74 mg på morgonen.
Äter 10 mg Ritalin utöver det, eftermiddag och kväll står det i receptet. Men i praktiken när jag känner att jag behöver det, men 2-3 ggr per dag.
Men får se om dosen ändras nu i veckan iofs.. Verkar som det kan behövas, fast jag själv inte tycker det..
läkarna sa att jag har max dos, 54 på morgon och 18 på dagen stämmer detta?
hoppas snart att jag får annat komplement
men den basala kroppskännedomen gör att jag mår bättre och bättre utan att behöva stoppa i mig medicin
kanske någon annan behandling skulle vara bättre
Står ju att maxdos är 54 mg, men eftersom den är satt för barn och min kroppsvikt är nästan två barn så är nog vuxnas maxdos högre. :)
Beror väl på vilka problem du har, sist jag pratade med en psykolog på min mottagning nämnde hon nåt om färdighetsträning, men eftersom jag inte kände att det var aktuellt för mig just nu så frågade jag aldrig vidare om vad det innebär.
Men nåt sånt kanske vore nåt? Gissar vilt på att man över upp sina svaga sidor eller får hjälp hur man kan komma runt dom med en arbetsterapeut.
Concerta 36 mg morgon, plus antidepresiva 40 mg kväll. Nu har mitt blodtryck stigit till 136/87. Vad ligger ert på? Jag skulle få panik om jag var tvungen att sluta med Concerta. Betyder det att jag är beroende? :O
Jag vill ha den högsta dosen men läkarna skyndar långsamt. Hatar att skynda långsamt.
Jag hade lågt blodtryck innan jag började med Concerta, nu typ 1,5 år efteråt har jag normalt, men på den nedre delen av skalan. Minns inte värdet dock.
Så för mig är Concerta bra. :)
Beroende kanske du är, men inte fysiskt beroende. Däremot kanske du känner att ditt liv är beroende av concertan för att fungera.
Skynda långsamt kan nog vara bra, för att lära dig känna efter själv vilken dos du ska ha. Känna om du märker förändringar och sånt. Tar tid.
Hur kände du för att börja med concertan? För mig var det ingen tvekan eftersom jag alltid tar den lätta vägen framåt. KBT, nej tack. Inga övningar med hemuppgifter. För jobbigt!
Såg det som självklart att testa och se om det fungerade.
Men första halvåret med Concerta hände det väldigt mycket annat i mitt liv som jag blev påverkad av så vi brydde oss inte så mycket om att ändra dos och sånt då. Ändrade många andra mediciner då också så vet inte vad som gjorde vad. Tog ett tag för mig att höja dosen från 36 mg alltså eftersom andra saker prioriterades,
Men blir du erbjuden KBT för att få hjälp med de svårigheter som ADHD ger så tycket jag du ska ta emot den hjälpen, Att ta den enkla vägen ut är kanske inte den bästa i längden, utan att få hjälp att utveckla dig själv är en möjlighet man alltid bör ja emot om man får den.
Du behöver väl inte välja, utan ät Concerta också och se hur det fungerar.
Genom åren, innan jag fick min diagnos har jag gått i KBT och psykodynamisk psykoterapi för mitt tvångssyndrom. Motivationen innebär att jag inte orkar ta itu med det. Fick därför sluta i KBT. Nu när jag fått min diagnos träffar jag en arbetsterapeut. Enligt henne kan man se det som KBT eftersom hon lär mig hur jag kan tänka på ett annat sätt för att fungera socialt. KBT är hårt jobb. Erfarenhet?
Just avklarat ett halvår av KBT för ångest och social fobi, trodde inte det skulle hjälpa ett dugg. Men jag har definitivt förändras, inte så mycket, men lite grann iaf. :)
Ah! Jag har hört att man måste vara på botten för att få motivationen att ändra sitt beteende. På botten befinner man sig om det begränsar dig tillräckligt mycket. Jag kan underhålla mitt tvångssyndrom och ändå fortsätta fungera hyffsat socialt. Därför tar jag inte till mig KBT. Trodde min gamla KBT:are.
#11: Lite både och det där, när jag befinner mig på botten så skulle KBT inte vara nåt att tänka på. När jag är på botten ser jag ingen mening med att ens försöka bli bättre, eftersom jag ändå mest bara vill dö då.
Så motivationen är inte på topp när jag är i botten, men däremot halvvägs upp och har i minnet av hur det är att vara på botten fungerar.

54 på morgonen + 18 mitt på dagen. Har funkat bra hittills.