Ang aktivitetsersättning?
Någon som vet vad som händer med aktivitetsersättningen om man blir gravid?
Jag har pratat med min arbetsterapeft (stavning?) och hon säger att blir jag gravid så får jag behålla mitt stöd. Men när jag prata med en dam på försäkringskassan så sa hon att blir jag gravid så upphör mitt stöd. Och jag får den minsta ersättningen jag kan få vilket är 168kr dag om jag inte minns fel.
Jag har aldrig jobbat så då är jag berättigad till den minsta ersättningen man kan få. Kommer inte riktigt ihåg vad den ersättningen heter. Men hur ska man klara av att betala för ett barn med så lite pengar? Hur tänker dem?
Det är inte aktuellt för mig och min pojkvän att skaffa barn än. Men jag vill bara veta om mina rättigheter.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Ingen aning tyvärr…
Så länge du är gravid så kan du ändå arbeta/arbetspröva eller av vilket skäl du nu har aktivitetsersättning. Då har du också rätt till din nuvarande aktivitetsersättning.
Skillnaden blir den dag då du ev. blir sjukskriven pga graviditetskomplikationer eller föder ditt barn. Då förändras ersättningen.
Om jag fattat det rätt så får du då föräldrapenning grundad på SGI= lägsta sjukpenninggrundande inkomsten. Exakta beloppet i kronor räknat känner jag inte till.
Tack ! Just det förädrapenning heter det :) Jag blev bara så förvirad arbetsterapeften säger en sak och försäkringskassan en annan :/
Hur ska man försörja ett barn på så lite pengar? Jag förstår inte riktigt hur de tänker där. Tack för hjälpen iaf nu blev de lite tydligare :)
Och vad händer sedan efter föräldraledigheten ? Har man chans och få tillbaka sin aktivitetsersättning då?
Yepp
När din mammaledighet är slut och du står till arbetsmarknadens förfogande igen (eller snarare arbetsprövning eller liknande), så har du rätt till aktivitetsersättning igen.
Jaa, du. Du får gifta dig rik innan du blir gravid för att kunna försörja ett barn och själv överleva