Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2876 ggr
Busangardens
0

Kränkt av yrkesman

Åkte taxi till stallet idag och chaufören som körde mig kritisera mina kläder. Innan jag satt mig i bilen sa ha raskt "sätt på dig jacka" (hade tjocktröja på mig, ridtröja). Efter det säger han "man får inte ha ridkläder på i taxin, du får sätta på dig andra kläder" efter ett tag säger han "det kommer bara börja lukta här inne". 

Nu var det så att jag beställde inte en allergisannerad taxi. Min man ringde taxibolaget när han fick reda på vad som hänt och de har inge regel om vilka kläder du måste ha på dig för att få åka taxi. Chaufören åkte på utskällning och får nu inte köra mig längre. 

Min man råkade veta vem chaufören var och konfronterade honom strax därefter och fick svaret "tänker aldrig köra den människan mer" samta tt han se till min man "jag la ner diskutionen när jag märkte att det inte gick in eller ledde någonstans". Gissa om min man blev arg och sa att "du kommer aldrig mer få köra henne eller någon annan till ett stall". Och det kommer han inte få heller eftersom han gjorde tjänstefel, ett grovt sådant och jag känner mig riktigt kränkt.

Zaphix
0

Fast överreagerar du inte lite nu?

Har full förståelse för att man som chaufför inte uppskattar hästiga kläder. Vi som hästmänniskor har vant oss vid lukten, men de som inte har det luktar det väldigt mycket.
Och det är inte en allt för trevlig arbetsmiljö för chauffören.

Kan tycka att du borde ha andra kläder på dig och byta om i stallet, i respekt för chauffören.

Dessutom kan även taxichaufförer ha en dålig dag och låta otrevliga, mänskligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
0

#1 Taxi chauförer får inte säga till mig att ha andra kläder och byta i stallet kan jag inte. Så länge jag inte åker allergisanerad bil får jag ha ridkläder på. 

Denna chauför sa till min man att han är allergisk mot djur men om han är allergisk ska han köra en allergisanerad bil inte en som man får ha pälsdjur i osv. 

Jag är heller inte den enda han eller andra kör från ett stall med ridkläder på.

Och vad jag fick höra från min man så är den chaufören som körde mig alltid otrevlig mot kunder och har fått många klagomål.

Busangardens
0

ps, denna chauför har kört mig flera gånger till stallet tidigare utan problem men detta var första gången han klaga och hanvar riktigt förbannad redan innan jag satte mig i bilen och skrek redan från bilen innan jag hunnit låsa dörren till huset, han hade alltså ner fönsterrutan och skrek från innuti bilen. Riktigt obehaglig situation.

[Fiction]
0

Jag kan också förstå om en taxichaufför inte vill ta emot en passagerare som har på sig en klädsel som är smutsig, extremt hårig eller luktar väldigt starkt av ngt som man komma att sätta spår i bilen. Det är hans rätt att säga ifrån och be dig gå och byta klädsel medan han väntar, eller dylikt.

Däremot förstår jag att du reagerar på att han betedde sig otrevligt och skrek på dig. Det skall du naturligtvis inte behöva tåla.

Busangardens
0

#4 Som jag sa och som också hans chef säger så har han inte rätt att be mig byta kläder så länge han inte kör allergianpassad taxi. Bolaget har taxibilar till för att ha pälsdjur i, rökare osv samt de bilar som allergiker kan åka i. Bilen jag åkte med var som sagt ingen allergianpassad bil och mina ridkläder får jag åka i så länge det är en djurvänlig bil. Dessutom så var mina ridkläder nytvättade vilket jag sa till han men jag skulle byte ändå tyckte han.

[Fiction]
0

#5 Oki. Läste tyvärr inte detta förrän nu i efterhand. Isf har du naturligtvis rätt att vara arg.

timmelin
0

Fel man på fel plats.

Men dock, han kanske hade fått reda på att hans fru varit otrogen, eller att han hade cancer eller något annat.

Flört

[Maine]
0

Tänkte på rubriken.. yrkesman? Det kan ju vara vem som helst i vilket yrke som helst?

För övrigt så tycker jag som #1.

Tror inte att ridkläder är tillåtna på bussar heller, men jag kan ha fel där.

Busangardens
0

#8 Bussar vet jag faktiskt inte. Åker inte buss. men i taxi vet jag eftersom karln kör taxi själv.Flört

[Maine]
0

Om denne chaufför nu gjorde ett tjänstefel, då hoppas jag att ni anmälde honom? Att skälla ut någon öga mot öga är inte så bra det heller. Alltid bäst att gå rätt väg.

