Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 4944 ggr
LinaIsabell
2010-11-01 16:03
0

Normalt?!

Kom att tänka på en sak som hände för någon månad sedan, som jag tycker var riktigt skum. 

Jag satt på en bänk och väntade på min kompis. Jag satt i kanten och vänd bort (dvs så att jag inte såg resten av bänken). Då kommer den en tant och sätter sig på bänken och säger "hej" ganska tyst. Jag ignorerar detta för 1. Jag ser henne inte 2. Jag vill inte prata med främlingar och 3. Jag är totalt ointresserad av henne och visar inte på något sätt något tecken på att jag vill kommunicera med henne.

Då säger hon "hej" igen, men jag bryr mig inte.

Då SLÅR hon mig på axeln, så att jag vänder mig om, och hon säger argt: "MEN HEJ SÄGER JAG!" Då blev jag skitsur och ville slå henne, och sa "MEN HEJ!" och vände mig om igen, med tydlig irritation i rösten. Hon sitter kvar tyst i någon minut och reser sig och går.

Är det normalt? Gör normala människor så? Sätter man sig på en bänk och slår främmande människor bara för att de inte hälsar tillbaka? Hur j*a skadad ska man vara om man inte ens kan acceptera att alla människor i hela världen inte vill tilltala en? Och vad gjorde hon ens på bänken? Sätter sig normala människor på bänkar i ca 3 minuter för att sedan gå, helt utan anledning (ex. att man äter, fixar klädsel, väntar på någon osv)?

[Varulv]
2010-11-01 21:50
0

Men Hej! LinaIsabell!

Vet du vad jag tror? Jag tror att den där tanten såg något hos dej - kanske att du var upprörd, eller "inne i dej själv", eller något sådant. Och kände kanske vanlig mänsklig empati.

Det är det som är så fantastiskt med nt-medmänniskor - att de tycks genomskåda en då man minst anar det. I synnerhet om man är affekterad på något vis. Men vid tillfällen då man innehar sitt vanliga Buster Keaton-ansikte, då ignorerar de en - vilket man ju normalt gillar att de gör.

Nt-människor kan vara änglar ibland - fast bara ibland…

[Tassy]
2010-11-01 22:16
0

Nämen fy! Jag hade blivit livrädd och förmodligen sprungit iväg Förvånad eller så hade jag blivit arg och skällt ut henne efter noter utan att tänka mig för. Skäms

Zaphix
2010-11-01 22:50
0

Att slå är inte okej, men hon kanske inte menade att ta i så mycket, utan kanske bara tänkte knacka på axeln.

Som Varulv säger så ville hon antagligen bara vara snäll, men att det blev lite fel.

Eller så kanske hon behövde fråga om något, vägen till nån affär eller liknande. Och då är det förståeligt om hon försöker få kontakt med dig även fast du inte svarar första gångerna.

Så jag förstår henne ändå, skulle nog också bli en aning frustrerad om personen man försöker prata med inte svarar. Jag tror helt klart det blev fel, hon menade med allra största chans inte att slå dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaIsabell
2010-11-02 00:01
0

Jag såg det inte som att hon var välvillig. Jag såg det som att hon helt enkelt inte kunde hantera att folk inte säger hej. Att hon blev arg på min brist på folkvett och försökte uppfostra mig som om jag vore hennes barn, men så gör man inte med främlingar. 

Om jag säger hej till någon, som inte svarar, så antar jag att de inte vill prata, eller att de inte hörde, eller kanske blev "confuzzled" (Ur filmen "Mary and Max), och därför inte hann svara. Hur som helst blir jag inte arg på det. Vill de inte prata så behöver de självklart inte det. Jag tvingar inte dem att säga hej som tanten gjorde mot mig.

LinaIsabell
2010-11-02 00:08
0

Jag tycker som så att om hon hade velat veta vägen någonstans så hade hon väl inte envisats om att säga "hej" 3 gånger, utan kanske öppna med "Ursäkta. Vet du vägen till X?". 

It confuzzles me.

Panzer
2010-11-02 21:56
0

Hon såg att du troligen inte mådde bra, så hon gick fram och sa hej. När du sedan inte sa något blev hon förvånad att du inte sa något tillbaka. För dom flesta brukar svara på tilltal även om de inte vill (det anses vara allmän hyfs). Sen blev hon antagligen lite sur på dig för att du inte svarade.

Jag tycker att du ska vara glad att någon tog sig tid att prata med dig.

LinaIsabell
2010-11-02 22:10
0

Jag mådde bra, så varför skulle hon "se att jag inte mådde bra"? 
Jag tänker då inte vara glad att en okänt tant skäller ut mig och slår till mig på axeln!

Hade stor lust att be henne dra åt h*e och säga åt henne att om hon rör mig igen så kommer jag slå till henne på käften.

Svea-
2010-11-02 22:12
0

Hmm… jag vete inte hur jag hade reagerat.. det beror på min dagsform… men det känns i alla fall inte så "normalt" tycker jag ändå.då tycker jag inte ens att du eller någon annan skulle behöva fråga om det hade vart "normalt"..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Musiken
2010-11-02 22:30
0

Jag var med om nagot liknande haromdagen. Stod vid busshallsplatsen och hade foljande konversation:

?-GOOD MORNING!
-Uhm, morning…
-Are you a student?
-No..
-Because students never speak, but in this area we do!
-Oh ok..
-Yes, I come from an area where people don't speak, and I wont have it!

I korta drag pa svenska sa tyckte hon att jag var ohovlig som inte sa god morgon, och papekade detta.

Tycker dock att man svarar pa tilltal oavsett, det ar bara hyffs. Hon ville nog bara saga hej och kanske prata lite kort :)

Panzer
2010-11-03 01:17
0

#7 Men hon kanske inte tyckte du såg ut att må bra. Var försiktig att dra slutsatser om vad andra människor tänker om dig.

F.ö. 2 ord till Lina "Anger management"Glad

igorflickan
2010-11-03 09:40
0

Jag tror att det är tanten det är fel på.

Det finns massor av udda människor som är psykiskt sjuka och kontaktsökande. Antagligen menade hon inget illa….

Fnyfniken
2010-11-03 10:47
0

Typiskt kontaktsökande människa som inte vet gränserna. Jag sätter mig aldrig på någon parkbänk för då kommer 1, någon pratsugen tant, eller 2, någon pratsugen alkisgubbe. Antagligen betyder att sitta på en bänk i de kontaktsökandes värld att man vill ha kontakt. Men jag tycker att sitter man bortvänd som du och dessutom inte svarar hej, så ska tanten vara hövlig och gå. Inte slå till dig på axeln.

Ligonskrutt
2011-01-21 13:32
0

Jag tycker att det är många äldre männsikor, speciellt tanter som kan vara på det sättet. Många äldre känner sig ensamma och tar gärna kontakt med folk på bussen etc, enligt mina erfarenheter.

Sedan kanske det även beror på att de har vuxit upp i en annan umgängeskultur. Många äldre kanske har bott i en liten småstad där alla kände alla och där man tog av sig hatten och neg för alla man mötte ;P (ja lite överdrivet då kanske) För många äldre människor är det väldigt ohövligt också att inte svara på tilltal (oavsett om man vill eller inte). Och att vara artig, speciellt mot äldre, är väldigt viktigt i deras värld, eftersom de själva har uppfostrats så. Har jag upplevt det som iaf.