Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 7099 ggr
coachingtiger
0

PBI/PBL Problembaserad inlärning

PBI = Problem-Baserad Inlärning
PBL = Problem-Baserat Lärande

Dessa två begrepp är två olika namn för samma sak, och är den undervisningsform som tillämpas i dagens skolor.

En del barn har koncentrationssvårigheter. När jag gick i skolan så var det läraren som undervisade och eleverna skulle vara tysta. Jag klarade mig igenom skolan i en vanlig klass. När vi ibland hade grupparbeten, så var det planerat från skolledningen. På den tiden hade vi inga datorer, så man gick ner till biblioteket och lånade böcker.

Klassen var då indelad i grupper, och läraren hade sagt att grupp 1 och 2, skulle tillbaks till klassrummet, när de var klara i biblioteket. Grupp 3 och 4 fick stanna kvar i biblioteket, och resterande grupper fördelades på några grupprum.

I dagens skola så tillämpas PBL (Problembaserat lärande) där man ofta jobbar i grupp. Tyvärr har alla klasser sådana grupparbeten, och det finns inte grupprum så att det räcker till alla grupper i alla klasser. Skolorna är inte byggda för denna undervisningsform.

Det innebär att alla grupperna sitter i klassrummen. I en klass med 30 elever, så kan det då bli 10 grupper med 3 i varje. En förutsättning för att man ska kunna arbeta i grupp, är att man kommunicerar inom gruppen, och då blir det pratigt i klassrummet.

Detta är katastrof för de som har svårt med koncentrationen. Har de dessutom svårt att sortera ut olika ljudintryck från varandra (kallas också auditiv perceptionsstörning), vilket jag har, så pratar dessa elever med hög volym, vilket blir störande för resten av klassen.

Jag har sett lärare som skriker till dessa elever "Håll käften ! Jag vill inte hör dig fler gånger". Eleven känner sig utpekad och kränkt av detta. Han/hon ställer sig upp och frågar var just han/hon ska hålla käften. Läraren tycker då att eleven är ouppfostrad och det blir en konflikt.

Jag har sett flera lärare som verkar ha en total oförmåga att kunna hantera dessa högljudda elever på ett bra sätt.

Dessa lärare tror att de kan "kräva" dessa elevers respekt, bara för att de är en auktoritet i sin yrkesroll. Det går aldrig att kräva respekt. Respekt får man om man visar andra respekt.

Om läraren istället hade gjort eleven uppmärksam på problemet genom att säga "Du pratar väldigt högt, och det stör de andra. Försök dämpa dig lite", så hade eleven inte tappat respekten för den läraren, och inte heller känt sig kränkt.

Om detta inte hjälper så kanske man kan placera den eleven och hans/hennes grupp i ett grupprum, så att den som har svårt med koncentrationen kan få en lugnare miljö. Då får också resten av klassen lugnare. Det gäller för lärarna att hitta lösningar på problemen, istället för att skapa fler problem och konflikter.

En del elever har svårt med att själva planera och strukturera upp sitt skolarbete. Om man ska ha kvar denna skolform med PBL, så måste man också lära eleverna HUR de ska planera och strukturera. Idag förväntar man sig att eleverna ska veta det själva. För en del går detta bra, men alla är ju olika.

Zaphix
0

Problembaserat lärande är något jag hört ständigt i skolsammanhang. Jobbade i princip bara så i gymnasiet.

Men det fungerade bra på vår skola faktiskt, man jobbade i projektform, behövde inte sitta i klassrummet utan kunde sitta vart som helt i princip. Inge tjatter i klassrummet alltså.

Man hade en tidsbegränsning, en vecka, två veckor, en mpånad, och sedan fick man lägga upp det bäst man ville.

Beroende på vad det var vi skulle göra valde jag att jobba med olika personer. Var det nåt jag var bra på så jobbade jag med lata personer som gärna gav allt ansvar och jobb till mig. Blev så att jag gjorde allt arbete natten innan sista inlämningsdag, läraren visste att det var jag som gjorde allt, jag fick mvg, de andra ig. Inte mig emot. ;)

Det det något jag var sämre på jobbade jag med de seriösa i klassen, en av dom var super på att lägga upp en plan och dela ut ansvar. Han strukturerade upp allt och vi gjorde varsin del när det passade. Han sa vad man skulle göra och när, bara att göra alltså.

PBL fungerade bra för mig, men det beror nog helt på hur upplägget är.

I gymnasiet läste jag el-programmet med IT/Programmeringsinrriktning. Vi hade därmed varsin dator, jag sökte dock mycket info på biblioteket ändå eftersom jag gillar böcker.

Men en sak som faktiskt gjorde väldigt mycket för oss, det var att även om många satt i klassrummet var det rätt tyst. I och med att vi var nördar och hade datorer så satt vi upp en irc-kanal och pratade om projektet där istället. Det gjorde att man kunde sitta hemma mycket och jobba, man kunde ändå kommunicera med varandra på ett bra sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg