Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 8610 ggr
[Varulv]
0

Neandertalgener?

Läste på lite om våra avlägsna kusiner neandertalarna. Man har ju funnit betydligt fler kriterier nu nyligdags i följe av senaste utvecklingen på DNA-området.

Fann några intressanta saker hos mig själv, vilka antyder ett neandertal-släktskap:

• Jag har plats kvar (för en ytterligare tand ungefär) bakom visdomständerna (har dem kvar, vilket inte är allom förunnat).
  • Min stortå är ganska robust, bred och rätt kort.
  • Tummens sista segment är relativt långt, och fingertopparna är breda (inte spetsiga).
  • Högsta punkten på huvudet sitter mitt på hjässan (och inte längst bak, som på homo sapiens sapiens).

- Någon mer, som upplever sin kropps fysik som jag?

Glad

LenaR
0

Tror man att likheter med neandertalare har med AS att göra eller NPF i allmänhet?

Det här är mina likheter med neandertalare, så långt jag kan avgöra. Jag gick på wikipedias beskrivning av anatomin.

• grov benstomme

• bred knäskål

• rödaktigt hår (originalfärgen alltså, det där blonda på avataren är äkta fejk)

• stort huvud

• låg panna som sluttar lite bakåt

• ganska tydliga ögonbrynsben

• konvex profil snarare än rak

• breda kindben

• bred och ganska framskjutande näsa

Det är så långt jag kan bedöma. Jag tror inte jag är ett dugg objektiv när det gäller mitt utseende dock… Foten i munnen

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Varulv]
0

Jo, det tror jag nog… du framstår som mycket ärlig Flört! Och kanske ett neandertal-rasexemplar…? Men en viktig sak glömde du allt: Skicklighet i hantverk tillika konstnärligt lagd! (Just du tillverkar inte specifikt smycken (efter vad jag känner till om dig iaf), men påfallande många andra här på communityn ägnar sig åt sånt, och specifikt smyckes-tillverkning tycks visst vara neandertalskt.)

Du frågade om neandertalteorin omfattar andra bokstavsmänniskor än aspergare? Det har jag iofs inte hört någonting om, men skulle bli förvånad om inte även ni ADHD:are hörde dit. Neandertalarnas fysiska styrka och energimässiga överkapacitet - det kunde väl vara ett arv från dem så gott som något till er ADHD:are!?

Vi bokstavsmänniskor har ju en sak gemensam: att vi särskiljer oss från "nt". Vi är ofta fantasirika, kreativa, annorlunda tänkande osv. - vilket skulle kunna peka på att vi har egenskaper, framformade för ett annat leverne än det vi i regel har idag.

Men detta är bara lösa teorier. Väl värda att begrunda dock, tycker jag, åtminstone ibland.

LinaIsabell
0

Alla människor förutom människor med ursprung i Afrika har neandertalargener.

I norden och större delen utav världen har folkets vägar korsats med neandertalarnas, och homo sapiens och homo neanderthalensis har parat sig mer eller mindre frivilligt. I efterhand har vi alla parat oss hur som haver vilket leder till att alla människor har neandertalargener.

Ligonskrutt
0

Jag läste lite om detta på aspergerforum, men där stod det att neandertalerteorin nu var förkastad, för att man hade kommit fram till att männsikor och neandertalare inte parade sig med varandra. Vet inte om detta stämmer dock. tycker att tanken på att npf-personer skulle ha neandertalgener känns väldigt konstig. Ser inte att det skulle vara så stor åtskillnad mellan dem och NT-personerTungan ute

LenaR
0

Neandertalarteorin har bekräftats och förkastats ett antal gånger. Det senaste jag hörde var om Svante Pääbo och hans forskarteam, som har kartlagt deras dna och bekräftat att vi har jag minns inte hur många procent neandertalargener.

Så det stämmer nog som LinaIsabell säger, att vi allihop har de generna i större eller mindre utsträckning. Förutom de afrikaner som inte har påbrå från Europa eller Asien eller Amerika, men de slipper nog inte undan i längden de heller. Tyst

[Varulv]
0

Som en variant på diverse neandertal-teorier skulle kunna vara den, att vi eurasier en gång var mera neandertallika, och att "nt-människan" är den senaste varianten på människans utvecklingsträd och den som kanske har störst genetisk framgång för närvarande?

ekorren
0

Det LinaIsabell och LenaR skriver är det som jag senast har hört också. Lite blandning verkar ha skett trots allt.

