Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3508 ggr
timmelin
0

tänkande tankar

Hej. Hur ordningsmässigt är ert tänkande eller hoppar det liksom lite hit och dit.

Och går i en rasande fart. För så gör mitt

Munnen med för den delen . Tungan ute. Är ju inte ofta den är tyst särskilt länge.

Zaphix
0

Hoppar hit och dit jämt, mindre lätt att hålla tänkandet till en sak. Försöker att träna mig till att fokusera på en tanke, blir bättre och bättre men så fort jag slappnar av igen börjar det vanliga kaoset.

Blir bättre med medicin dock, kaoset håller inte samma snabba tempo iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
0

håller med dig där zaphix. och måste medge att är det något som är oehört angeläget så är det totalt fokus, men då tappar jag liksom vardagsbestyren.

[Varulv]
0

Där är jag er motsats, tjejer. Jag har snarast tunnelseende, och fokuserar med stor kraft på detaljer. Men därmed inte sagt att jag inte låter mig distraheras, vilket jag gör väldigt lätt. Då kan jag bli irriterad och ur balans.

Min sambo, som jag är övertygad om har AD(H)D - fastän hon är odiagnosticerad - är som ni i det fallet - förer man något ämne på tal, så farer hennes tankar ut åt tusende håll - charmigt, men ger mig då anledning att säga "Låt oss koncentrera oss på uppgiften!" Varpå min sambo responderar likt en papegoja: "Låt oss koncentrera ossuppgiften!" varpå hon gör fula miner och sedan försvarar sig med att hon har full koll på uppgiften, bara det att man faktiskt kan ägna sig åt annat även och samtidigt - parallellt.

FlörtKyssGlad

timmelin
0

o hon verkar jättetrevlig din sambo

henne skulle jag vilja ha som kompis, och dig med naturligtvis

SkrattandeKyss

[Varulv]
0

Jag skulle kunna sammanföra er, om du vill? (Och om min sambo vill, givetvis…)Flört

Ni kunde säkert bli jättebra kompisar, det känner jag mig övertygad om. Och personligen gillar jag ADHD:are, vilket jag har sagt förut. Vi är lite som Yin och Yang, ni ADHD:are och vi Aspergare, tror jag.

Perceptionjavisst
0

Hellu. Skrev häromdagen ett långt inlägg här med det skickades aldrig iväg ser jag nu.

Jo.
När jag tänker är det intensivt. Tänk er följande:
Jag kommer att tänka på en gammal kompis som älskade köttbullar. Vidare tänker jag på vad köttbullar innehåller. Undrar om det är svårt att massproducera köttbullar. Det lär ju krävas en massa tåliga redskap. Det är säkert skitdyrt att köpa in sådan utrustning. Företag som tillverkar denna typ av utrustning har en helt annan typ av arbetsmiljö än de som gör köttbullarna. Oj jag pillade upp ett sår, det blöder. Vad fan ska jag torka av blodet med. Undrar hur lång utbildning det krävs för att designa redskap. Kanske man kan välja att inrikta sig på industridesign osv. Äh, vad hon glor på bussen. Fast ioförsig glor jag med, annars hade jag ju inte sett att hon hade glott på mig."

En liten inblick i 1 minut av min hjärnaktivitet.

Zaphix
0

#6: ADHD i ett nötskal. ;)

Så tänker alltid jag, non-stop pågår den verksamheten. Men den saktas av ett paer växlar med centralstimulerande som tur är.

Min och Dackes blogg

Svea-
0

hur är mitt tänkande… som jag… kaotiskt oftast och då och då mkt fokuserat dock ej så länge.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

zatanica
0

#6 ja man kan komma in på helt galna tankar genom att från början bara komit att tänka på något fullt normalt, så vipps är man igång med att lösa alla värdldsproblem :)

Svea-
0

menar ni så här?

att ni läser frågan och sen blir det en fråga till utav dethela pga att ni vänder å vrider på det och då kan man ej "bara" svara eftersom att det beror på?

Perceptionjavisst
0

Det beror alltid på :)
Dessutom måste man tänka OM…Många påstår att det finns inget om, men det gör det!

