Hur hittar vi vänner till vår 10 åriga dotter?
Hej allesammans!
Vi har en supersocial liten tjej med svårigheter i det sociala samspelet med andra. Lite Aspberger men åt det översociala hållet. Problemet är att hon aldrig lyckas behålla några vänner trots att det är hennes högsta önskan. Utåt sett är hon söt verbal och charmig men det vill sig inte riktigt i kontakter.Finns det någon som känner igen sitt barn i min beskrivning eller kan ge ett råd om var vi kan finna vänner?
Tacksam för svar.
Ledsen mamma

Vet hon hur hon förväntas bete sig mot andra? Finns det någon som förklarar för henne varför någon kan bli ledsen eller arg när hon säger/gör saker? Om det nu är så att hon har svårt att se sånt.
Ställen att hitta vänner på är väl främst i skolan eller via aktiviteter. Håller hon på med någon aktivitet? Finns ju mycket att välja på, olika idrotter, sjunga i kör, spela teater kanske finns det någon 4hgård som har verksamhet med djuren? Scouter?
Jag har svårt att behålla vänner och har alltid haft, kan inte riktigt se varför alla gånger men vet att en stor del kommer ifrån att jag liksom glömmer bort sånt som att jag borde höra av mig lite oftare, kanske bara för att fråga hur det är med personen.
Jag känner igen min son när han var mindre, men däremot kunde han lätt bli osams om folk inte tyckte som han.
Själv har jag ADHD och älskade också att ha vänner, men bytte ofta då jag tröttnade på dom.
Sedan en annan fråga, är det jätteviktigt för dig som mamma att din dotter har kvar sina vänner, eller är det dottern som blir ledsen. Eller blir dottern ledsen för att hon se det som ett misslyckande, för du tycker att hon ska ha det. Även om du inte säger det till henne, så kanske hon ser att du blir ledsen inombords.
Kanske tycker hon om sina vänner, men behöver äldre eller yngre för oftast är problemet med jämnåriga.
är dom äldre så låter hon sig styras i leken, är dom yngre så är det hon som styr.