Hur lugnar ni ner er innan sovdags?
Jag är expert på att vara hur trött som helst under dagen men sen när det blir dags för att sova , ja då får jag en massa energi och spring i kroppen. Jag kan ha riktigt svårt för att somna och ligger mest och vrider och vänder på mig. Stirrar i taket och funderar hit och ditt.
Hur gör ni för att lugna ner er själva?
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Springer eller promenerar på kvällen för att rensa tankarna och bli lite fysiskt trött, lägger mig inte i sängen förrän jag är väldigt trött. Då läser jag ett tag, försöker sedan sova. Ibland lyckas jag, oftast inte. Sover inte så mycket.
Får ångest och opanikångest när jag slappnar av, så försöker att vara sysselsatt tills jag blir jättetrött, då kanske jag inte behöver vara avslappnad så länge och somnar istället för att få massa ångest.
Har inga bra tips egentligen..
Jag skulle aldrig våga springa/promenera själv på kvällen (bor i Helsingborg). Saken är ju den att jag och pojkvännen bor i en etta sovrummet är i vardagsrummet. Så även om jag vill så kan jag inte bara sätta mig och läsa. Detta brukar annars hjälpa.
Pojkvännen min måste ju få sin sömn han måste ju sedan upp tidigt på morgonen. Jag har försökt att sitta i köket och läsa men jag blir alltid så rädd för mörkret :/
Känner igen det där , jag kan aldrig riktigt slappna av och få ro och lugn i kroppen. Jag avskyr det verkligen !
Tack för att du dela med dig av din erfarenhet.
Ta med pojkvännen ut och spring/promenera?
Det var en bra ide. Men jag är inte så mycket för att springa men promenera det kan man ju alltid. Det är ju bara det att han jobbar hela dagen så när han kommer hem är han trött.
Men han brukar ju säga att jag är en latmask så jag kan nog få igång honom om jag erbjuder mig att gå en kvällspromenad :)

vet ej.. har inga råd .. har själv samma problem!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Kanske sömntabletter? Men jag vill ju inte knappra i mig hur mycket som helst :/
Äter sömntabletter, hjälper till en viss del.
#1 Du skrev "Får ångest och panikångest när jag slappnar av"
Jag har själv haft samma problem, men det går att komma tillrätta med. Jag hr gjort dt helt själv, men annars kan man ta hjälp av någon coach/terapeut med inriktining på just avslappning eller yoga/meditation.
Det var just meditation, självhypnos och avslappningsövningar jag hjälpte mig själv, men jag haar inte haft utbildning på området, utan fått lära mig själv på vägen, så det tog lång tid innan jag behärskade tekniken ordentligt.
Jag är inte andlig av mig, och kör inte sådan meditation som innebär mantran eller så. Det finns religiöst inriktad meditation, men det är som sagt inget för mig.
När jag mediterar så är det endast md inriktning på avslappning, och man ska INTE fokusera på att få bort alla tankar i huvudet (som kan vara många om man har ADHD). Man ska istället låta dem flöda fritt. Om det kommer en tanke, så låt den komma, men försök att inte fastna i den, för då börjar man ofta grubbla. Det kanske kommer upp en tanke om något jobbigt som hänt. Låt den komma, men låt det vara som på en bro med vatten under. Tanken kommer flytande med vattnet, men försvinner vidare med vattnet åp andra sidan bron. Följ inte efter. Låt tanken försvinna bort och låt andra tankar komma fram.
Det är när man börjar fastna i tankarna som ångesten oftast kommer. Man fastnar i tanken på det där grälet med äkta hälften eller problemen man har med sitt tonåriga barn, eller vad det nu kan vara.
Låt tankarna flöda fritt, så blir de inte lika jobbiga.
Det är svårt att säga exakt hur ni ska göra. Det som fungerar för en är inte säkert att det fungerar för en annan. Ni får prova er fram.
Sedan har jag märkt att det kommer fler och jobbigare ångestattacker när jag försökt sova på rygg. Det ledde till att jag under flera års tid var tvungen att sova på magen. Ni kanske kan försöka att byta sovställning och se om det lindrar något. Det "botar" inte ångest, och det tar ju inte bort de eventuella problem som givit upphov till ångesten heller.
Om man har problem som skapar ångesten, så måste man ju åtgärda detta problem också.
#8: Har jobbat mycket med meditation på olika sätt och mindfulness.
Vet mycket väl hur man gör, fungerar bra när jag inte har så mycket ångest. Men när jag väl har det så är det rätt kört, ont i hela kroppen och det kryper överallt, världen kommer rakt emot en känns det som. Mindre lätt att bli lugn då.
Men tack för tipsen, men jobbat på det sättet i flera år utan att lyckas vidare bra.
Ska få gå i MBCT via landstinget snart, får se hur det går.
Jag läser. Sätter mig i min fåtölj vid niotiden och läser tills jag känner mig lugn och avslappnad. Ibland känner jag mig mogen att gå och lägga mig efter en timme, ibland efter två timmar. När jag väl lagt mig så tänker jag på saker jag tycker om och blir lugn av, och sedan tar det oftast inte så lång tid förrän jag somnar.
Nu såg jag i och för sig att det bara finns ett rum hos dig, Trin, men kan du inte läsa i köket då? Finns det ingen lampa där eller är det för nära din pojkväns säng eller något?
Och hur mycket rör du dig under dagen? En vanlig orsak till att man är pigg på kvällen är att man gör för lite under dagen, det sa min pappa en gång när jag var yngre och hade sömnproblem i alla fall.
Annars har jag ingen förslag tyvärr.
jag kollar på criminal minds eller någon annan deckare. annars så läser jag.
eller en skräckis. Inget jag rekommenderar, men tror att min hjärna är så fokuserad på det jag tittar på att tankarna blir lugna och då så blir jag trött.
knasigt va
läsa eller lyssna på ljudbok är det bästa
men går inte det så blir det webtv titta på något lagom tråkigt som Fråga doktorn 
haha. ja tråkigare kan man väl inte hitta hihi
webben är kanonbra. lyssnar gärna genom min mobil på svt play, eller något sådant.
sist kom jag i så skön stämning så jag somnade på en gång genom att kolla på programmen så mycket bättre.
gissa om det var sköna minnen man fick. hihi
haha. ja tråkigare kan man väl inte hitta hihi
webben är kanonbra. lyssnar gärna genom min mobil på svt play, eller något sådant.
sist kom jag i så skön stämning så jag somnade på en gång genom att kolla på programmen så mycket bättre.
gissa om det var sköna minnen man fick. hihi
311: Ååååh! Criminal Minds älskar jag!
Jag har en hemlig förälskelse i Spencer Reid. Asperager som bara den, men oj så söt. :)
#9 Jo, jag vet hur det är. Det tog flera år för mig med. När jag la mig ned, så kunde jag få panikångest så fort jag började bli avslappnad. Jag kunde inte andas, och då får man ju panik, men jag kämpade vidare. Det var inte lätt, men nu är det väldigt sällsynt att jag får några ångestattacker. Det tog mig runt 7-8 år att bli av med dem.
Spencer är det den där psykologen där på criminal minds?Han som gick på AA eller
#17: Jaa, eller ja, han tog narkotika, så AN kanske?
17. haha, jag med. han är söt oskuldsfull och bara underbar.
jag tror att jag också är lite förälskad haha, och då skulle han kunna nästan vara son till mig 

kul att vi gillar samma rollfigur, och dessutom är det så kul nu på sistone när han har haft nästan huvudrollen.
helt underbar serie.
#10 Visst kan jag läsa i köket. Men jag tycker det är så läskigt när man ser mörkret där ute (har panelgardiner endast). Får köpa hem hissgardin en sån som man kan rulla ner. Så slipper man ju se det mörka :)
lite O.T men Criminal Minds är oxå ett av mina favorit program men jag är mest förtjust i datornörden Penelope Garcia 
öppnar en annan tråd om detta.
med sköna och bra deckare.
Själv så löser jag ett korsord varje kväll. Hinner jag inte riktigt klart det innan ögonlocken faller ner, så löser jag det färdigt "i vargtimmen" - oftast vaknar jag nämligen då, smyger upp och "tömmer blåsan" och återgår till sköna sängen. Då passar det väldigt bra att lösa färdigt korsordet. Därefter insomnar jag åter och nu skönt -tills väckarklockan ringer - i ottan…! (men då utvilad, och redo att stiga upp inför en ny dag med allt, ehvad den må frambära uti sitt sköte!).

