Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 5471 ggr
Knaprig
0

logik och realism

hatar det

timmelin
0

ja kreativ och idéspruta är väl bätte med jättemycket optimism. Skrattande

Knaprig
0

allt är ju bättre. jag vill inte förstå saker. ignorance is bliss.

Mjew
0

Jag har min helt egen logik. Den är mycket finare. Glad

timmelin
0

ja, att inte vara för logisk gör att vi kan hitta möjligheter på ett annat sätt. liksom utanför ramarna.

Busangardens
0

Logik är min starka sida.

Knaprig
0

jag är jättelogisk och realistisk när jag tänker :(

men jag gör saker ändå som är utanför ramarna.. jag e less på fatta hur folk tänker och fungerar och inse alla mina begränsningar, osv. Jag gillar din logik Mjew. Kan jag få den?

Knaprig
0

undrar hur många andra som typ mest legat och tittat på forumet i 2 timmar nu.. för deppad för att sova, inget vettigt att skriva eller göra..

tommy999
0

Min logik är den mest logiska, tyvärr är det ingen annan som förstår den :)

Mjew
0

#6 Sure! *ger lite*

#8 Lite samma här :)

[Fiction]
0

Själv är jag väldigt förtjust i både logik och realism och tycker inte alls att det behöver vara en motsättning gentemot det kreativa - inom mig ryms båda delarna. Glad

tommy999
0

Du är så härligt stadig fiction. Jag håller naturligtvis med:)

[Tassy]
0

#8 Word (fast min logik då) Skrattande

logik är = hatkärlek för mig.

Zaphix
0

Jag älskar logisk, tänker alltid logiskt och handlar alltid logiskt. Har noll förståelse för människor som handlar ologiskt, ser inte riktigt nån anledning till deras handligar då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
0

Jag har aldrig känt mig logisk, men på ADHD-utredningen skrev psykologen att jag hade en oerhört god logisk förmåga… Så jag får väl tro på det! Tungan ute

Kanske det är så att jag är logisk och behärskar de bitarna, men inte har utvecklat det som intresse? Min kreativitet inskränker sig till att vara klurig om jag behöver, att ha "ärliga blå ögon" och se oskyldig ut om jag är klurig! Oskyldig Och att skriva! Kreativitet är betydligt roligare än logik, men det stämmer nog att jag behärskar logik ganska bra. Om jag vill…

tommy999
0

#13 Är du säker på att det är andra som är ologiska? Det kanske är du som inte förstår deras logik. ;)

Logik är ingen universell sanning. Den anpassar sig till förutsättningarna och omständigheterna. Kreativitet och logik är inga motstående poler, utan kan mycket väl mötas. T e x kan ju en konstnär se det logiska i att låta en häst få sitta vid middagsbordet och äta flingor med mjölk, eller en musiker kan se logiken i att låta en ton följa en annan, trots att det för betraktaren, eller lyssnaren bara framstår som kladd eller oljud helt utan logik.

Knaprig
0

jag håller inte med i #15. jag anser att logik är en sorts sanning snarare. Alltså 1+1=2. Så är det. Om jag håller i ett äpple, här på jorden, och släpper det och det faller mot marken så är det logiskt. Att anta att man kommer att bli äldre är logiskt.

Vissa saker är mer uppenbara än andra, men sånt där är logik.

Sen håller jag med om att kreativitet och logik inte är motpoler, utan helt olika saker.

Knaprig
1

och en sak till som jag inte skrev, var att saker måste ju inte vara logiska heller. Speciellt inte om det är konst osv.

Däremot ser jag inte det logiska i att en person som ritar lite klet och kladd på en tavla kan sälja den för 3 miljoner, medans någon annan kan göra nåt supersnyggt men inte kunna sälja det alls.

eller företag med dålig kundservice, hur en del beter sig mot andra ibland, varför folk vill ha märkeskläder osv.. de flesta människor är inte alls logiska

tommy999
0

1+1=2 (Logiskt för någon som förstår matematik, annars är det siffror och tecken för en som inte gör det, eller använder sig av andra skrivtecken)

Äpple som faller mot jorden=Fysik och därmed logiskt för personer som förstår fysikens lagar. Med andra ord så kan ett fallande äpple vara ett mirakel och ett fantastiskt skådespel för ett barn eller någon som är förståndshandikappad.

Antagandet att man blir äldre stämmer om man har för avsikt att leva. För en person som är döende eller står och svajar på ett broräcke eller hustak är det fullkomligt ologiskt.