Eller fick han utskällning av sin chef? En reprimand kanske, men utskällning? Cool Kan din man bestämma om han får köra andra till stall?

Grovt tjänstefel skulle jag inte kalla det, men dock ett tjänstefel.

Min dotter rider, och hon skulle aldrig få åka kollektivt eller med taxi med använda ridkläder. Tänk om man själv skulle sätta sig i taxi med festkläder och får häststank/hår på sig.. ursch! Glad

Busangardens
0

#10 Vi kontakta bolaget så de vet och de sa att jag får åka i ridkläder sen var de ju nytvättade också. Min man träffa honom ute i tjänst och pratade med honom och då blev den chauffören förbannad bara för att min man fråga honom varför han sa så till mig och varför han skrek åt mig, han kunde ha pratat med mig istället för att skrika åt mig. Glad

[Varulv]
0

Jag minns en gång i skolan då jag struntade i att duscha efter gymnastiken och bara bytte om till mina skolkläder. I klassrummet sa därefter fröken: "Varulv: Gå ut! Du luktar nämligen svett, till förfång för alla andra i klassen!" Jag vägrade såklart, och anmälde sedan fröken för rektor. Denne avskedade givetvis fröken med omedelbar verkan. Rätt åt den surmoppen! Man har ju rätt att ha vilka kläder man vill uti klassrummen!

[Maine]
0

#11  ja, du sa det, men om du åker med taxi hem, så luktar det inte rosor precis! Flört

Men nu blev ju din man också arg och skällde ut honom.

Struntsamma, bara det funkar i fortsättningen.

Men det jag tänkte på också var att det är bra om man använder begrepp i deras riktiga betydelse. Grovt tjänstefel, är en annan sak, även om du uppfattade det så.

Lycka till i fortsättningen med ditt taxiåkande!

Busangardens
0

#13 Min man skrek inte åt honom utan pratade bara med honom det var chauffören som blev förbannad på min man för att han bara frågade. Det var det jag skrev.

timmelin
0

Haha varulv, bra gjort

Har också fått en lärare avstängd. Hade en HEMSK lärare i allmän matte som det hette på den tiden. han brukade berätta hur begåvad hans egna son var bla bla bla

En gång så var det en killkompis till mig vars skor gnisslade enormt mycket, kanske lite överdrivet, men men

Så läraren klipper sonika till killen på i början av 80 talet med pekpinnen. var bara att gå ner till kuratorn och sedan blev läraren avstängd.

Den här läraren slängde ut mig i korridoren då jag tuggade tuggummi, tuggummit gjorde mig mindre rastlös. Hade varit bra att jag hade fått tugga på det tror jag. Min bästa kompis drog i mig i ena armen och läraren i den andra. tala om knäpp lärare.

Fel folk på fel plats, liksom taxichauffören.

[Maine]
0

#12  En rektor kan väl inte avskeda en lärare? Eller hur länge sedan var detta?

[Varulv]
0

#16 Jo det kan dem väl?Obestämd Om inte rektorn avskedade direkt, så anmälde väl hon läraren till högre instans vad vet jag. Men relegerad blev vederbörande iaff. Och tur var väl det. Fel yrtkesman på fel plats vill väl ingen ha!!!???

[Maine]
0

Nej, naturligtvis ska tjänstefel beivras. Men avskedar, det gör nog kommunen. Inte rektorn själv.

Tyvärr har vi alla dåliga dagar, det spelar ingen roll vilket yrke man har. Det mesta går att rätta till med en ordentlig ursäkt och/eller ett bra samtal. Kommunikation är viktig!

Skulle vilja träffa den person som aldrig varit det minsta otrevlig i sitt yrke, men det skulle kanske ingen erkänna.. eller förstå det själv.

Och sedan finns det (menar inte dig) folk som kan uppfatta saker som kränkande, fast det inte är menat så. Jag kan tycka att affärsbiträden är griniga och sura om de inte kan säga ett ord eller ens titta på en. Men det kan vara deras sätt.

Nu blev detta nästan en novell.. men jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna, utan detta är hur jag upplever saker och ting.

Emaljoh4
0

#18 Håller med dig tror jag

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
0

#18 Och jag! skojade bara i mina förra inlägg - incidenten har inte hänt, inte mej i alla fall). FlörtGlad

[Maine]
0

Som ett exempel: jag blir tvärsur när kassörskor pratar över huvudet på mig när jag betalar.. men, det är väl deras sätt, och sen tänker jag som så att jag tänker inte ödsla min energi på det..