Antingen busar jag med vår tjej om hon är vaken eller så sitter jag vid datorn, det funkar inte för mig att ligga kvar i säng, de kan bli upp emot 4 timmar innan man somnar då, lika bra att gå upp och göra annat,

Jag måste ha något att göra i sängen (tvärtemot alla expertråd) när jag lagt mig. Något att koncentrera mig lite lagom på. Annars får jag fnatt och kan inte somna på många timmar.
Eftersom jag måste ha öronproppar när jag sover är det lite begränsat vad jag kan göra.
Mina favoriter är: Någon gammal dvd att slö titta på.(utan ljud), läsa eller något litet småspel på ipoden, t ex lättaste sudoku. Att tänka på eller planera något trevligt kan fungera också. När jag är tillräckligt trött faller ögonlocken bara ner.
Behöver man inte öronproppar är ljudbok ett hett tips. Men det är lite jobbigt att vakna flera timmar senare och inse att man fortfarande har en uppläsare i öronen…
Eller kanske lite naturljud? t ex regn som droppar mot löv eller skogsljud…underbart tycker jag.

# ekorren har du tips på vart jag kan hitta naturljud? just löv och skogsljud…me love…hittar ej…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Har ett par mini cd "gryning i skogen" och "porlande bäcken". Köpt i någon bokhandel. Theta förlag, går att hitta på nätet också. "Havets vågor" har jag också testat…men jag frös när jag hörde den, havet lät så kallt av någon anledning…brrr.
Men sen har jag laddat ner ett par gratis appar till ipoden också. Dom använder jag mest nu förtiden. Regn i olika grader, bäck….fast min favorit är nog jungelljud…mysigt att "vandra runt" bland dom olika ljuden av djur och regn. Finns en hel del olika appar, har inte testat alla än.
Här är en länk till theta förlaget:
lite tips vid sömnproblem från KBT-teraputen Maria Johansson via denna länk:
http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=60&play=2865117&playtype=Sändning
Varsam har också CD med avslappnande ljud eller musik: http://varsam.se/shop/?cat_id=86&head_id=28
Känner så väl igen det där med att inte kunna sova. Det spelar ingen roll hur trött jag är, jag kan inte somna för det. Har alltid varit så här, redan som liten tog det timmar innan jag somnade. Inte nog med det, jag kan inte somna om det är minsta lilla ljud eller ljus vilket gör att jag sommartid har ännu svårare att sova. :/
Jag fick för några år sedan en lugnande antidepressiv medicin av läkaren som skulle hjälpa mig att slappna av och sova. Tyvärr var den lite väl effektiv och gjorde att jag mer eller mindre sov dygnet runt, vilket den absolut inte skulle göra, den var ju bara lugnande. Var helt väck. Försökte i en månads tid innan sambon krävde att jag skulle ge upp. Han var trött på att jag inte gjorde annat än att sova.
Idag har jag en annan "ren" sömnmedicin som jag tar om jag verkligen inte kan somna. Försöker dock undvika den för jag blir ganska groggy dagen efter om jag tar den. Helst av allt vill jag ta cirkadin (melatonin), men läkaren tyckte vi skulle prova den jag har.
Sömnproblem är verkligen jobbigt. Vaknar dessutom si sådär varannan timma och är det minsta lilla som "stör" då och får mig ur dvala, då blir jag klarvaken och kan inte somna om (därför jag vill ha cirkadin), så det blir ju inte så mycket sammanhängande sömn.
Okej, inte mycket tips här heller, men som sagt, sömntabletten är det enda som funkar någorlunda på mig, annars rekommenderar jag cirkadin. Det funkar helt klart bäst på mig!

Kedjetäcke, läsa, slökolla på film, gärna en bok eller film jag läst eller sett tidigare så jag inte behöver titta så "aktivt". Lösa korsord. Ta en promenad eller en dusch innan jag ska hoppa i säng.
Men framförallt har jag accepterat att jag kanske inte somnar med en gång. Att inte ligga och vrida sig och vara stressad över att inte somna har nog hjälpt mig mest.
Bra skrivet Hanna att lyfta fram att man inte ska vara orolig över att man inte kan sova för tanken som du säger gör ju dig stressad.
Sömnen kommer när vi behöver den, den kräver olika hos olika människor.
Jag kan också lyfta fram att jag sover härligt gott dom dagarna jag har haft riktigt roligt, att ha kul är viktigt.