Knaprig
0

Jo, men 1+1 slutar inte bli 2 bara för att du inte förstår det, däremot så kan det verka orimligt. Just själva talen, och namnen på dom är inte det viktiga men om jag har ett äpple och ställer dit ett till, alltså så som man brukar börja lära barn tex att räkna, så ser man ju hur det fungerar. Sen är det ju olika hur "långt" man kan komma i det, men det slutar inte vara så ändå.

angående fysik, så tycker jag att det är ganska intressant ändå och ett fantastiskt skådespel kan det vara att tex se ett löv falla mot marken. Även om jag också förstår allt det logiska i luftmotstånd, yta på lövet osv… Däremot så är det nog så att när man förstår något så tänker man inte på det på samma sätt, så de flesta som vet att löv faller osv, tittar inte på dom när dom gör det, men kan ändå om dom tar sig tid och funderar bara titta och tycka det är fint.

I rymden eller där man tar bort gravitationen, så skulle äpplet flyta omkring eller vara stilla där det släpps istället. Skulle vara logiskt där, men inte sluta vara fascinerande för det.

Men så länge man är på jorden och inget väldigt drastiskt händer så kommer äppplen osv alltid att falla, och även om man inte förstår varför, så vet man ändå att det är så.

Även före man kom på att det skulle kallas fysik och började räkna ut att det finns gravitation så visste man ju att äpplet skulle falla om man släppte det.

Och med antagandet att man blir äldre menade jag att man kan ju gissa att man blir det i normala fall, är man nära döden kan man ju istället anta att man kommer snart att dö osv. Men. Om du inte påverkas av något annat, så kommer du bli äldre, det var det jag menade.

Alltså, den dagen man fyllt 20 tex, nästa dag är man en dag äldre. Tio år senare är man 30. osv. Alla dör, alla lever olika länge, men ingen slutar åldras före det.

Knaprig
0

man skulle väl kunna säga att det finns flera sorters logik på sätt och vis, tex personlig logik där det kan tyckas helt logiskt och rätt för dig att göra på ett sätt medans andra undrar hur snurrig i bollen du egentligen är.

folklig logik, som tex seder och liknande, där man kan undra hur folk tänker i andra länder när dom gör si och så, medans dom tänker samma sak om oss.

men sen rent den där allmänna logiken som är liksom att vissa saker händer, gör man si händer så osv. var väl mest det jag tänkte på.

timmelin
0

kom på att jag nog tror att jag är ologisk, men är logisk för jag har ju ingen snedvriden verklighetsuppfattning Flört

jag har ju också logiken att kunna förutspå vad som kommer att hända i olika situationer om man agerar på det viset, vilket inte soc har. Det har dom bevisat ett antal gånger.

Oj, tänkte inte på det säger dom, men jag har redan kollat och tänk igenom vad som kan hända. men trodde det var kreativiteten inom mig som gjorde det.

trodde på något konstigt sätt att logik hade med att göra sådana där trååkiga människor som man kallar för kontorsråttor Skrattande

tommy999
0

Jag förstår vad du menar. Jag filosoferade bara runt lite. Intuitiv logik brukar man kalla det. T e x "Jag andas, då lever jag", "Vatten är blött" o s v.

Timmelin, du tänker nog på logistik, som är något helt annat, men nog så spännande.

Knaprig
0

mm, på sätt och vis, det är den logiken jag var ute efter fast inte just den enkla varianten, eller hur man nu ska säga det. Men den förståelsen för hur saker fungerar, påverkas och sådant, men några steg längre..

Alltså, om man nu säger att alla förstår ju mer eller mindre att tex äpplet faller backen om man släpper det, men sen då?

Nu kan en sån liten sak inte påverka så jättemycket men jag hinner inte skriva mer för jag håller på att missa bussen :)

timmelin
0

ja skynda dig till bussen

ja det stämmer, herregud min hjärna speedade mer än vanligt och krånglade till begreppen Skrattande

[Varulv]
0

Har egentligen massor att säga i detta ämne, men avstår för en gångs skull… Ty ni bär ämnet med en sådan heder, kamrater! tycker jag…!

SkrattandeKyss

Knaprig
0

du kan få ta över för mig om du vill jag kom av mig och nu har jag helt tappat lusten

Zaphix
0

#15: Japp, jag är helt sä'ker på att det är jag som är logisk. Om det nu inte skulle vara så att alla andra lever i en annan värld där de fysikaliska lagarna fungerar på ett annat sätt.

Exempel:

Abdul har två stycken paket framför sig. Han vet att i ett av paketen ligger en efterlängtad iPhone.
Han öppnar ena paketet och ser att det är en sketen valfridåligmobil, istället för att öppna det andra paketet så tar han istället och blir arg och ledsen. För han fick inte sin iPhone.

Det logiska skulle ha varit att öppna det andra paketet efteråt..

True story.

Min och Dackes blogg

[Fiction]
0

#27 Hehe. :p

Om det var så att han bara skulle få innehållet i det första paketet han öppnade, kan jag förstå om han blev besviken… Men annars? Nej. Man kan ju tycka att han skulle ha blivit extra glad, med tanke på att han fick en "valfridåligmobil" PLUS en iPhone…! Tungan ute Eller han kanske inbillade sig att han hade blivit lurad?

