Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 4262 ggr
[YlvaP]
0

Varför har jag det så svårt?

Min mamma har sålt en del smycket och hennes barn fick 2000kr var. Jag och mina syskon alltså.

Min mamma skrev "Köp något fint till er". Ja självklart vill jag ju göra det. Har suttit i några dagar och spanat efter något att köpa. Sen kom känslorna att jag har ju bra saker redan fast lite gammelmodiga.

Jag vet inte vad jag vill nu, betala en del av mina skulder eller köpa något. Men om jag köper något så blir det impulsivt och sen kommer jag att ångra mig och sälja för att köpa något annat osv.

Vet som sagt inte riktigt vad jag vill ha. Betalar jag av en skuld så blir inte allt betalt och jag måste ändå betala varje månad den summan jag är skyldig.

Rynkar på näsan

timmelin
0

O vill du ha råd? Sådant här är jättesvårt.

Jag skulle nog ha tänkt efter vad jag verkligen behöver, och sedan gjort ett val.

Inget krims krams,

om jag inte kommer på något skulle jag ha betalt på skulden för att den kanske ska bli mindre. Då får du ju en bättre ekonomi efter ett tag. Glad

[YlvaP]
0

Det är inte det jag får. Månadssumman blir den samma även om jag betalar en del av skulden. Rynkar på näsan Det tar ju ändå lite tid att bli skuldfri.

timmelin
0

O du ylva, då skulle jag nog ha tänkt igenom situationen riktigt rejält. Vad behöver du för något? Vad skulle göra dig lycklig, vad skulle göra det lättare i din vardag.

Vet att du vill ha en iphone, kanske en sådan vore bra. :)

[YlvaP]
0

Mannen vägrar mig köpa en iPhone. Men han kunde tänka mig iPod touch. Men jag vet inte om jag behöver en sån och om jag skulle bli lycklig. Jag verkar inte bli lycklig över något. Bara för stunden liksom.

timmelin
0

o en ipod skulle nog göra dig lycklig, finns massor av nyheter hela tiden. Och många bra program.

Varför får du ingen iphone?? Är väl ingen skillnad eller . Den har du ju istället för din vanliga mobil bara och med samma metoder som en ipod.

[YlvaP]
0

Ja han tycker att dom inte är prisvärda och dom är snikna som tar betalt, låser mobilerna och kräver egna saker för att kopplas till datorn och måste använda iTunes. Han tycker inte att 4-6000 kr för en iphone är värt det medan en iPod touch som bara kostar 2000 kr är mera värt fast utan mobil då.

timmelin
0

aha, då förstår jag hur han tänker. Men själv så föredrar jag att ha allt komprimerat i min iphone. Visst lever dom kanske en del på sitt märke. Men den är bra och jag är nöjd.

En ipod skulle jag liksom inte ha nytt av på samma sätt, den skulle jag ju inte ha med mig. då kan jag lika väl använda min lap top.

Har du inga bra argument att säga till honom, kanske du kan använda omvänd psykologi för att få din vilja igenom. FlörtSkrattande

[YlvaP]
0

Nä jag är så dålig på sån. Han säger att apples produkter inte kommer till vårt hus men han kunde tänka sig att låta mig köpa en touch. Obestämd

Men iaf så vet jag inte. Önskar mig en systemkamera (igen för tredje gången). Men jag tar bara bilder till min blogg och behöver ingen avancerad kamera.

Sen funderar jag på en N8 från Nokia men vad skall jag ha en sån stor och avancerad mobil när min gamla fungerar.

Usch jag vet verkligen inte vad jag vill.

coachingtiger
0

#6 Jag tycker att du ska köpa en iPhone, om du vill ha en, men däremot kan du kanske vänta tills i sommar, för då kommer iPhone 5, som förhoppningsvis inte blir operatörslåst.

Annars kan du kanske stoppa in pengarna i ett fondsparande. Startkapitalet till en förmögenhet. Själv har jag börjat fondspara, och man kan ju följa dag för dag hur det går. Vissa dagar går det lite nedåt, men ibland tar det rejäla skutt uppåt. Alltid bra att ha som en liten reserv också, ifall man behöver pengar senare.

timmelin
0

Ja eller i obligationer, tjänar inte så där jättemycket men är iallafall ett bra sätt att spara så länge och så kan du bara sälja dom när du behöver pengarna och vet vad du ska göra med dom.

[YlvaP]
0

Hade fonder förut men jag gick back 14 € på några månader.

Blomkrukan
0

Om du inte vet just nu vad du ska spendera pengarna på så kan du ju alltid spara dom tills du hittar nåt som du verkligen vill ha…

Lunar
0

Satsa på dig själv.Skulderna springer inte ifrån dig precis:)

Unna dig själv kan inte nog påpekas…Så ut och köp något enbart för dig/Kram

[YlvaP]
0

Vad skulle det vara? Flört

Just nu ligger dom pengarna kvar hos mamma tills jag hittar något att spendera dom på.

LinaIsabell
0

Om han inte tycker om iphone så finns ju andra smartphones. HTC galaxy osv. De har ju samma funktioner.

[YlvaP]
0

Jo android gillar vi eller jag iaf. Han har numera en N8 som han gillar.

Zaphix
0

Spara tills du behöver något, köp inte för köpandets skull, kommer ändå inte göra dig lyckligare. För stunden kanske, men långsitigt kommer det ändå inte spela någon roll.

Däremot kan du genom att spara pengarna göra dig mindre olycklig i framtiden. Rätt skönt att ha pengar till hand som bilen går sönder eller nåt sånt.