Fast jag tror att kopplingen mellan neanderthalare och NPF fortfarande är väldigt svag trots det.

Arkeologiska fynd pekar på att neanderthalarna inte var så kreativa, konstnärliga och påhittiga som sapiens. Dom hade i princip samma slags verktyg i flera hundratusen år. Fast….kanske är det en slags kreativitet också….att kunna använda få sorters verktyg till mycket…

Ja vem vet! Spännande att fundera på.

Gronstedt
0

#2: Från http://www.rdos.net/sv/neanderoid.htm

Abstract

In the past there have been numerous theories for the cause(s) of autism, Asperger's syndrome, ADHD and Tourette syndrome. Most of these theories can at best explain small parts of these diverse syndromes. Many of them extend their findings in spectacular ways to be able to claim to explain larger parts of the autism spectrum with little success.

This theory approaches the problem from a new radical viewpoint. Instead of approaching autism AS a disorder, brain defect or the result of poor socialization or parenting, it claims that autistics are fully functional.

All the areas that are central to autism are related to species-typical adaptations that vary widely between species. These include nonverbal signals, social organization, sensory acuteness, motor skills, general preferences, sexuality, physical traits and biological adaptations. Some of this diversity in autistics is poorly understood and virtually unresearched and therefore is not published in peer-reviewed journals. Because of this lack of research, Aspie-quiz, an online questionnary, is heavily referenced for these traits.

Recent genetic research have demonstrated that the Out-of-Africa (OoA) model with no interbreeding fails to explain nuclear DNA diversity in Eurasia. Several models of interbreeding that do explain this diversity exists today. It therefore is quite likely that Neanderthals contributed to the Caucasian genome. Aspie-quiz have demonstrated in a large survey in the US population that Afroamericans have only 1/6 of the autism prevalence of Caucasians. The same survey also indicates that Asians and American Indians have about 1/2 of the autism prevalence of Caucasians.

Principal Component Analysis (PCA) of Aspie-quiz yields axises that seems to be related to the first Eurasian Homo, the formation of modern humans in Africa or South Asia and the hybridization between modern humans and Neanderthals in Europe. These axises seems to be 1.8 million years, 150,000 years and 37,000 years, which fits pretty good with the archaeologic evidences available.

ADHD - DRD4 VNTR

DRD4 has two main alleles 4R and 7R, where 7R is associated with ADHD. It requires six mutations to transfer 4R to 7R, and this is very improbable. There also is no intermediate versions. The estimated age of 7R is 30 000 - 50 000 years, and this fits with the time of the hybridization. Both 4R and 7R occurs in frequencies that indicates they are both ancient.

timmelin
0

Haha, detta brukar maken skämta om att jag är neadertalare. Skrattande

Men i så fall är ju neadertalare kloka Tungan ute

För det är vi ju alla här inne.

[Tassy]
0

Jag har många utseendedrag som stämmer in på neandertalarna, men min far (misstänkt HFA) ser verkligen ut som en neandertalare. Detta är något vi har pratat om en hel del i familjen. På mammas sida ser de ut som eskimåer. En del ser ut som om de har downs syndrom, allt utseendemässigt finns, men inte problematiken! Till och med mongolfläcken finns på ryggen, men som sagt. Ingen problematik som stämmer med downs.

[Varulv]
0

#10 Downs syndrom kallades ju förr "mongoloid". Men långt ifrån alla mongolbesläktade människor har ju downs syndrom!

Den där s.k. neandertalteorin har ju knappast ännu uppnått verksstatus av "teori" utan bör än så länge kallas blott "tes" eller "hypotes" - ett tankeutkast, nästan bara en spekulation. Men intressant som sådan, tycker åtminstone jag. Och Gronstedts abstract styrker ju tankemodellen, tvivelsutan…

[Tassy]
0

Absolut!

