Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 5146 ggr
zatanica
2010-12-15 14:58
0

Arbeta

Jag måste bara få skriva lite, känner mig så korkad på något vis. I morrse ringde telefonen, fattade inget alls, trode det var sambon som skulle upp och jobba, men så var det inte.

Han typ skakar mig vaken och säger att det ringt, jasså mumlar jag och somnar vidare. Det ringer igen lite senare när jag är mer vaken. Det är från dagiset i byn där jag jobbar extra när de behöver folk. De undrar om jag kan jobba men jag säger nej och skyller på att jag har föreläsning idag.

Det stämmer ju typ bara det att föreläsningen är hemma vid datorn med start 18.00 så rent teoretiskt kan jag ju jobba idag till klockan fem.

Varför kan jag då inte säga ja och knata upp? Tar 8 minuter att gå dit så på 30 min ska jag ju kunna vara där utan att stressa. Har slutat två timm viks jobb på grund av detta. Det går jätte bra sålänge som jag vet i förväg när jag ska jobba. MEn ringer de om det samma dag så låser sig allt och det blir nej, eller någon enstaka gång har jag jobbat men det har bara kännts skit och fel då. Är ju lixom inte mentalt förbered på något vis.

Har tackat nej till tre dagar den här månaden nu bara för att de ringt samma dag eller sent på kvällen och undrat om jag kan jobba dagen som kommer.

Känner mig som en riktig knäppskalle som inte pallar detta.

Finns det kanske flera här som fungerar likadant? "normala" människor verkar ju inte ha något problem med att arbeta på detta vis, många verkar även föredra det.

Men det går bara inte, jag behöver tydligen veta innan så att jag kan planera och förbereda mig. Idag blev jag även extra irriterad eller vad man ska säga. Känndes lite osm världen rasde för ett tag då jag i går satt och skrev en lista på saker som jag ska göra idag så ringer de och säger att jag kan få jobba lixom. MEn hallå jag har ju redan planerat min dag ni kan inte bara rasera det :(

Men men jag är väll som jag är bara att axceptera, Hoppas bara att det inte förstör något när det blir endel nej, extra pengar är ju altid välkommet även om jag personligen inte bryr mig så mycket om pengar och saker vill man ju kunna dra sitt strå till stacken så sambon inte behöver betala för allt.

Jaja blev tydligen ganska långt det här, hoppas jag inte skrivit allt för osamanhängande och virrigt. Kram på er.

zatanica
2010-12-15 14:58
0

Oj jäklar vad långt det blev Förvånad

Perceptionjavisst
2010-12-15 15:05
0

Jag fungerar likadant fast av en annan anledning. Ringer de och frågar mig hittar jag på anledningar till varför jag inte kan. Varför? Antagligen är jag lat. Är hellre hemma och gör ingenting. Det jag frågar mig är; är det rena latheten eller beror det på min ADD. Orkar inte träna. Är jag lat eller beror det på min ADD. Hur blir man lat. Ja ni fattar…

zatanica
2010-12-15 15:17
0

Ja jag kan vara likadan med Träning. JAg vill träna och då menar jag verkligen vill för man mår så bra efteråt. Men det kan ta en hel dag att komma tillskott, bäst resultat blir det om jag planerar in det på min att göra idag lista. Men att det kan vara så svårt att få arslet ur vagn till saker som man faktist egentligen vill.

Är väll dum knäpp lat eller något.

[Fiction]
2010-12-16 14:12
0

Jag är likadan som du, vad gäller detta - och av samma anledning som du beskriver här ovan.

[aspie]
2010-12-16 15:34
0

#0 Jag är oxå likadan. Måste veta i god tid innan så jag kan planera. Mitt boendestöd kunde ringa 10 min innan de skulle komma och då säger jag att jag har annat för mig. och i tisdags väntade jag att de skulle ringa eller komma men ingen hörde av sig alls. Blir skitsur på såntRynkar på näsan

Karmatarerskanise
2010-12-16 15:42
0

Är precis lika dan.

Jag har aldrig lyckats behålla ett jobb.

