tvångsomhändertagande-LVU...
Intressant men hemskt reportage om tvångsomhändertagna funktionshindrade, ADHD, autism och utvecklingsstörda.
Vi är i det gamla sätta på institution fortfarande….fattar inte hur det är sant…
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=4159050
borde finnas lyssna länk från kaliber tidigare idag på P1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu blev den klickbar….
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=4159050

Problemet är att ibland måste personer tvångsomhändertas pga deras skadliga beteende mot andra. Bara för att man har en diagnos så innebär ju inte det att man inte skall ta konsekvenserna för sitt handlande.
Man omhändertar inte personer med en diagnos pga diagnosen, utan pga ett eventuellt beteende. Det kostar oehörda summor att ha personer placerade och de blir inte placerade om det inte behövs.
Tyvärr kunde man ofta tolka inslaget som att personerna blev intagna ENBART för att de har en diagnos, och så var ju inte fallet. De blev omhändertagna för sitt beteende, som ju kan vara en konsekvens av en obehandlad diagnos.
Sen håller jag med dig att det är sjukt ibland, och vissa hamnar verkligen snett!
Orkade iofs inte lyssna färdigt på programmet, men gick därifrån ändå med en fråga som jag inte tror besvarades, varför "Niklas" blev tvångsomhändertagen?
Fick reda på en annan nyttig sak however, det att man inte ska omhändertas om ens utagerande beteende beror på ett diagnosticerat funktionshinder. Visst, det är bra. Men vem kan avgöra en sådan sak!?
Min tanke går oavkortat till en film av Ken Loach nångång på 70-talet. Filmen hade bara ett syfte. Nämligen att försöka påvisa att en viss flickas tvångsomhändertagandes orsak hade en rationell förklaring men den ville ingen av de inhumana makthavarna, vilka hade inflytande över tvångsomhändertagandet, se.
Tror de flesta som omhändertas pga. aggression till den grad att de är skadliga för andra skulle kunna få en diagnos, ADHD, ODD, autism eller vad det än må vara. Är väl problemen som de får LVU på, inte orsaken?
Förstår inte på nåt sätt varför de med olika typer av funktionshinder inte skulle kunna få LVU..
Min son vann. Mot socialtjänsten. Förlorade i dom två första instanserna men sedan i kammarrätten vann han
Gissa om vi är glada.
Men soc fattar inte att beteendet beror på diagnoserna utan den gamla myten att folk med AS, ADHD är jobbiga och knäppa lever tyvärr kvar i denna krets av människor.
Är kul att knäppa dom på näsan så att dom fattar. Vi är superglada.
Och detta innebär att han måste ha hjälp och vård, inte någon jäkla förvaring dessutom med rätt tänkande och koncept
konsekvenspedagogik funkar inte, typ som ja när pappa kommer hem så…..
vi lever ju här och nu.
Jag har blivit inlåst på tvångsvården en gång pga mina funktionshinder, läkare ansåg det lämpligt med min familj och kontaktperson satte sig på tvären. Bakom dem väggarna hade de strikta regler, okunnig personal samt att de gav mig mediciner jag absolut inte ville ha eller skulle ha för den delen något jag aldrig någonsin vill utsettas för igen. Jag satt där inne i 24 timmar efter det bröt jag ihop, gick in i väggen och började störtgrina.
När jag togs in dit hade jag och karln min bestämt oss för att gå på bio den helgen och hade köpt biljetter och allt.
Efter att jag gått in i väggen där inne släppte de ut mig på permission lago för bion men då fick jag också direktiven att vara tillbaka en viss dag och en viss tid annars tillkallar dem polisen.
Så tro mig när jag säger att tvångsvård och bli inlåst bakom fyra väggar inte är att rekommendera. Aldrig igen säger jag bara och fy fan rent utsagt vad svårt det är att komma ut därifrån.
Den upplevelsen skärade mig för livet och mitt förtroende för sjukvården sjönk till botten. Detta hände mig lit över 6 månader sedan och jag blev liksom killen i artikeln eskorterad dit av polis.
Min kontaktperson har sagt åtskilliga gånger att jag inte skulle ha hamnat där, inte på tvång, utan ska jag läggas in är det viktigt att det är frivilligt. Vilka rabbalder det blev när jag togs in dit mot min vilja.

Ja som sagt vad får vi inte veta allt om varför dessa beslut om tvångsomhändertagande.
För vi har bara en partnerns version att gå efter.
Dom som har tagit beslutet är ju bakbindna av tystnadsplikten så dom får inte berätta hela bilden och vad som skett och vrför dom fattat beslutet.
Så vid sådana här repotage kan ju man bara ge dom uppgifterna som den tvångsomhändertagna ger ut.
Så därför får vi alldrig höra hela sanningen.
Men det är väldigt svårt att få ngn tvångsomhändertagen och väldigt mycket regler och paragrafer som ska följas så det räcker inte med en diagnos.
Utan det måste även kunna bevisas att personen är farlig mot sig själv och andra.
Inte ens då är det så lätt att få ngn tvångsomhändertagen utan personens egna vilja.
Så det krävs väldigt speciella skäl för att ngn ska bli tvångsomhändertagen och som sagt vad så inget vi får reda på om inte den tvångsomhändertagna själv berättar om det.
Lasse
#8 Inte när det kom till mig i #7. Fanns inga motiv att ta in mig på tvång och jag fattar fortfarande inte varför jag hamnade där idag. Jag vet att jag fick en blackout mellan hemma och till sjukhuset innan dess satt jag i soffan och såg på TV, det sista jag minns var att polisen eskorterat mig till tvångsvården.
Så varför hamnade jag där? Det är mig en gåta. Och enligt min kontaktperson skulle jag inte ha hamnat där. Den dagen var lite luddig för mig.
Misstag från sjukvårdens sida?

Om du har fått en blackout och inte har så mycket minne av vad som hänt är det ju fullt möjligt att polisen gjort bedömningen att du var en fara för dig själv eller andra och tagit dig till sjukhuset och då är det fullt möjligt att göra ett tvångsomhändertagande.
Jag har varit med om att inte BUP akuten inte tagit emot akut fall på grund av att dom varit fullbelagda.
Då har polisen fått köra dit personen i stället och då måste dom ta emot personen och lägga in personen oavsett om dom har plats eller inte.
För vid polisingripande så gäller helt andra regeler och det har inte med vad man har för diagnos utan vad man gjort för att hamna i denna situation t.ex en blackout där man kanske blivit våldsam, skadat sig själv, försökt att begå självmord mm
Lasse
Lasse
Herregud lpt lagen är jättesvår . Var lättare förr. Nu gäller dessa kriterier. 1. Du är psykotisk. 2. Du har oehört stor suicid risk. 3. du matvägrar.
Iallfall om du är under 18
LVU är betydligt enklare.

En uppdatering….detta är samma pojke….
nu har Kaliber P1 gjort granskning…lyssna på programmet… nån säger om fel gjorts: Jag grubblar inte på gamla fall det kommer hela tiden nya!!!!????? Så nu ska han sitta där då????