Intressant finner jag även att samma hypotes har väckts på olika håll av helt skilda personer, utan sammanlänkning.

[Varulv]
0

#12 Vilket skulle kunna tyda på att vi aspergare (om nu tankeväckandet kommer från våra håll) känner oss intuitivt besläktade med dessa neandertalare så som de beskrivs (av nt?).

Åtminstone har jag själv - långt innan jag visste vad en aspie var och innan jag hade en aning om att jag var en sådan… - alltid känt en viss dragning till neandertalhållet.

[Tassy]
0

#13 Japp

Har inte neandertalarna en avvikande gång också som påminner om många aspiesars gång?

[Varulv]
0

#14 Skulle tro det faktiskt.Glad

LenaR
0

#7 Arkeologiska fynd pekar på att neanderthalarna inte var så kreativa, konstnärliga och påhittiga som sapiens.

En teori (eller tes då!) som jag hört säger motsatsen. Neandertalarna visade stor kreativitet, genom bl.a uppfinnandet av musikinstrument, vackra stenverktyg i olika sorters sten och av olika utseende, och smycken. Men de verkar inte ha haft någon större organisationsförmåga.

Det hade homo sapiens sapiens. En skillnad mellan boplatser var t.ex att neandertalarnas var rätt kaotiska, medan "vi" hade uttänkt planering av eldstad, sopor m.m.

(Nån som känner igen sig så här långt? Tungan ute)

Att vi blev så framgångsrika lär enligt den här tesen bero på artblandningen. Neandertalares kreativitet blandades med de nya människornas uthållighet och organisationsförmåga, och hela världen låg framför dem som ett ostron.

(Nu är det flera som känner igen sig!)

Jag tänker inte på något sätt gå i god för sanningshalten. Det är mest ett exempel på att arkeologiska fynd går att tolka på många olika sätt. Jag antar att det går mode i arkeologi som i all annan historia. Man tolkar in sin egen tid.

Undrar om vi någonsin kommer att veta?

[Tassy]
0

När vi ändå spånar inom detta så har jag även dragit en del paralleller mellan valoner och aspiesar. Fler? Vi har väldigt mycket valoner i släkten, och aspergern verkar komma just därifrån. Slump?

ekorren
0

#16 intressant….jag ska kolla upp det lite närmare. Det är ju mycket möjligt att nya fynd mm visar något annat än vad man först trodde.

Har hänt så jätte mycket på senare år när det gäller kunskapen om våra utöda släktingar.

[Varulv]
0

#17 Ja valloner har vi väl de flesta åtminstone mellansvenskar i större eller mindre mån något av i blodet. Men jag tänker lite på kelter. Dessa var/är ju kreativa och inte minst musikaliska. Dessutom ofta rödhåriga… Om jag inte missminner mej, så är valloner till en icke ringa del keltiska av ärftligheten.

lasseivagen
0

Postade själv ett inlägg på aspergerforum utan att veta att rdos hade en tråd sedan lång tid i ämnet. Enligt DNA spåren skall Neandertalare inte uppvisa indlandning av sapiens, medan det var tvärt om med sapiens som viasde inblandning av neandertalgener.

Min teori var i stort sett den att neandertalarna var fredligre och trode anrda om gott, som vi aspisar ofta gör. Men som sapiens ofta är både elaka och giriga, så utrotade dom neandertalare på vanligt känt sapiensmaner.

Läs gärna på aspergerforum, ett bra forum med många aspergare med väldigt skilda erfarenheter.

Själv gör jag ett tillfälligt uppehåll där, för att bli klokare på mig själv, uten att färgas för mycket av andra apergares erfarenheter. Vi aspisar är ganska olika, eftersom vi inte behöver försöka vara som andra, utan trivs med vår egenart.

LenaR
0

#20 Jag tycker mig också minnas att neandertalare ska ha varit fredliga.

Å andra sidan har jag läst att spår av våld dyker upp först i kulturer där man börjat bruka jorden. Då börjar man hitta krossade skallar m.m.  Jägar-/samlarkulturer ska vara fredligare - där dör människor av ålder eller sjukdomar.

Någon som vet hur det ligger till?

