Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4340 ggr
Svart
0

Deprimerad

Sjunger med en text ur en låt, Å känner igen mig speglar mig i lampskärmen Mimar med låten, känner mig förstörd. Försöker, få mina tankar i en bur, Jag ska hitta nyckeln. Jag ska låsa in mig själ. För när den är fri springer den från mig, När ångesten biter mig. Är det ett snabbt bett, som förgiftar mig långsamt, Jag kommer inte dö men min kropp säger tvärtom. Nu sitter jag här, å lyssnar på musik och undrar Ja jag undrar vad livet går ut på, å hur jag absolut inte kan släppa taget vad är det jag älskar att hata? Livet är en lek och jag tror jag förlorade de hela..

timmelin
0

Vem sjunger den.  O livet blir bättre, jag vet. kram

Svart
0

Aw.. skönt..

Kent!

timmelin
0

Ska lyssna på texten. :)

Blomkrukan
0

Jag tycker det är farligt att lyssna på viss musik, typiskt nog är det den sort jag gillar. Ofta ger låten mig minnen som gör mig deppig eller så känner jag igen mig så förbaskat i en del av texten att jag har svårt att kontrollera mig.

Ändå gillar jag ju det jag lyssnar på så kan ju inte låta bli heller. Suck!

Fick höra av en "Så varför lyssnar du inte på glad musik?" Glad musik? Vad är det? Glad musik kan vara sorglig musik och sorglig musik kan vara glad musik - allt beroende på sinnesstämning. Knäppa människor!

Svart
0

#3 Kent - Socker, är låten.

Blomkrukan: I agree with you. Jag lyssnar ofta på mellankolisk musik jag finner mig i musiken, behöver inte va illa men ofta drar de ner mig ÄNNU mer..

Zaphix
0

Jag förknippar olika låtar med olika delar av mitt liv, endel låtar kan jag inte lyssna på utan att få ångest av olika anledningar.
Annan musik förknippar jag med roliga och trevliga minnen, sån musik försöker jag lyssna på när jag är nere.

Musik är som dofter, det går rakt in i hjärnan och kopplas direkt till känslorna utan att jag ens hinner reagera på det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coachingtiger
0

#4 och #6 Ni har helt rätt i att musik har en kraftig påverkan på oss. Precis som med dofter så kan man få associationer till en viss händelse långt bakåt i tiden, när man hör en viss låt eller känner en viss lukt.

Man behöver inte alltid ens höra låten eller känna doften. Det kan räcka med att man blundar och tänker på jordgubbar med nyvispad grädde, för att man ska få upp minnen från sin gamla farmors kök (eller vad det nu kan vara för minne). Detta fungerar med såväl positiva minnen som med negativa.

En viss låt kan alltså göra oss väldigt glada, om vi är nedstämda, medan en annan låt kan utlösa en depression, för att den är associerad med en tråkig händelse.

Det går dock att ändra på dessa associationer. Det är inte lätt att göra det själv, men det går att associera en låt förknippad med dåliga minnen, till ett positivt minne. Det finns coacher och terapeuter som arbetar med just sådant.

Zaphix
0

#7: Ändra associationer.. Tänker lite på att skotträna en hund, eller aå att den klarar av nyår bättre.

Spela in fyrverkeriljud på skiva och sedan spela upp den väldigt ofta, göra roliga saker med hunden samtidigt så den förknippar det med nåt bra..

Så jag kanske skulle sätta mig och äta godis och lyssna på min deppmusik då.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coachingtiger
0

#8 Det GÅR att ändra associationer, men jag har inte sagt att man måste göra det, eller att den ens är önskvärt alla gånger. Jag ville bara låta er veta att det går. Om ni vill göra det, är däremot helt upp till er. Låt ingen annan bestämma om ni ska göra det eller inte.

Jag valde att göra det med en viss låt, som gav mig så mycket negativa minnen så jag höll på att bryta ihop varje gång jag hörde den. Ibland kan man välja att undvika ställen där den musiken spelas, men om man t.ex gillar de ställen där denna låt kan tänkas spelas, så får jag antingen bryta ihop varje gång i en offentlig miljö, eller så ändrar jag på associationen. Jag valde det senare.

Att undvika miljön var inget alternativ för mig.