Svea-
0

Okej … men om det är typ så ni tänker så förstår jag.Jag tänker så i alla fall.Samma sak tänker jag på massa annat.Som tex baylies reklamen på tv just nu:

Dom säger att dom gör egen is/fick göra egen is då deras is i frysen var slut så gick dom ut och hämtade istappar och säger då att dom gjort egen is.

men vad gör man då om man stoppar vatten i små fack i en speciell form och stoppar in i frysen?Gör man någon annan sorts is då än " egen is" ?

Eller när man säger:

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.

näää.. men ska man kasta glashus på sten då?

äähh… vaa??? är jag knäpp eller är jag knäpp?

Perceptionjavisst
0

Skyller självklart på min ADD för att jag inte fattade det sista : ) Det kopplade inte så att säga.

Svea-
0

# 13 Flört nnäää jag tror det är jag som är knäpp bara!!

Perceptionjavisst
0

Neeeeeeeej. Menar du att man undrar varför ordspråket säger en sak, fast det EGENTLIGEN säger något annat?

Svea-
0

njjaaa… alltså… jag hajjar lixom ej ens vitsen med att säga vissa ordspråk eftersom jag vrider å vänder på allt även om det ej ska vändas å vridas på.

det kan ju betyda så mycket saker å ting å så många olika sammanhang.jag förstår själva ordspråket i sig.. vad det menas med.. i undertexten… men ttjjaa.. inte i sin helhet ändå…

ujujuj… men jag e ju lite knäpp i alla fall… mmooahahah

Perceptionjavisst
0

Jo jag förstår nog hur du menar. Överanalysera är ett kärt ord man stöter på. Du med?
Har du svårt med helheter förövrigt? Trodde jag var en mästare på det. Att lägga märke till detaljer har tydligen inget med helheter att göra. Menar att jag trodde att om man lade märke till detaljer ser man också helheten, eftersom man ser detaljerna i helheten ;)

Svea-
0

EXAKT!

överanalyserar å folk står ej ut med mig.å det finns inga svar.bara frågor å mera frågor.

Perceptionjavisst
0

JA!
Sedan har jag svårt att acceptera fakta. Jag måste veta VARFÖR det är så, annars förstår jag inte helheten. Om någon berättar en historia hakar jag dessutom upp mig på 1 ord och kan inte följa med i resten av historian. Då måste jag få det ordet förklarat för mig för att förstå helheten.  
Som en gång på jobbet när vi hade hjärt och lungräddning. Då var jag tvungen att fråga om hur man gör HRL på en bröstopererad kvinna. Det var något jag var tvungen att veta eftersom HRL måste fungera på alla. Haha.

Svea-
0

JAAAAAAAAAAA!! EXAKT såna frågor om allt och ingenting har jag med! och visst kan dom frågorna jag har om allt å ingenting verka dumma eller rent av så att många uppfattar som om jag är elak och sarkastisk,men till 95% frågar jag för att få veta.för att jag vill det och för att jag undrar.

vem vet… får kanske tatuera in ordet varför någonstans… hihihihi..

timmelin
0

vet ni vad mitt ADHD huvud gjorde under testen för att diagnotisera vårt handikapp.

jo där sitter jag framför datorn och ska trycka med musen varje gång det säger eller visar en etta.

under 15 minuter

jo då plötsligt börjar jag fundera på att det kommer fram någon bild som tex ett aphuvud eller någon annan, men som jag inte ser.

så tänker jag och funderar på om psykologen skulle se om jag reagerade. tala om knäppt tänkande. Tungan ute

Perceptionjavisst
0

Mmmmh, jag höll på att bli tokig på det testet. Men du timmelin, hur gjorde du när du skulle rita av en figur i minnet?

timmelin
0

jag fick byta penna tre gånger. är ju väldigt speedad av mig så sista gången höll jag på att inte få den sista pennan. psykologen hann liksom inte med

tror att jag ritade figuren precis likadant. det som satt satt. men det var framförallt figurens ytterkanter, dessutom ett bowlingklot liksom. ( Har en förmåga att associera till olika saker).

och så korsen på rymdfarkosten

hur såg din teckning ut?

