Koncentrationsproblem vs inlärningsproblem
En sak som har slagit mig i kontakten med min omgivning, är att folk alltsom oftast likställer koncentrationsproblem (vid ADHD) med inlärningsproblem.
Dessa kan till viss del vara sammankopplade, men det ena behöver inte nödvändigtvis innebära det andra.
Personligen har jag svåra koncentrationsproblem, vilket innebär att min uppmärksamhet är lätt avledbar, att jag lättare blir störd av yttre (eller inre) stimuli och på så vis förlorar koncentrationen. I vissa miljöer, kan jag inte koncentrera mig alls och det påverkar naturligtvis vad och hur mkt jag lär mig.
Däremot är jag förvånadsvis lättlärd (vid min NP-utredning framkom det att jag ligger en bra bit över det "normala" vad gäller inlärning). Så länge jag befinner mig i den, för mig, rätta miljön och använder mig av diverse inlärningsknep för att komma till bukt med det nedsatta arbetsminnet, har jag en mkt god inlärningsförmåga.
Jag upplever dock att allmänheten verkar ha svårt att relatera till dessa tu begrepp. När jag berättar om min ADHD, verkar folk ha svårt för att få ihop det med verkligheten och det faktum att jag kan prestera goda resultat, har haft skyhöga skolbetyg och helt uppenbart har en god fattningsförmåga som gör att jag under rätt omständigheter kan lära mig saker på halva tiden jämfört med andra. Personligen ser jag dock ingen motstridighet mellan koncentrationsproblemen å ena sidan och den goda inlärningsförmågan å andra sidan.
Observera att inte är detsamma som att jag påstår att koncentrationsproblematiken inte påverkar inlärningen. Detta är en självklarhet i min värld, men jag tycker likväl att det är nödvändigt att skilja på begreppen.
Tänkte därför göra en högst ovetenskaplig liten undersökning här på forumet om hur det ligger till med koncentration vs inlärning.
…
Undersökningen riktar sig såväl till dig som har en ADHD-diagnos, eller du som tror att du har en men ännu inte blivit utredd.