Sen kan jag komma till en affär, där personalen är supertrevlig, och då är man glad halva dagen sen.. några vänliga ord och ett leende gör mycket! Vidare kan man nog ta sig en funderare hur man framstår själv inför andra..Flört

[Varulv]
0

#21 Absolut. Superviktigt det, att bli bekräftad när man handlar nå't. Minsta lilla dissonans hos kassörskan får en att misstänka att det var mej det var någe fel på. Vilket får en att må mer eller mindre dåligt…

Däremot - om man får anledning ifrågasätta kvittot i kassan, och kassörskan då omedelbart ger en möjlighet till rättelse, ja då bygger det beteendet upp och stärker mitt psyke. "Jag är en bland alla andra kunder", tänker man då. Och en kund bland alla andra, det är ju just, vad man vill vara.

timmelin
0

allvarligt man borde välja yrke efter vad man har för egenskaper

är man social trevlig så är lärare, affär, restaurang, vård mm ok.

är man orevlig så kan man jobba på ett lager, eller sitta ensam på ett kontor utan kommunikation med yttervärlden.

tufft skrivet, men faktiskt sant enligt mitt resonemang.

[Maine]
0

#23 Helt rätt och ändå inte ibland, och med det menar jag att man kan vara en otroligt duktig hantverkare, men kanske framstår som en surstrut när man åker hem till folk för att utföra ett jobb..

Jag vill hellre ha en osocial rörkrökare hemma än en batting som kan sitt yrke halvdant och messar på nallen halva arbetstiden. Tyvärr beter sig många ungdomar på det viset, när de är ute på jobb.

[Varulv]
0

Jaqg håller med er, timmelin och Maine.

timmelin
0

ja ditt tillägg var bra maine.

Fnyfniken
0

Tyvärr tror jag att taxichaufförer är det utan rent nödtvång ibland, då de kanske inte får något annat jobb så kan de i alla fall ta taxikort och köra taxi.

Jag tycker att det känns konstigt att köra till ett stall och plocka upp en kund och förutsätta att denne inte har hästkläder på sig. Han skulle ha tackat nej redan vid anropet från sambandscentralen i så fall.

#24, social kompetens är ju också en kompetens, eller hur? Man kan inte vara en skicklig hantverkare om man inte kan fungera smidigt i ett socialt sammanhang…

[Maine]
0

#27  Då ska de ju fråga ivid bokningen isåfall tycker jag.

Det behöver inte vara en ridklädd människa som ska hämtas, det kan lika gärna vara jag som förälder, som vill åka hem.. Flört

För mig är det inte en kompetens att vara social, det är sån man är ändå. Att lära sig att vara artig är en sak, men social är man som människa. Det är iaf min definition på det hela.

Tro mig, jag vet.. man kan vara skicklig hantverkare utan att stå och sladdra med folk.. man säger det man behöver säga, och gör sedan sitt jobb. Visste jag inte det, så skulle jag inte kläcka ur mig det.. Flört

Fnyfniken
0

Fast att vara socialt kompetent betyder ju inte att stå och sladdra, i alla fall inte i alla situationer. Snarare att förklara sig kort och koncist, fråga t ex var det går bra att tvätta av den smutsiga mojängen som man håller på att laga (och inte bara klampa in med grovskorna i badrummet och söla ner handfatet). Att skapa förtroende hos oroliga, förklara för de tvivlande, vara lite försiktig hos pedanta, inte svära hos folk med bilder av jesus på väggarna… Typ.

Social kompetens är ju lite speciellt. Det finns en massa människor som är väldigt sociala med vänner och bekanta men som kärvar totalt i yrket, för att de inte kan bemöta människor.

Det BEHÖVER inte vara en ridklädd person som ska åka i taxin, men sannolikheten är mycket högre än när man hämtar någon på kungsgatan, eller sjukhuset. Om taxin får den körningen av centralen, och inte vill ha hästlukt i bilen ska väl det ifrågasättas då, och inte när taxin kommer fram till kund?

Jag tror jag håller med dig i det mesta Maine, men vi uttrycker oss olika Glad

[Maine]
0

Vi uttrycker oss olika, och har även olika åsikter.. ;)

Som jag brukar säga: det vore ju för trist om alla tyckte lika..