[Tassy]
2010-12-16 17:21
0

Jag fixar absolut inte sånthär, inte fixar jag ifall sambon blir inringd hipp som happ heller. Det vållar en hel del problem Obestämd Jag behöver veta minst några dagar i förväg annars flippar jag ur.

zatanica
2010-12-16 19:01
0

Skönt att höra att man inte är ensam om detta, man känner sig som en dum och lat idiot i brist på bättre ord.

Jo blir oxå sådär om sambon ska jobba extra så ställer man in sig på det så blir det inget av, man blir helt ställd och lixom jaha men…

Men skönt att veta att det finns fler som mig ute i landet alltid trott att det bara är jag som är såhär.

[Fiction]
2010-12-16 19:04
0

#8 Nej, nej… Du är absolut inte ensam!

Jag svarar oftast inte ens i telefonen om det ringer utan att jag är förberedd på det - och öppnar för den delen aldrig dörren när någon ringer på oanmäld. Aldrig, aldrig… Tungan ute

Karmatarerskanise
2010-12-16 19:22
0

#9 Samma här.
Ska jag prata i tele vill jag vara förberedd. Och dörren öppnar jag aldrig om jag inte vet att jag ska få besök.

zatanica
2010-12-16 21:06
0

#9 haha nu blev jag glad :) När vi bodde i lägenhet öppnade jag aldrig dörren för någon om jag inte visste att det skulle komma någon :) Bortset från om man såg att mamma eer pappa stod där utanför när man kikade i hålet.

Telefonen är jag kung på att ignorera till min sambos förtret ibland, men nu börjar han bli likadan :)

nu när vi bor i skogen i hus hör jag inte ens när det knackar på och gör jag det blir jag tyst som en mus och ignorerar, vet ju aldrig vad det är för galningar, är det någon som känner oss så vet de att det bara är att gå in, annars får de glatt stå där.

zatanica
2010-12-16 21:08
0

Kan ju säga att i helgen var vi bortbjudna till sambons bror med fru. Inget direkt jag ville men va fab ibland får man offra sig.

Men gissa vad det ringer på deras dörr och två pers kommer in för att låna toan och snacka lite skit. JAg gömmer mig bakom en av deras bärbara datorer och ser upptagen ut.

De envisas med att hälsa och ta i hand lite artig är jag och gör det men tittar knappt upp. Fy för oanmälda okända människor :(

Panzer
2010-12-16 21:27
0

Det måste ha att göra med låga energinivåer, är precis likadan själv. När kompisen ringer upp mig och frågar om vi ska ut och ta en öl på stan om typ 2 timmar, så säger jag som oftast nej. Jag måste planera in något i förväg om det skall bli av.

[Varulv]
2010-12-16 22:50
0

Jamen det där är ju så typiskt aspergskt! FlörtSkrattande

Anna4077
2010-12-17 01:35
0

jag gillar också att ha saker planerade. då vet man va som ska hända å man gör inte öfr mycke eller för lite. vissa saker kan ändras å jag e ok me de men inte 'viktiga' saker som läkartider, tanläkare, köra någon nån stanns.

detta e va jag gillar bäst me denna sidan. man tror att man e ensam om en sak å mår dåligt över de och så visar de sig att det finns fler som tänker som en själv. många 'normala' människor kan ju inte förstå sånna saker för att de tänker på ett annat sätt å har lite mer de där att 'bara göra saker' utan tanke system eller förstå varför. lite mer kompliserat för folk med ADD ADHD AS osv. iaf för mig så e allt lite mer kompliserat

Anna och taxen Max

zatanica
2010-12-17 23:10
0

Ja här kan man säga att man känner att man har hittat hem och att man inte är helt ensam bland mänskligheten att känna sig som en alien

Tror att det finns ett gäng här som faktist skulle kunna vara potentiella kompisar som man kan behålla mer än ett år och som står ut med ens konstiga frågor och funderingar.

[Fiction]
2010-12-18 03:21
0

#16 Glad

LenaR
2010-12-18 06:07
0

Oj, jag är precis likadan. Jag behöver ställtid!

