Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3382 ggr
LinaIsabell
0

Hjälp?

Under de senaste 4 dygnen har jag sovit 17-20 timmar per dygn. Och när jag är vaken så har jag ingen ork alls. 

Det började med att jag åkte in till akuten på fredag (?) kväll, och fick tavegyl och kortison direkt i blodet (pga allergisk reaktion, dock ej så kraftig). Tidigare samma dag hade jag tagit stesolid.

Efter det har jag bara kunnat sova. Det känns som att drogerna inte går ur systemet, och att det är därför jag är så trött. För både tavegyl och bensodiazepiner är ju lugnande.

Skolan blir ju lidande, och har ju inte varit på hela veckan, men jag MÅSTE verkligen gå eller plugga hemma, för jag har så mycket att göra, men jag orkar inte. Jag är så trött att jag somnar när jag försöker plugga.

Igår somnade jag 19.00 och vaknade idag klockan 12.00. Ställde klockan på 07.00 som vanligt och man tror ju att efter 12 timmars sömn så ska man orka upp, men nej, jag kände mig nästan drogad av trötthet.

Nu har jag varit vaken i 30 minuter, och är redan trött. Kommer förmodligen måsta sova igen om någon timme.

Hjälp mig? Vad är det för fel?

[Tassy]
0

När jag fick anafylaxi tog det en vecka för mig att återhämta mig någorlunda, jag var precis så som du beskriver. Jag låg mest med huvudet hängande över luftrenaren som jag hade stående invid sängen Tungan ute

LinaIsabell
0

1# Men jag fick inte an anafylaktisk chock, för jag var ju vid medvetande hela tiden. Hade jättebra syresättning till blodet, det låg mellan 96-99. 

Enda var att jag hade otrolig ont i magen, spydde, började skaka jättemycket med hög puls och svullnad i halsen, men kunde andas helt perfekt genom näsan. Hade tagit stesolid någon timme tidigare, så var lite småhög på det också. ;P

Men är det vanligt att man blir såhär trött av en allergisk reaktion? När jag fick en för några år sedan var det betydligt värre, men var bara trött samma dag, och helt normal dagarna efteråt.

[Tassy]
0

Det är inte ovanligt att man blir helt knockad efteråt vid allergiska reaktioner, anafylaxi eller ej. Glad

Det beror på dels att kroppen blir väldigt utmattad av reaktionen, sen blir man psykiskt trött, vilket kan ge en "hang over" i flera dagar. Har du då dessuom benzo i kroppen när detta hände så lär det inte ha blivit mer uppiggande direkt. Skrattande

Jag tror inte att det är någon fara än, du behöver nog mycket sömn för att din kropp ska återhämta sig. Det är en väldigt påfrestande upplevelse du har gått igenom.

Man kan även få fysisk smärta efter en sån här grej, då på grund av att man går runt och spänner sig omedvetet.

LinaIsabell
0

#3 Okej. Så skönt att det inte är något hemskt med mig. ;P
Huvudvärk har jag lite, och träningsvärk i rygg och ben. Förmodligen i ryggen på grund utav sömnen och jag intalar mig själv att jag blivit så svag av att sova att jag får träningsvärk i benen av att stå de små korta stunder jag väl står.

Vet du om något hjälper? Är koffein bara ännu sämre att ta för att pigga upp sig?

[Tassy]
0

Jo kroppen blir stel och slö om man sover för mycket Glad

Koffein bör du låta bli, då det ej har uppiggande effekt. Snarare tvärt om, det hämmar bara singlaerna som kroppen sänder att man behöver vila, och så kör man på och tröttar ut sig ännu värre.

En frukt är ett mycket bättre alternativ. Sen behöver du upp ur sängen och röra dig mellan vilopauserna. Se till att sträcka ut ordentligt så stelheten släpper, sen kan du vila vidare.