[Varulv]
0

#21 Med risk för att bli aningen spekulativa nu, så har jag alltid Kurosawas Vägvisaren i åminnelse när jag tänker på naturmänniskans kynne. Egna erfarenheter av fjällvandringar som spänner över tre decennier säger mig också att de mänskliga relationerna tycks bli fredliga och vänskapliga i "naturlig" miljö. Äganderätten är det nog, som skapat schismer och split mellan "grannar". Så det låter helt rimligt att revirhävdandet uppstod, åtminstone på allvar, i och med den agrara revolutionen för tio-femton tusen år sedan. Med denna uppstod ju även städerna, där man dock fann en slags civilisation - reglerad med lagar och övervakning nota bene.

LenaR
0

#22 Men visst är det roligt att spekulera? Tungan ute Jag tror det är väldigt nyttigt, även de gånger man inte kommer fram till något.

Jag tror som du, att det är ägandet som är boven i dramat. (Om det alltså stämmer att våld och mord blev vanligt samtidigt jordbruk.) Men också arbetsinsatsen. Brukar man jorden har man ett helt års arbete att försvara mot plundrare. Om någon stjäl det djur man fällt förlorar man - kanske några dagars arbete? Det är inte värt att begå mord över.

Vägvisaren har jag inte lyckats se. Måste komma ihåg Kurosawa nästa gång jag ska hyra film!

[Varulv]
0

#23 Gör gärna det! Den filmen har satt djupa intryck åtminstone i mitt tänkande omkring sådana här frågor.

Apropå spekulation, så tycker jag som du; det är berikande för ens fantasiliv och ger utlopp för ens kreativitet att spekulera. Och jag tror egentligen att alla framsteg - på konstens område såväl som på vetenskapens - har spekulationen som grund. Att spekulera är att tänka sig in i nya förhållanden på ett trovärdigt sätt. Människor som bara har det egna nuet som referensram, kan inte spekulera, och de blir ofta irriterade på spekulerande naturer, spekulation stör deras egen snäva verklighetsuppfattning, på ett irrationellt och irrelevant sätt.

Apropå revirtänkande (roten till "ondska" mellan människor), så torde det ha funnits en förhistoria där till det agrara samhället. Krympande naturresurser (på grund av klimatförsämring) och växande mänsklig befolkning bör ha gått hand i hand. En dag var man flera "klaner" om ett och samma villebråd. Då uppstod maktkampen, och reviren mellan "småhövdingar" stakades långsamt men oåterkalleligt ut över den fertila jordens arealer.

Ytterligare klimatförbistring nödvändiggjorde småningom ett kultiverande av jorden för att den skulle ge frukt. Först i en trädgårdskultur; senare i sädesodling. Det sistnämnda visade sig framgångsrikt, så det bruket spred sig vida kring. Och håller vi på med än idag.

ekorren
0

#21 Japp det är så jag har hört och läst också. Vissa sjukdomar och våld blev mycket mer förekommande i och med att jordbruket kom.

#22 Håller med dig också…fler än du har spekulerat liknande. Bla känner jag igen tankegångarna från biologen Jan Lindblads sista bok.

#16 Nu har jag läst på i min arkeologi bok (Human Past, 2005 tror jag. Så inte den färskaste.) om neanderthalarna.

Verktygen verkar ha varit ganska olika, tvärtemot vad jag trodde. Om det beror på att det är olika grupper neanderthalare eller olika användningsområden tvista de lärde.

Hittade inga uppgifter om konst eller musikinstrument. Jag tror inte att neanderthalarna var mer konstnärliga eller musikaliska än sapiens i alla fall. Skulle ha varit kul att få någon annan källa om den där flöjten än wikipedia….men men.

LenaR
0

#25 Väldigt intressant iaf att få det bekräftat att våld blev vanligare  med jordbruket.

Visst har de hittat trummor också, förutom den där flöjten? Jag har för mig att det finns ben/kranier som visar spår av att ha använts som trummor. Men jag kan inte så mycket om arkeologi tyvärr…

ekorren
0

#26 Trummor har jag inte hört, men så visste jag inte om flöjten heller iofs. Flört

Ska hålla utkik om mer om det.