Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 12685 ggr
coffee-girl
0

Drogtest, eller vad??

I samband med att jag ska få medicin har jag kallats till provtagning. Iofs inget konstigt med det, Eller…?

Det jag blev förvånad över, var att jag är kallad till drogtest i form av "urinprov kommer även att tas, med övervakning!" Nu undrar jag om det är nåt man alltid gör som rutin, eller om jag ska ta för givet att de misstänker att jag använder droger? Jag menar, det står redan på ett par ställen i journalen att det inte finns anledning att misstänka droganvändning.

Så jag undrar om det där övervakade urinprovet är rutin för alla som ska få CS? För jag kan inte begripa var de annars skulle ha fått tanken på drogmissbruk ifrån… Jag har aldrig varit känd för missbruk hos någon myndighet.

Busangardens
0

Jag har aldrig behövt lämna urinprov men det står i min journal att jag aldrig i mitt liv tagit droger. Har man däremot tidigare i sitt liv använt droger så kommer de ta urinprov för att försökra sig om att personen inte tar det nu också.

coffee-girl
0

#1 Jag har ju heller aldrig använt droger…

Busangardens
0

#2 Då kanske det är något system dem bara har. På mig tar dem bara halva mitt blodomlopp dvs många rör.

Men det är väll bra att dem tar urinprov också för genom urinen ser dem ju andra värden i kroppen än vad blodet kan ge.

coffee-girl
0

Bra o bra… Jag känner mig än en gång misstänkliggjord. Det här är inte första gången jag blir misstänkt (en gång blev  jag t.o.m. tagen av polis) för att man misstänker drogbruk.

Westham
0

Dom körde fullt test, ekg, blod och urin. Innan centralstimulerande.
Inget konstigt. :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

coffee-girl
0

#5 Så det är inte självklart att de avkräver mig ett övervakat urinprov pga nån specifik drogmisstanke då?Obestämd

Busangardens
0

#6 Fråga dem annars.

Westham
0

I mitt fall fanns ingen drogmisstanke, men enl rutinen kontrollerades mitt urin av personal på vc :)
Blev en spännande upplevelse då jag inte kan pinka när jag vet att nån kan se mig..haha

Anledning till testet är att se att det inte ligger drogmissbruk aktivt när centralstimulerande sätts in.

MVH John

timmelin
0

Har aldrig hört talas om det. Har du inte rättigheter att få reda på varför. Ring till patientombudsmannen och fråga om dom har rätt till det.

sok-
1

#8, haha ja det är otroligt nervöst att behöva pinka när någon övervakar en, även om man gått å hållt sig hela dagen för att göra det lättare:P

Jag har tagit droger, lätta droger och inte i en speciellt längre tid, men det visste dom om och jag behövde inte ta något urinprov.
Har visserligen tagit blodprov, vet inte om dom kan kolla om man har droger i kroppen genom det?

Westham
0

Beror på drogen "lätta" droger går ur snabbare, oh andra sidan så syns droger längre tid i blodet än i urin.
Men alla tester är inte till för att sätta dit nån utan för undvika komplikationer med ett centralstimulerande preparat.. inget att nojja över eller gnälla över.
När dom tog min ekg va jag rädd att dom skulle hitta hjärtfel eller gnälla över min dåliga kondis ;)

MVH John

tarotlasse
0

Jag fick också lämna drogtest både innan och under tiden jag gjorde min ADHD utredning.

I informationen jag fick inför utredningen fick jag reda på att dels att jag kunde få lämna drogtester under utredningen.

Men jag fick även lämna regelbundna alkoholtester för dom hade som krav vid utredningen att man var både alkohol och drogfri.

Detta var ett krav som Neuropsyk hade på samtliga som gjorde en ADHD utredning sa läkaren på Psyk till mig.

Vilket jag även fick skriftlig information om.

Den läkaren krävde detta av samtliga hon utredde.

Men vet andra som utretts för ADHD på samma ställe men för andra läkare som inte varken drogtestades eller fick lämna utandnings prov

Eftersom jag hade för hög alkhol konsumtion innan så krävde min läkare även att jag tog anatbus under tiden utredningen pågick.

Motiveringen jag fick var att om man tog droger eller drack alkohol under tiden man utreddes så kunde det påverka resultatet av utredningen.

Plus att alkohol  o droger inte alls  går i hop med Concertan så kan tänka mig att det även var för att kontrolera så man var alkohol o drog fri innan dom skrev ut Concerta.

Lasse

MoaL
2

Är man verkligen tvungen att bli övervakad när man lämnar urinprov? Jag skulle ALDRIG lämna urinprov om någon var med eller jag visste att jag blev tittad på. (Vad innebär det riktigt att bli övervakad?) Jag kan inte ens pissa om jag vet att toalettdörren är olåst, och det är helt omöjligt att pissa om jag vet att någon är inne på toaletten eller om någon tittar på mig. Jag sitter rent här och känner mig kränkt och gudsf-bannad bara av att tänka mig att någon tar ifrån mig rätten att få sitta på toa ifred; Hela jag fylls med hat. >:(  (Och jag ska inte ens dit, snacka om onödig energiförbrukning)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tarotlasse
0

Ja du är tvungen att bli övervakad så att du inte har med dig ngn annans urinprov och fyller på burken i stället.

Var ju just detta Thomas Bodström reagerade på när han vägrade lämna ett drogtest i sommras. 

Han sa ja till drogtesten från början men drog sig ur när någon skulle följa med honom in på toan för att övervaka så det verkligen var hans urin.

Men ett flertal andra politiker ställde upp  på denna drog test.

Lasse

MoaL
2

Är det inte bättre då att man blir visiterad innan så att man inte har med sig någon annans urinprov? Hellre det än att bli övervakad när man pissar.
Jag förstår Thomas Bodström, jag skulle också vägra. (Och jag varken dricker eller röker och har heller aldrig gjort något av det, så jag använder definitivt inga droger.) Tur att jag slipper gå på ett övervakat urinprov, det skulle bli så väldigt dålig stämning då. :/
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

coffee-girl
0

Nåhja, nu har jag varit på den där provtagningen. Labb.-syrran som jag träffade var en gammal kompis, som bekräftade vad jag redan visste. Dvs att en drogscreening som de inte nämner alls i förväg, och som övervakas, görs bara om det finns misstanke att patienten har ett missbruk. Aldrig som "rutin".

Hon såg förvånat generad ut när hon knappade in mitt personnr, "Det här…. Eh… Du ska drogscreenas…!" och undrade varför. Så tyckte hon att jag skulle ifrågasätta detta, och att det var en kränkning efts jag aldrig har varit känd i drogsammanhang.

MoaL
0

Hur ska du göra? Ska du ifrågasätta det, menar jag?

Mvh,
Moa

coffee-girl
0

Jag kommer att nöja mig med att få svar på vad man grundar misstanken på, men det har man aldrig velat berätta. Jag har aldrig sett droger annat än på bild och inte heller rört mig i miljöer där det finns droger.

Men jag börjar känna mig van, jag blir ganska ofta ifrågasatt när det gäller droger eller alkohol, av både vården, soc och skolor jag har gått på. Så det är väl iofs bara bra att jag än en gång har kunnat bevisa att jag är ren. Jag är mest småirriterad över att så ofta tvingas bevisa min drogfrihet. Skrikandes