom försäkringskassan så kostnaden blev det samma för mig även om det var ett privat bolag.
Lasse
Hej! (jag är väldigt dålig på att stava, men ska försöka anstränga mig, bara så ni vet…)
Jag går själv under utredning och borde få klart besked 7-8dec.
Jag var redan inskriven på öppen psyk pgr av utmattnings depression och fick därför kontakt med en terapeut som ansåg att man borde påbörja en utredning för ADHD-ADD, och detta gjordes början av sommaren 2009, då fick jag fylla i div formulär och besvara div frågeställningar.
Efter detta (septermer 2009) var jag tvungen att byta terapeut då den andra blev barnledig. Han hade aldrig tidigare ställt diagnos på vuxna eftersom han kom direkt från BUP, så han förklarade att han behövde en del utbildning, vilket lät rimligt. Men det rann ut i sanden…
efter flera påtryckningar från läkare och arbetsterapeut så lyckades man ordna ett nytt möte i AUGUSTI-SEPTEMBER 2010. Då gjorde man fler tester och sedan skulle det inte ta mer än två veckor eftersom det visade sig vara ganska tydligt.
Men utan att ha hört något från min terapeut sedan dess så fick jag besked förra veckan att han skulle dra mitt "ärende" för handledare den 7 dec och att det efter det skulle vara klart.
Så det (OM det blir klart då) skulle ta mig 1½ år av trassel innan utredningen blir klar.
Men som sagt, detta skiljer sig mycket, framför allt mellan statligtutredning via landsting och privat. Tyvärr. Men även mellan olika landsting.
Min lillesyster fick sin diagnos efter max 2månader
och en väninna till mig fick sin efter 3-4 månader.
Så visst skiljer det sig.
Sen har jag fått höra att det kan skilja utifrån vem "som kommer på" att utredningen bör göras, om någon inom vården gör det ska det tydligen gå fortare, än om man själv "kommer på" det.
Sorry att (precis som övriga) inte kunnat besvara din fråga
tycker ni besvara den ganska bra.. ingen har en aning om hur lång tid det kommer ta för just mig, eftersom det aldrig går att veta :P :)
Men tack för försöken :)
Min utredning kommer ta lång tid. Har hållt på med den ett par måader nu, kommer inte få nästa tid fören nästa år, och därefter vet jag inte hur lång tid det kommer ta.
O min utredning görs på tre dagar.
intensivutredning, bor på spa, och längtar nu till 7 december
men äter ju Concerta redan, dock får jag nog annan medicin efter. Läkaren skriver bara ut Concerta innan utredning, sedan behöver jag nog Strattera eller rithalin
concertan hjälper inte
Men då är jag i en kaossituation nu.
Har första besöket inbokat hos en ny spykolog nu. Remitterad från ätrstörningsenhet där de inte ville göra utredningen, men är remitterad för att få göra en ADHD utredning, så de är ju inställda på att det är det de ska bli…
så hoppas det kommer igång.