Perceptionjavisst
0

Gick spetsen av på pennan eller blev den trubbig av att du tryckte hårt när du skrev? : ) 

Kommer inte ihåg att det var en rymdfarkost, men det kanske det var? Jag gjorde så som man inte ska göra. Ritade lite här och där, några streck hit och dit. Hoppade sen över till andra sidan papperet och började rita där. Någon helhet syntes inte till : )

Zaphix
0

Det dator-testet är ett helsike, IVA-testet alltså.

Sist jag gjorde det flög mina tankar hela tiden iväg till hur jag skulle träna hästen sedan och var i byggnaden jag befann mig. Har mindre bra loksalsinne och satt vid ett fönster, måste alltid fundera ut vart jag är och hur gångarna egentligen går dit, se det på en karta relaterat till omgivningarna typ..

Min och Dackes blogg

Perceptionjavisst
0

Jaaa! Har du också dåligt lokalsinne?
Jag satt mest och tänkte på hurvida jag skulle lyckas bra på testet. Då kunde jag inte koncentrera mig alls. Hur såg rummet för datortestet ut då? Det var så fult. Det tänkte jag på med. Det var jag tvungen att fråga psykologen om. Han sade att det var en tanke bakom det. Neutralt och ogenomtänkt rum. Inget att lägga märke till. Jo men då lägger jag ju märke till att det är o-charmigt. Haha

Zaphix
0

Inte dåligt, bara mindre bra. ;)

NPF-teamet i mitt landsting har precis flyttat till nya lokaler, så var jättefint i jämförelse med tidigare. Första gången jag gjorde datprtestet kommer jag dock inte riktigt ihåg vart jag satt.

Min och Dackes blogg

Perceptionjavisst
0

Man kan undra hur pass stor betydelse lokalerna har för prestationen vid testerna. Jag tror själv att inredning har en mycket stor betydelse men det skulle nog inte påverka resultatet i negativ riktning. Ibland har man ju undrat om diagnosen är rätt. Fick tre andra personlighetsstörningar slängda i nyllet med. Till dessa är jag skeptisk.

Svea-
0

jaha…det var mitt enda ess kändes det som,datatestet,det gick mkt bra.samt dessa förbannade klossar på pinne man skulle flytta på enligt vissa regler.där gick det oxå mkt bra.imponerande bra.

lokalsinne har jag oxå,mitt eget lokalsinne vill säga.jag hittar bra å kommer i håg mkt bra.men har mkt svårt att beskriva hur jag hittar.för jag hittar ju på mitt sätt.allt spelar in,ljud,synintryck,lukt,rörelsen där å då…osv osv..jjaa..

Perceptionjavisst
0

förstår hur du får ditt lokalsinne att fungera, men hur kunde du få så bra på testen? blev de inte skeptiska och tvivlade på om du skulle få någon bokstavskombination? haha

Svea-
0

nääää för tusan… jag har ADHD med galet stort PLUS samt ett stort autismspektrum.

jag gjorde bra ifrån mig där jag kanse inte skulle å gjorde mkt dåligt ifrån mig där jag skulle gjort bra ifrån mig. och det är väl mkt därför allt blir sån kaos i tillvaron då jag ej hajjar som sig bör.jag hajjar men hajjar på mitt sätt.

sen har jag Dyslexi och dysklkeli oxå så när jag skriver och läser så blir det så fel många ggr å jag orkar mkt lite när det kommer till läsa,skriva,räkna.

att skriva på forum/blogg är en utmaning för mig och gör mig så TRÖTT sen ,,,

KRAM

timmelin
0

du skriver ju jättebra svea, man kan inte tro att du har dom problemen. men vill också tillägga att det gör ingenting att man stavar fel, bygger upp fel meningsbyggnader mm utan att det är budskapet som kommer fram som är viktigast.

mitt lokalsinne är bra, mycket beroende på att jag hela tiden vill testa något nytt. älskar att gå på nya platser och visst jag kommer ibland fel men då frågar jag bara någon efter hjälp om jag är i en ny stad.

har en enorm upptäckarlusta som aldrig tar slut