peppning
Här kan vi peppa varandra lite,
själv har jag nu bäddad ner mig i soffan vid brasan med chips dipp och julmust och tänkte att nu jäklar ska jag få arslet ur vagn och jobba på det där sista stora arbetet jag har kvar som ska vara inne till nyår.
Har setat framför datorn tillräckligt många dagar om inte veckor och mest bara stirrat på det där arbetet.
Vad är det du jobbar med?
Jag går en distans kurs på högskolan dalarna som heter människan och rovdjuren. Vi ska skriva ihop en medieraport på högst 10 sidor. Där ska vi titta på hur rovdjuren framställs i olika media, tv tidningar och dylikt. Den här terminen är det fokus på själva djuren.
Så jag sitter och tittar på vad tidningarna skriver om lodjur, hur lodjuren framställs typ köttätande monster eller mystisk gullig katt.
Om tidningarna beskriver vad ett lodjur är, hur de beter sig, lever och så vidare. Och lite på villka konflikter det finns mellan lodjuren och människor.
#2 Okej ett intresant ämne och väldigt farligt ämne att uttala sig i, i mångt om mycket. Enklare att driva med kritna och deras religion öppet än att gå ut och prata för rovdjuren som lever i detta landet.
Är det fler djur än bara lodjuret du läser och skriver om?
Typ vargen eller järven?
Det är en kurs p 15 hp som legat över våren och hösten. så i våras skrev jag mitt arbete om järven och en aning om vargen.
Men kursen handlar om alla de större rovdjuren i sverige, främst varg, lo, björn och järv.
Tyckte inte jag behövde skriva om vargen då det finns så mycket skrivet om dem och säkerligen att ett gäng på kursen skriver om dem då det är lättare att hitta fakta.
Brinner som vanligt för minoriteten, de som ingen annan tänker på. Älskar järvarna, de är vackra och smarta djur. Lodjuren är så ståtliga.
Jo att ge sig in i en debatt om rovdjur kan vara riktigt farligt, men mycket intressant att lyssna till olika parter i frågan.
Mycket sandlåde nivå måste jag säga, folk har problem med att sätta sig ner och lyssna på varandra och sedan kompromissa och lära av varandra. Ingen har rätt och ingen har fel. Det enda som man vet är rätt är att djuren har lika stor rätt som oss att leva här.
#4 Själv pallar jag inte att plugga, helt omöjligt.
Vad är det du pluggar som du har nytta av denna kunskapen, vad är tanken att du ska bli när du är klar?
Eller är det något du bara hoppat på för att fylla ut för att du behöver poäng?
Inte för att jag ser kunskapen som onödig på något sätt eller vis, men jag kan inte få ihop det med något på arbetsmarknaden förutom typ naturvetare och dyligt.
Och om man pluggar idag så är det ju inte direkt gratis så tanken bakom borde ju trots allt vara ett jobb.
:) jo att det blev som det blev är följande. Slutade gymnasiet 2002 med urusla betyg. Gick arbetslös ett tag omöjligt att få jobb.
Efter några om och men blev det komvux efter lika många om och men fick jag mina poäng som saknades och fick gymnasiebetyg.
Arbetslös igen i flera år, gjorde slut på mina 300 a-kassedagar, var på den tiden man kunde få a kassa för att ha pluggat på komvux.
Sedan blev det aktivitetsersättning i 450 dagar eller vad det är.
Sedan ville de sätta mig som slav/gratis arbetare för typ 10 kronor timmen, jag vägrade.
Men man behöver ju pengar. Hade funderat i flera år på att testa plugga högskola,lite mer fritt där ju och man kan plugga det man brinner för. Så inne på termin två nu, blev högskola mest för att få pengar och slippa stressen och pressen att söka jobb. Hade nog mer eller mindre knatat in i väggen tror jag.
I slutänden hoppas jag att jag kan bli naturvårdare eller liknande. Får se vart livet för mig, för stunden är jag nöjd att slippa arbetsförmedlingen och hitta jobb stressen för ingen vill ju ha mig av någon anledning.
MEn rastlöshetn i mig gör att jag redan tröttnat på att plugga nästan fast jag egentligen tycker det är kul.
Man har ju fortfarande sommaren man ska oroa sig för att man ska kunna skrapa ihop pengar :(
Så det var lite min livs historia :)
#5 har du testat distans? Tror inte jag skulle klara högskola om det inte var distans.
#6 Okej, ja då förstår jag lite bättre:)
Själv har jag nu drygt 500 dagar kvar av 550, man får det när man går från sjukpensionär till arbetsökande.
Men plugga är inget för mig, skulle aldrig finna ro i något som inte ger mig något…
Hoppas på ett arbete i sinom tid i vart fall, för jag bara vägrar att söka mig in i sjuksystemet igen trots AF kärringens och många andras råd i frågan.
Frågan är bara hur jag ska komma åter med tanke på att betygen är i botten milt sagt och ändå klassas jag som överkvalificerad i och inom ganska många yrken pga mitt skrivande…
Tänkte som du med pluggande först att det måste ge mig något i slutändan, men o andra sidan älskar jag att lära mig saker jag är intresserad av. Blundar för studieskulder och att eventuellt inte få något jobb senare. Orkar inte tänka på det, då gräver jag ner mig under en mossig sten.
Håller tummarna för att du hittar ett jobb då, tyvärr är det ju så att man idag till 99.9% måste ha kontakter för att få jobb. Känna någon som känner någon där man kan få jobb.
Vad kan du tänka dig att göra då?
#9 Älskar också att lära mig en massa, men det ska ske på mina vilkor eller inte alls, funkar inte om jag måste lära mig bara för stunden.
Vad jag vill göra vet jag inte längre, har haft flera jobb på gång genom åren och varje gång har FK inte haft tid.
Ett jobb jag skulle vilja ha chansen på igen som jag hade chansen till genom kontakter var reklamansvarig och asnsikte utåt för en av Sveriges största modellagenturer.
Tyvärr lite sent ute nu då, nu när jag ska ha rätt att få hjälp att komma tillbaka är det ända jag vet att jag kan just att skriva.
Och genom det har jag nu en fot inne i musikbranschen, men jag vill ha något annat med, för en låttext på engelska drar jag samman på upp till 3 timmar och vad ska jag då göra resten utav dagen?
Nä det där med lära för stunden kan ju vara en orsak till att grundskolan och gymnasiet gick som det gick, när mina varför aldrig fick svar och man hoppade över en massa man ville lära sig då var det inget roligt mera. :(
Men du skriva är super kul ju, är ingen hejare på stavning och grammatik men för den skull kan man tycka att det är kul att skriva, här blir det mest dikter och små sagor. Drömmer om att kunna ha orken att ge ut något i framtiden.
Ja går det å fort vill man ju inte bara sitta och rulla tummarna resten av dagen. Håller tummarna för dig, vill man något tillreckligt mycket och är envis så brukar det gå för det mesta. Risken är bara att man tröttnar när det tar för lång tid eller man möter för många motgångar. Men brukar försöka leva efter att allt går bara man vill.

