Rätt kost botar autism i debatt
Något att debattera om här kanske? Debatten börjar ungefär efter halva programmet.
Intressant att ta del av debatten, men svårt att ta ställning för eller emot. Personligen så sällar jag mig till de båda medverkande läkarnas uppfattning, att det inte finns något samband mellan laktos- och glutenfri kost och autism.
Vet inte vad jag ska tro om detta faktiskt. Tror i varje fall inte att man kan bota autism genom att utesluta mjölk och gluten men det kan nog förbättra välmåendet hos många som är överkänsliga.
Just så tror jag också.
De kan ju vara feldiagnosticerade, ha någon ovanlig sjukdom som gör detta med dem för att de inte tål födoämnen. Annars skulle det nog ha upptäckts hos autister förut.
Kan vara så.
#4 Så kan det nog vara

Önsketänkande tror jag det är. En del människor kan inte leva med att en del saker är "obotliga". Att det sitter i hela livet, även om det såklart är möjligt med viss symptomförbättring. En del bara MÅSTE ha svar och en lösning. Det måste gå att bota och så hittar dom något dom tror på och kör stenhårt på det.
Precis Hanna, så är det nog ofta
Jag vet folk som är både laktos- och glutenintoleranta, och ändå autistiska, så jag tror inte det minsta på det där. Däremot kan det vara någon med autism, som dessutom är laktos- och/eller glutenintolerant. Om man är autistisk så har man ju vissa svårigheter att kommunicera sina känslor. Lägg till att de mår dåligt pga denna intolerans, och inte kan kommunicera det. Att ständigt känna sig uppspänd som en väderballong och ha ont i magen. Det kanske tar mycket energi, vilket gör att de inte orkar prata. När man tar bort orsaken till att de mår dåligt (pga intoleransen) så mår de bättre, och så börjar de prata igen.
Eftersom de inte pratat tidigare, så kanske andra har trott att de var mutister (dvs sådana som helt slutat prata), och när de börjar prata så tror de att de "botat" barnens autism.
Jag har sett många "experter" som dragit fel slutsatser och forskningsresultat som är helt uppåt väggarna.