[Varulv]
0

#26 Nja - jag åsyftade faktiskt just dina inlägg i förstone, Knaprig. Tyckte du hade ett intressant förhållningssätt till begreppen!

- Misströsta inte!

Skrattande

timmelin
0

Va bra historia, men vem skulle tro att man får två mobiler och vad ska man med det till förresten. Som barn hade jag istället velat ha någon annan grej och min iphone.

Zaphix
0

#30: Fast det var ju bara ett exempel, kunde varit precis vad som helst. :)

Min och Dackes blogg

Panzer
0

Kamrater, det kanske vore på sin plats att finna den vetenskapliga definitionen utav ordet logik, innan man gör sina egna tolkningar.

/Mr PekpinneTungan ute

[Tassy]
0

#32 Skrattande

tommy999
0

#32 Då får du börja med att bestämma vilken vetenskap, och i viken kultur den vetenskapen har sin grund. Vi har redan enats om det som kallas inuitiv logik, d v s. Jag andas- alltså lever jag, eller: Du är inte jag. Sedan är det hemskt svårt att säga att det är logiskt och det är det inte. Det som var logiskt för folk på medeltiden är inte nödvändigtvis logiskt för oss, och det som är logiskt för oss kommer med största sannolikhet framstå som hemskt ologiskt för de genarationer som kommer efer oss. När jag växte upp var det t e x logiskt att skriva ett brev till min vän som bodde 80 mil bort (med penna och papper), eftersom det skulle bli för dyrt att berätta allt som jag ville ha sagt på telefon.

Logik i sig ÄR en vetenskap, som man väl kan säga att Aristoteles byggde grunden till med sina systematisewringar av korrekta och inkorrekta slutledningar. Sedan finns det en uppsjö av olika sorters logik Matematisk logik, filosofisk logik, o s v.

Jag föreslår att du tar en titt på nätet, så kommer du finna att det är mycket större än att hitta en definition, eftersom logik kan vara både vetenskap, system och delområde inom andra vetenskaper.

Tjosan Skrattande

[Fiction]
0

#34 Ett ord: Word. Glad

tommy999
0

#35 Sen blev jag trött ;)

timmelin
0

o jag skämtade när jag la min förra kommentar, råkade bara bli lite ironisk. Glad

[Varulv]
0

Det där med hatkärlek till logik kanske är utmärkande för oss med utpräglat visuo-spatialt sinnelag? Jag menar vår logik är till innehållet lika med nt:s, men till formen annorlunda.

Ett exempel (att gå och handla mjölk i Konsum):

Nt konstaterar att kylskåpet är tomt på mjölk och tänker: "Grundsats: slut på mjölk. Alltså: Gå och handla mjölk. Hur verkställer jag det? Svar: genom att ta på mig ytterkläderna, låsa dörren, promenera den kända vägen till Konsum, gå in, ta mig till mjölkkylen (men först greppa en korg - glömde), lägga ett mjölkpaket i korgen, nå kassan, betala, gå hem, och ställa mjölkpaketet i kylskåpet."

Jag (visuo-spatial) ser helt enkelt hela händelseförloppet framför mig, liksom i ovanifrån-perspektiv, och behöver inte genom att tänka i ord slutleda mig fram till förfaringssättet. Kort sagt behöver jag inte "tänka i logiska termer" för att inse strategin. Men logiken finns där ändå, självklart.

Panzer
0

Tack för den sarkastiska motkommentaren Tommy. Men som ingenjör så finner jag det betydligt roligare att diskutera ett ämne
om gruppen finner en gemensam filosofisk plattform. Annars hamnar man lätt i "svammelträsket", med existensiella hypoteser in absurdum.

F.ö. Tommy, om du inte aktar dig så bussar jag den kemifanatiske Tassy på dig.
Det sägs på forumet att hon har ett temperament som en gravid spottkobra. Glad

Panzer
0

#38 Det skulle vara intressant och veta hur stor del av befolkningen som är utpräglade visual/spatiala?

tommy999
0

#39 Den var inte alls sarkastisk, utan så saklig som jag förmådde att få till den vid den tiden på kvällen.

För övrigt så gillar jag tjejer med temprament, så skicka på du. Flört

[Varulv]
0

#40 Håller med. Howard Gardner hänför "läggningen" till en av sju, åtta, tio "intelligenser" (vilket antyder att cirka en tiondel av befolkningen skulle vara visuo-spatial). Autisten Temple Grandin torgför sig själv som visuo-spatial, och kopplar därmed ihop autism med nämnda neurala särart, vilket skulle innebära omkring en procent av befolkningen.

En hypotes från min egen sida är, att högerhänta i regel skulle vara "logiker" medan vänsterhänta vore mera åt det "visuo-spatiala" hållet.

timmelin
0

ja det har jag också hört.