Onödiga köp gör i slutändan att man blir olyckligare, tillfredsställer man sitt ha-begär så fortsätter begäret. Bättre att slåss emot det, spara pengarna och vara glad åt det du har. Slipper man undan såna världsliga begär blir man mer själsligt tillfredsställd.

Vill du ändå inte spara, investera pengarna i dig själv. Få massage, gå nån kurs i yoga eller nåt annat roligt som även är givande i ett längre perspektiv, eller liknande saker..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Ja det är sant. Inte blir jag lyckligare bara för att jag köper alla dessa saker. Jag vill bara ha något nytt som gör mig lycklig för just stunden. Pengarna får bli hos mamma tills jag kommit på något bra.

timmelin
0

Ja gott zaphix, herregud att jag inte kom att tänka på sådana saker eftersom jag själv älskar sådant.

Eller ut och res. ta en skön spaweekend, en kortresa eller något.

Gör något kul

Mjew
0

Jag skulle nog säga Spara eller Välgörenhet! Något som inte kan göra dig lycklig, skulle kanske betyda världen för någon annan Glad Annars skulle jag nog säga som Zaphix, man vet aldrig när man kan få oväntade utgifter, då är det ju alltid skönt att ha pengar undanstoppade!

[AlltIEtt]
0

Hm men samtidgt, hur kul är det att utnyttja pengarna till " oförutsedda utgifter", jag kan nog tycka det vore roligare att lägga undan dom och sen öka på efter hand, har man sen fått in en slant är det lättare att köpa det man verkligen vill ha. Så jag tycker du ska spara dom Ylva.

[YlvaP]
0

Jag har gjort en deal med mannen och det blev en överraskning. Jag köper mig den kameran jag hade och som jag sålde fast jag bara älskade den. :/ Sen kommer jag att få en android-mobil i present (mars) och dessutom får han (mannen) 100€ av mig så jag får hans laptop. Jag får tre saker istället för en. Pengarna som blir kvar går till min skuld.

Zaphix
0

#21: Kanske inte roligt, men nödvändigt.

Inte så roligt att vara utan undansparade pengar (för att ha till oförutsedda utgifter) om till exempel bilen går sönder, och man behöver den för att ta sig till jobbaet/handla och sånt. Eller högkostnadsskyddet på läkemedel gått ut, jag kommer upp i 1 800 kr snabbt, sist det gått ut fick jag betala 1 600 kr på ett köp.

Vid såna tillfällen skulle iaf jag bli glad över att jag sparat pengarna istället för att köpt en ny kamera/mobil/whatever.

Att tänka framåt, ligga ett steg i förväg, det minskar chansen för att hamna i jobbiga situationer.
Har man inte det gott ställt, så man inte går jämnt ut varje månad utan endel + istället, då måste man vara taktisk med de pengar man har.

Tråkigt nog så lönar det sig att vara förnuftig.

Min och Dackes blogg

[AlltIEtt]
0

Zaphix 23,

Absolut, du har rätt men nu gällde det ju pengar hon fick i gåva och då tycker jag man kan unna något till sig själv.

Zaphix
0

Jag skulle nog se det som en bra start på ett "ifall nåt skulle hända"-ksssa, att unna sig lite ekonomisk säkerhet istället för saker man vill ha för stunden men egentligen klarar sig utan.

Känner att det är så mycket köphysteri överallt, att man unnar sig saker för att man gjort nåt bra/är värd det så fort man får lite pengar över. Ser inte riktigt varför man inte kan unna sig att känna att man har lite trygghet i form av pengar ifall det skulle behövas.
Man kan unna sig saker som inte kostar så mycket/inga pengar, en lugn stund i badkaret med en bra bok, en lång promenad i soligt väder, utflykt med familjen och liknande.

Försöka sluta tänka att man unnar sig saker, det leder i slutändan ändå bara till ett behov av att unna sig saker efter man uträttat något man känner är bra, eller får lite pengar över. Det blir lite som att sträva efter materiella ting, även om man ser det som att man unnar sig saker. Det känns lite som en bortförklaring för många, att jag ska bara unna mig den där fina tröjan, för jag har ju ändå blabla. För mig är det en bortförklaring till att man vill ha något som man egentligen inte borde köpa eller har råd att köpa, eftersom man tycker att man är värd det.

Pengar som är en gåva är exakt samma pengar som pengar man får i lön. Även om det är pengar utöver den vanliga inkomsten, så är det inget speciellt med dom. Vill personen som ger dom till en att man ska unna sig något, då säger de det för att de vill att man ska göra något eller köpa något som får en att må bra. Att då stoppa undan dom till att ha som trygghet senare, det är också något som får en att må bra.

Fast jag kanske är udda i mitt tankesätt iofs..

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Nä Zaphix du har helt rätt i ditt tankesätt. Jag har en liten buffert sparat och sparar lite varje månad. Men nu vet jag att mamma ville att jag skulle köpa något. Hon skrev och har sagt att det inte fick vara något till "hushållet". Jag vågar inte göra något emot henne. Man måste liksom visa upp det man köpt.

[Varulv]
0

#26 Kan tänka att din mamma vill dig väldigt väl och kanske vet hur "nyttobetonad" du brukar vara. Kanske unnar du dig sällan något för egen del? Iofs: är det så, då är det kanske inte så lätt att ställa om i ett sådant här läge. Kan vara marigt att "tänka efter" och finna fram till någon sak, som man mycket gärna skulle vilja ha men aldrig normalt har råd att köpa. Nu givs dig chansen - och då blir du vill… Förståeligt!

Flört

timmelin
0

Känn bara lycka nu och ingen ånger, för ditt val är det bästa.

[YlvaP]
0

Tack. Jag hoppas på det. Skrattande