Kan man inte läsa en bok om man har adhd/add?
eller är det bara en förutfattad mening psykologer har, eller rättare sagt min, jag vill ju göra en riktig utredning om hur vida jag har ADD eller inte, men min psykolog är velig då jag som idag sa att jag läst ut en engelska bok på 100 sidor på fyra dagar, han tyckte inte att man kunde göra det om man har add/adhd. Hur ser ni på saken?
Isf har inte jag ADHD, för jag läser väldigt mycket och har alltid gjort.
Läser snabbt, skumläser oftast böcker, men pallar inte så många sidor i taget utan att göra nåt annat emellan.
Dock blivit bättre med åren, nu behöver jag inte kliva upp och göra fysiska saker hela tiden, utan nu flyter bara hjärnan iväg istället efter en liten stunds läsande. Sedan kommer jag på mig igen att jag skulle läsa, och läser lite igen..
Språket boken är på har väl ingen betydelse, jag läser engelska böcker lika snabbt som svenska.
Som aspergare känner jag igen mig i svårigheterna med att hålla koncentrationen uppe och ta sig igenom en bok som man inte har valt själv, och kanske är måttligt intresserad av. (Har studerat ganska mycket, och varit tvungen att plöja massor av litteratur som inte riktigt har fångat mitt intresse - vilket har kunnat vara en stor plåga ibland.)
Å andra sidan - böcker som man "dyker på", av nyfikenhet, dem kan man sträckläsa och fångas fullständigt av - gå upp i, så att säga.
Man kan ju ha en kombination av adhd-asberger t.e.x
så man måste ju kunna få en utredning för att veta om man
har besvär och knepigheter. men de är rätt svårt nu när så många just vill ha en utredning som förståss kostar en hel
deö och man får stå i kön länge som även jag gör…men stå
på dig om du inte fått en remiss..
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Haha… då är min diagnos fel. Läser mycket fort och ofta och lärde mig läsa mycket tidigt.
Jag säger som Varulv. Det beror helt på vilken bok det är och hur intresserad man är. Har mycket svårt att klara av att läsa vissa böcker
Min son har Dyslexi och även hans far.Så han fick extra
svenska i 5:an och högstadiet valde han en mindre klass.
De kämpade hårt med honom och kan kom in på sin
musik-sam linje på gymnasiet(bra friskola)Men hade oxå höga musik
poäng.Men han läser långsamt och har aldrig tyckt om att läsa..(svårt för honom)Har heller aldrig suttit på biblan
och hängt där som jag har själv gjort..han hade en del koncentrations
svårigheter oxå och troligen lite ADHD om man nu läser det ganska finstilta texten i utredningpapprena som var en kort utredning på Danderyds sjukhus.Men han fick okej hjälp helt enkelt..
Jag är Super glad över detta!! Så stå på dig om utredning..
Ja jag tyckte väl det, jag menar isåfall är det ju omöjligt att gå i skolan överhuvudtaget om man inte kan läsa en bok, och knappast få någon slags examen med ADHD problematik om man ska tro min psykolog. Ska hur som helst få göra nått IVA test snart =/
Som några skrivit här så hittar man lätt genvägar i sitt läsande då man är ofokuserad, vilket kan göra att man läser snabbare iof, jag skummar och jag är världs bäst på att på en sida hitta ett enstaka speciellt ord bara genom att skumma sidan på någon sekund.
Tack för era svar by the way!
Jag älskar böcker och läser gärna, och har ADHD. Problemet är väl bara att jag är känslig för att bli störd, då tappar jag fokus på engång. Så det innebär egentligen att jag bara kan läsa hemma, när jag är själv, tv avstängd, ingen fläkt eller liknande igång, utan svårigheter. Tycker det låter som en fruktansvärt okunnig o löjligt generalliserande psykolog du har. tyvärr.
Jo det tänkte jag på. 
Det beror nog på hur intressant man anser att boken är. Är det mycket intressant gillar jag att läsa men annars inte, så det är nog olika.
Jag tycker du ska be din psykolog att ta dig på allvar.
Hej.
Nu vet jag ju genom papper att jag har ADHD, och jag läser och läser och läser. Lärde mig läsa jättetidigt.
Min son som har AS, han läser böcker men helst på engelska för det är då han hittar koncentrationen. Och minns att han läste massor med manga när han var liten. En manga läser man ju liksom bak och fram. Detta gör att jag när jag läser aftonblad, eller lokaltidning kommer att tänka på min son, för jag läser den typen av tidningar också bak och fram.
Får jag dessutom tag i en aftonblad, så läser jag allt. kan liksom inte skumma. För antingen läser jag tidningen eller annars hoppar jag den helt.
Och då börjar jag med det som intresserar mig oftast.
När det gäller böcker så älskar jag pocket, dom kan jag ju ha med mig precis överallt. Och dom kostar nästan ingenting.
Ska jag däremot lyssna på en ljudbok, då fixar jag det bara om jag lyssnar genom hörlurar och i rörelse. Så jag ser nog inte riktigt klok ut ibland där jag går hemma, eller på promenad. med hörlurar på mig, för dom där jäkla små snäckorna man stoppar in i öronen liksom bara ploppar ut, så det är snygga stora hörlurar som gäller. På en tant på 40+ 
När det gäller böckerna så har jag också gärna många igång samtidigt, så ibland kan jag läsa lite då och då och ibland så sträckläser jag igenom en kanonbra bok på en eftermiddag. Oj, skulle jag har fixat middagen till barn och make kom hem?
, oj det glömde jag bort för den här boken var så bra :)
Så ta din psykolog i örat , hihi, för det låter inte riktigt klokt det han säger.
#18 Åh - tack! 
Det var tufft att gå i skolan på den tiden och ännu värre längre tillbaka då man fick spöstraff. Det är nog hårt i skolan idag oxå men på att annat sätt. Du kanske har en släng av