Svårt Att Sova
Någon som är vaken? Har sjukt svårt att sova.
kan förklara saken: har varit hos min pojkvän nu i 1 1/2 vecka. sovit jäääätte bra hos han. och nu när man förengångs skull är hemma igen, nä då kan man INTE sova.
Blir så frustrerad!
vrf blir det så här? har jätte bra sömn hos han men inte hemma? why? kan inte komma på vrf.
Kraaam!
kan va många saker, allt från att hos han så känner du dig trygg, hemma känner du dig ensam, sängen är för mjuk eller hård, täcket är fel, kuddarna är fel, osv… Försök börja med att tänka ut om det är sånna "småsaker" som skiljer. Kan ju vara en början iaf.
När du är hemma hos dig, ligger du ofta i sängen och tex läser eller vilar eller gör nåt annat? Tydligen kan det bli så att kroppen slutar förknippa sängen med sömn om man gör mycket annat i den, eller är i den för ofta. Det bästa ska alltså vara att bara sova i den så att kroppen automatiskt känner att "ah sängen, nu ska jag sova" då kan den hjälpa till lite.
Annars kanske det är att det är annorlunda rutiner, hos han går ni kanske i säng mer eller mindre samma tid, eller efter ni sett nån film eller gjort nåt speciellt, medan hemma hos dig så kanske du tjoar runt tills du känner dig lite trött istället.
Kan även påverka saker ni gör hos han på dagarna, är du mer aktiv där än hemma så kanske det påverkar, likadant kan matvanor spela in om ni hos han tex är mera noga medan när du är hemma kanske du äter då och då bara när du känner för det.
Är svårt att ge tips om man inte vet mer detaljer, men har skrivit ner dom saker som jag kommit på som jag vet om, hoppas det hjälper och vill du så kan du ju skriva mer så kanske jag kan försöka hjälpa mer. Har haft sömnproblem hela livet så har fått prova det mesta som ska kunna hjälpa :)
Sköt om dig och ha en god jul annars, och hoppas du sover bättre :)
hej :)
somnade kvart i 4 imorse :( ja vet inte, de kan va de att ja känner mig mer trygg hos han än hemma och är van att sova bredvid någon.
Han får köpa dig en kompis-nalle som du kan sova med när inte han är där :)
Det är så dumt det här med sömn för det är så viktigt. Spelar ingen roll hur frisk och stark man är, får man inte sova blir man knäckt.
Såg något program där några forskare hade gjort ett test där de tagit en kampsportare som var väldigt fysisk alltså och hade ordning på allt i sitt liv osv, han skulle bara få sova 3 timmar om dagen i en vecka och de skulle se hur han blev påverkad.
Hans inställning före var att det inte skulle bli några problem alls, och sedan märkte dom att efter 2-3 dar blev det märkbar skillnad i allt han fick göra. Allt från att skriva, lösa små problem och köra bil. Efter nån dag till blev det värre och värre och mot slutet var han väldigt deprimerad och så.. Det visar ju något om hur viktigt sömnen faktiskt är.
Sen om man sover dåligt ofta så blir man kanske mer "van" och alla behöver ju olika sömn, men man kan ju verkligen förstå varför man inte fungerar på topp om man inte får sova.
Jag antar att du inte går och lägger dig och vilar på dagarna hemma?
Själv vet jag att jag ibland kan, trots att jag är trött, så när jag går och lägger mig så "vet" jag ju att jag inte kommer kunna somna… Och det är klart då blir det ju inte lättare.
En sak du skulle kunna prova kanske, förutom att försöka ha någorlunda ordning på att du äter ordentligt och sådant, är att tex spela någon lugn musik när du är med han och ska sova, eller nåt sånt, och göra det några gånger. Tillslut kan du pröva det hemma och då kanske du förknippar det med han + sova bra så att kroppen slappnar av och somnar.
En annan grej kanske att helt "enkelt" bara tänka på hur det var där, mysigt och lugnt, när du somnade med honom. Och koncentrera dig på det när du försöker somna.
Om jag kommer på nåt mer så säger jag till, kram kram