Häftigt att du pluggar!! Intressant tycker jag oxå,det du skriver om.Anser ju själv att det är människan som förstör för djuren och aldrig tvärtom.
Hoppas det går bra för dig!! Håller tummarna!
Själv hoppas jag att jag ska orka tvätta och "storstäda" i morgon.
Kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#11 Stavning och grammatik har jag aldrig förstått mig på, men det finns stavningsprogram i datorn som tur är :)
Jag skriver på 4 språk men kan egentligen bara ett och det är svenskan, på svenska blir det allt utan romaner kan man säga, på engelska poesi och låttexter och övriga språk bara poesi och poesi och låttexter alltid i korsrim:)
Jo, men som det är nu så skriver jag bara, jag orkar inte lägga energi på allt annat och som tur har jag polare och vänner som håller i det, jag tröttnar som sagt väldigt fort om inget sker…
Tack Svea, idag ska jag försöka skriva om de två sista artiklarna jag hittat. Sedan är det "bara" att läsa igenom och rätta, referenser mm.
Sådan tur att det är distans så man inte har massa tider att passa och måsten och träffar och skräp bland massa okända människor.
Hoppas din städning blir av bättre lite än inte alls. Själv håller mina storstädningar på minst tre dagar :) Men först ska man fundera på det i en vecka ungefär :) Typ i stil med att idag ska jag minnsan storstäda, nehje i morgon då osv

# 14 får vi ev läsa sen tro? Skulle vara kul!
Näärråååå…det blev ingen städning av i dag alls.Somnade på tidiga morgonkvisten vid 5 och sen sov jag till kl 2 cirka.så denna dag blev precis allt det jag inte ville.precis som jag blev denna dag helt fuckt up.
Inte nog med att jag ej somande som jag skulle utan jag såg till att tok-frossa i julmat så jag hamnade i total matkoma oxå.
och jaaa…städa,tvätta,sortera i dagar gör jag med utan början eller slut utan att nått har blivit bättre…
suck,,,blir inte lite trött på mig själv…
Jo om jag blir nöjd med arbetet skulle ni kunna få läsa det, hur får man in det här bara?

