fortsättning följer. dialekter.
Här nedan skriver jag ett antal typiska ord. Gissa vad dom står för?
Katig, tyken, goja, syter, pilo.
Skriv gärna några egna ord från er stad så får jag gissa?
Ämmel, "ja-just", karta (i trän), kreta (med kniv), fjöla (pissa), "ja ska te å…" (jag ska just till att).

Jag tror att jag avstår från att gissa… Jag betraktas nog som partisk i sammanhanget. 
Men jag kan ju dra till med skånska/blekingska uttryck:
mögtock, grätten, pärgröt, "jävra snöre", ålahu'e…
Rikssvenska - Dän, dä ä så, vart, läcker, ja-just, hä e vi, te, å, nå, hiva … osv (man använder mycket Å, Ä och Ö)
Sen blandar jag med norrländskans ord - he, gå, int, läker, toke, saa, tjasch, gö … osv
Här kan du lyssna på en mellansvensk dialekt:
*andas in luft och är sedan tyst*
He vort ju nalta överkurs om ji skrev vars ja kom ifra. Men he ha ju ingen betydelse för ji kunn ju int förstå mei om ni hört mei när ji er som värst.
Men ja kann seg att ji skjöjjes när jag hör denna grötn som språkes denna borti boda. Ibland låt he som hunn ska till och kräkes så ji stann henna.
Men när jag blir upprörd eller talar med myndigheter så är det rikssvenska som gäller.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Katig = uppstudsig, tror att hon/han är något.
Tyken är typ samma.
Tex. att om en person säger något så är den personen tyken. En person kan se katig ut och säga något tyket.
Goja = tjej
syter = att du ska ta en spruta och du ser inte alls fram emot det. - jag syter så för att ta den där sprutan.
pilo - störst risk på fredagar och lördagar, alltså du är full. 
kan råka skriva dom här orden iallafall, syter, katig, tyken i mina texter så det är bra att jag skriver dom. ha det gott.
#6 Norrländska ;)
SChooo
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#2 Det där var nog mer skånskt än blekingskt. Jag begrep i alla fall inte och jag är bleking.
Vet någon vad "nytigt" betyder?

#10 Okey, västblekingska som jag pratar, är mycket influerat av skånska.
mögtock=lortgis, grätten=avundsjuk, pärgröt=potatismos, jävra snöre=j*la snorunge, ålahu'e=dumsnut 
är kul med dialekter
hos oss i jönköping så har vi ord som bara finns här och inte i övriga småland. hittar man det i övriga landskap också. alltså som är väldigt centrerad till just en stad?
Allamej: Hihihihi, vad härligt det är med norrländska :P *älska*
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Själv har man ju inget att bidra med=p Ja inte härifrån, däremot har jag ju joäpplestomp med mig från min far.
haha, kul ord. va är det? 
haha
det låter ju helt beddo ju 
stefan liv är ju en go representant för jönköping :)

sen har vi ju kasemockel också.. där oet drar åt å=P
Vad i hela världen betyder "kasemockel"? :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Haha det är hyvelspån