Hmm.. Kan inte använda de smileys som finns då jag knappar på mobilen, men jag ville göra en blinkande gubbe som avslut.. *ler*

Fnyfniken
0

Jag känner vibbarna av den där blinkande gubben ändå.Flört

[Maine]
0

Låter bra det!! För jag vet att jag kan låta som en surputt, men det är jag verkligen inte.. Samma sak IRL, är jag fundersam, så ser det ut som om jag ätit citron.. ;)

Busangardens
0

#29 Helt rätt.
Chaufören berätta också för min man senare på kvällen (som också kör taxi - samma bolag) att han inte kan köra personer som håller på med hästar eller andra djur då han är allergisk. Men som min man sa till han så ska han i så fall inte ta sådana körningar och kanske till och med köra en allergisanerad bil. Chaufören kunde enkelt ha nekat körningen, då hade växeln skickat den till en annan bil, istället för att ta körningen och sedan skälla ut mig.

[Thiah]
0

#33 men han kanske bara är allergisk mot hästar?

Jag har själv jobbat hela mitt liv inom olika service yrken och man kan ha dåliga dagar vilket tyvärr visar sig utåt. Sen kanske man kan ha med sig en filt eller liknande och sätta under kläderna om man har ridkläder på och åker taxi. Så kommer det inte en massa smuts på sätet.

[Maine]
0

Doften kommer man inte ifrån.. Häst luktar pekka för oss som är allergiska! ;)

[Thiah]
0

jo det är sant, men det finns fler saker i en taxi som luktar skunk Flört

Men kanske taxichauffören skulle uppskatta att man bryr sig om, att inte smutsa ner hans/hennes taxi.

[Maine]
0

#36  Precis.. när jag skjutsat ungen när hon ridit, så luktar det otroligt starkt från hennes ridkläder.. Och hår finns sen i hela bilen. Bläk.

Men vad gör man, man måste ju se till ungars intressen med. Eftersom jag är allergisk, så skjutsar jag bara, blir det kris, så tar jag en puff, då går det över.

[Thiah]
0

Jo hästkläder är väldigt speciellt i doftväg. Glad

Busangardens
0

#34 inte vad han själv sa utan han var allergsk mot hund, katt, häst osv.

[Thiah]
0

#39 okej, nå man vet ju aldrig vad som rör sig innanför en annan människas pannben.

[Maine]
0

#40  Tack o lov för det.. Flört

Busangardens
0

#40 Så sant så.
Jag har åkt med många chuförer som betett sig illa på ett eller annat sätt.

Så sent som igår åkte jag med en som körde litterärt 110 på 70 väg mitt i stan, slirade vid start, röck i kopplingen när bilen stod stilla och sladdade i rondeller (stavning?), bytte fil hit och dit och försökte tävla i hastighet med andra bilar. Hade spegetti i bena när jag klev ur bilen.

Han var tydligen väl igenkänd med sitt sätt att köra race på vägarna hos personalen på bolaget.

Det är bara en av många jag fått negativa upplevelser med, rötägg finns överallt men man förväntar sig mer av yrkeschauförer och att de ska ta jobbet på allvar.

[Maine]
0

Rondeller är väldigt hala, så att han sladdade där kan jag förstå. Filbyten är ju nödvändiga, men hastigheten är inte ok.

Om han nu är så välkänd, varför får han då hållas? Det är ju märkligt. Ett oseriöst taxibolag då tycker jag.

Busangardens
0

#43 Det kan man undra. Filbyten förstår jag är nödvändigt men när man kör som han gjorde med att byta till ena filen och sedan tillbaka på samma sträcka kontinuerligt, alltså körde sicksack från fil till fil så ser jag en fara i det. Sladdade gjorde han då han tryckte gasen i botten i rondeller.

För att inte tala om att taxin stank alkohol. Huruvida det var chufören som stank kan jag inte yttra mig om men det var en stark lukt från alkohol man kände. Chufören i sig såg ut att ha ögonen i kors men han kanska bara ser ut så.

Riktigt läskig färd var det i alla fall.

Busangardens
0

Ser jag stavade tokigt i #44 ber om ursäkt för det men hoppas det går att läsa ändå.

[Maine]
0

#44 Om det var så illa, så hoppas jag att du kontaktade företaget, och känner de till att så är fallet, så anmäl till transportstyrelsen eller vad det nu kan vara.

Busangardens
0

#46 Jodå vi har kontaktat dem och min man ska prata med chefen allternativt personalchefen om det (han satt med mig i taxin).