# 16 HOPPAS DU BLIR NÖJD!!! man kan scanna in det om man har en scanner eller kan låna en. Vissa digitalkameror har ett sk dokument-"programm" vilket innebär att man fotar det man skrivit och lägger in i datan på samma sätt som man lägger in bilderna.
jaaa..det är dom två sätten jag kan komma på nu,om man ej skrivit på datan redan…
kram
Här är mitt färdiga arbete som jag nu skickat in och håller tummarna för. Hoppas att det går att läsa.
Om nu någon orkar läsa :) Själv orkade jag bara läsa igenom det en gång till innan jag skickade in det.

Jag har läst!! Jag tycker det är bra skrivet.Bra fakta,källor,och personliga åsikter från dig.Jag ska läsa ett par gånger till med ett par dagars mellanrum.
Det som slår mig är att om rovdjur går på tamboskap så är det antingen för människan på nått sätt tagit bort/jagat slut på rovdjurets naturliga föda eller att rovdjuret är sjukt.
Och sen undrar jag ofta,mycket ofta när dom med tamboskap säger att lon,vargen,räven mfl tar deras djur,varför dom inte använder sig utav vargens närmaste släkting,nämligen hunden.I andra länder har man ofta X antal hundar ute hos tamboskapen på nätterna och dagarna.Hundar som är framtagna för att vakta tamboskap,framtagna för att vara ute i alla sorts väder och vind.Hundar som genom avel och människor som värnar om sina tamdjur och alla vilda djur så tidigt som möjligt präglar sina blivande tam-vakt-hundar på just det tamdjuret denne har.
Nej… jag förstår inte det… Det är en "billig" och "miljövänlig" investering för alla.
Jättebra skrivet!! Jiippiii!!! KRAM!
Tack det värmer att någon tycker det var bra :)
Ja visst är det konstigt att inte fler använder hundar? Vi har kommit in på det flera gånger när vi pratar med varandra via chatt i vårt klasrum via nätet. Men det börjar komma så sakteligen att även vi i Sverige börjar få upp ögonen för hundar som hjälp att vakta djuren.
Har även stött på folk som har får, kor eller liknande som är helt anti rovdjur. Då frågar jag varför, jo för att deras djur blir tagna. Nästa fråga då är hur skyddar du dina djur, har du säkrat för rovdjur med säkrare inhängnader mm?
De svarar oftast nej, anledningen är att det är för dyrt och jobbigt att sätta upp säkrare inhägnader för djuren. Men då tycker inte jag man ska ha djur. Dessutom kan man få bidrag och hjälp med att sätta upp stängsel.
Vi har bara lo och räv där jag bor, men mina kaniner som bor ute är väl inhägnade, det kostade extra i både arbete och material, men det är det värt för då slipper man oroa sig.
Tack igen för att du tyckte om arbetet :)
nu sitter jag här igen, sista uppgiften för höst terminen… stirrar, kliar mig i huvidet och undrar vad de menar med frågorna.
Stirrar lite till och tänker på att jag nu kunnde vart klar. Stirrat och skrivit lite nu under tre dagar. Allt som oftast hamnar jag här inne eller på någon annan sida, finns mycket att surfa runt på när man egentligen borde göra annat. Men det låser sig.
Måsten är inget bra. Var bara tvungen att skriva av mig lite.

# 22
jo… ibland känner jag mig så idiot dum när jag läser frågor.jag hajjar verkligen inte alls.eller så ställer jag motfrågor,å då blir det inte enklare alls.håller tummarna…kram
Ja eller hur Svea jag är precis likadan, vet inte hur många som blivit galna för att man frågat förmycket, eller inte förstått när de förklarat något för dem super självklart.
Sitter på sista frågan nu och hoppas jag får det klart nu i kväll/natt.
Man får skynda långsamt, läsa lite, surfa runt lite, skriva någon rad, bli förvirrad koka te surfa och så skriva lite till.
Blir väll 3 minuter plugg och 15 min surfning eller annat och så 3 minuter plugg igen. Tur att man har envisheten ibland. :)
Tack Svea du är en kanon människa stor kram 

# zatanica du har en plan,ett "arbetssätt" och vet hur du ska plugga för att just du ska lyckas,det är ju bara så galet superbra! Coolt! Det är just därför det blir så bra & du så jättebra lyckas med det du gör!
Känns helt okej att vara en kanon människa och få en kram! TACK!
Och kram tebax!
Ja som tur är lär man sig ju lite hur man funkar genom åren :)
Bara att gilla läget lite och aceptera att man är som man är.
Tänk om man hade vetat det när man gick på gymnasiet då hade de där 13 ig:na kanske inte varit där.