Eftersom jag är beroende av jobb när man blir inkallad med kort varsel om jag ska ha mat att äta nästa månad, så har jag lärt mig ett knep.

När telefonen ringer och de frågar om jag kan komma och jobba svarar jag ALLTID "Jag måste tänka lite, kan du ringa om en femton minuter igen?"

Sen har jag femton minuter på mig att ställa in mig på jobb. Ibland lyckas det, ibland inte, men det är mycket bättre än att genast säga nej, vilket är min första impuls.

Att köpa sig lite ställtid på det sättet kanske fungerar för er andra också?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-18 14:25
0

#18 Det låter som ett alldeles utmärkt tips!

Svea-
2010-12-19 12:34
0

# 0 här e en till som e som du å många andra. och jag e oxå så som #9 berättar ang telefonen,när det ringer på dörren m.m.

på ett möte jag hade nyligen frågade min gode man min läkare om hon kunde förklara varför jag aldrig svarade i telefonen…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

zatanica
2010-12-19 12:46
0

idag är min telefon på ljudlös, samma sak i morgon, alias bort tappad :)

I fredags frågade en om jag eventuellt kunde jobba på måndag, jag svarade gatt ja utan att tänka. Det är ju inte förens på tisdagen svärmor kommer på middag. Men sedan kom jag på att man måste ju städa tills dess och det är ett flerdagars projekt här så då kan jag ju inte jobba på måndag. Det kommer resultera i kaos och att jag troligen glömmer bort att lägga revbenen i marinad som alla sr fram emot.

Men att be dem ringa tillbaka om en kvart har jag testat en gång. Det resulterade i att de trodde jag skulle ringa och  jag trodde de skulle ringa. De ringde en timme senare och sa du ringde aldrig, nä jag trordde ni skulle ringa sa jag :)

LenaR
2010-12-19 13:11
0

#21 Den missen behöver inte hända fler gånger, att ni tror att den andra ska ringa! Jag vet inte hur det skulle fungera för dig, men för mig är det ett suveränt hjälpmedel, att köpa mig lite betänketid.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Trin
2011-02-06 15:15
0

Jag är precis likadan. Inte för att jag har jobb eller så men jag kan ha riktigt svårt att få arslet ur vagnen även om det handlar om saker jag tycker om att göra.

Jag behöver också veta saker i förtid , gärna planera i förtid också annars blir jag enormt stressad och mår bara dåligt.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

zatanica
2011-02-07 00:23
0

#23 skönt att veta att vi är några stycken som är likadana, då känner man sig inte lika ensam och värdelös mera. antar att vi får lära oss leva med detta.

Trin
2011-02-07 11:24
0

#24 Ja man får lära sig men det tar tid. Ibland känner jag knappt av ADHD:n och ibland bara smäller den mig i ansiktet. Dessa dagar är riktigt jobbiga , men det är ju bara att kämpa på.

Jag är så otroligt glad att jag hitta detta forumet! Här kan jag äntligen skriva av mig och känna igen mig. Utan att man blir dömd och klassad som dum i huvudet !

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

timmelin
2011-02-07 11:29
0

Hej. Det här med Träning känner jag igen jätteväl. Dessutom gillar jag inte spontanbesök, men det beror på att jag kanske liksom när jag är ledig tar en urlång morgon. Med film, te mm

Och kanske vi ska vända på en sak här som jag reflekterade över. Det var att vi tror att vi vet att folk utan NPF problematik inte har problem med att säga ja en halvtimme innan tex vid timanställning som vikarie på dagis. Vad vet vi om det? :)

Kanske är det så att dom bara är så betydligt sämre på att säga nej. ;)? Så därför ställer dom upp. Men dom kanske skulle vilja säga att dom inte kan jobba.

Karmatarerskanise
2011-02-07 13:56
0

#26 Jag känner ju en del som inte har sådana problem som jag, och det är klart de inte alltid vill jobba, men dom har inte den tröskeln att komma över som jag har. För mig är det otänkbart, för dom är det tråkigt.