ADD?
När jag utreddes för Tourettes så gjorde de samtidigt det där uuuuurtråkiga indikationstestet för AD(H)D, det där med en svart skärm och en ruta och så vidare. Jag har nästan förträngt hur det gick till, så tråkigt var det. Jag lyckades väldigt bra på det, så de trodde inte att jag hade någon AD(H)D, vilket jag där och då höll med om.
Fast nu är jag osäker.
Jag känner bara en med bekräftad ADHD, och hon har myror i kroppen hela tiden. Hon vill att det ska hända saker oavbrutet, och händer det inget så ser hon till att det händer något. Och sådan är verkligen inte jag, jag vill tvärtom ha det så lugnt som möjligt. Jag sitter gärna stilla i timvis och bara läser, fantiserar eller skriver, jag tycker inte alls om när det är drama, halleluja, fester och kompisar (som tjejen jag känner gillar), och så vidare. Och jag är inte heller som min bror (som väntar på ADHD-utredning) där allt han vill ska göras ska hända NU-NU-NU, inte om fem sekunder. Med ungefär de bilderna svarade jag nekande på ifall jag kände igen mig i ADHD.
Men för någon dag sedan kom jag in på någon sida om just symptom på ADD, alltså ADHD utan H:et, och helt plötsligt kände jag igen mig själv i mycket. Då började jag kika runt härinne, och det kändes som att flera hade beskrivit så som jag är till stor del. Några symptom ska ju tydligen vara:
Ofta lättdistraherad av yttre stimuli - Usch ja, min sambo slår till exempel alltid av tv:n när han vill prata med mig om jag tittar på den, för annars går det inte att prata med mig. Min blick och hörsel har svårt att fokusera på EN sak om det är mycket runtomkring, och då blir det kaos i hjärnan eftersom jag inte kan göra två saker samtidigt.
Ofta svårt att följa instruktioner från andra - Om man räknar det att jag glömmer bort instruktionerna på en gång, så ja. Jag vill alltid ha nedskrivna instruktioner, annars kommer jag inte ihåg någonting (så länge det inte handlar om djur).
Svårt att bibehålla uppmärksamhet - Se första punkten.
Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs - Samma som ovan. Dessutom har jag svårt att lyssna på ointressanta saker, mina tankar vandrar iväg.
Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter - Jag är ganska virrig så jag tappar bort saker, ja. Fast inte nödvändigtvis saker som är till för "viktiga" uppgifter. Just nu saknar jag min sax.
Svårt att organisera målinriktade aktiviteter - Jag förstår inte riktigt den här punkten.. :S
Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan - Mhm, jag har väldigt svårt att avsluta saker som jag inte finner extremt intressanta hela vägen igenom. Jag vet exempelvis inte hur många halvfärdiga berättelser jag har som jag har tröttnat på så fort jag har kommit till ett avsnitt som inte är lika intressant.
Dessutom känner jag igen det där att tankarna flyger och att huvudet är fullt av dem, för så fungerar mina tankar när jag inte har dem fokuserade på något extremt intressant, som en god bok eller liknande. Och enda gångerna jag känner mig rastlös är när jag INTE har någon bok jag kan läsa (- eller när jag har abstinens efter socker, då känner jag mig också rastlös). Och när jag är rastlös så vandrar jag.
Till saken hör att jag känner igen mig på extremt mycket hos Aspbergers syndrom, vilket personalen på psyk uppmärksammade på en gång - jag var bara där för mina tics, inte något annat. Så det känner jag mig jättesäker på, och väntar på utredning. Men hur ska jag nu göra med detta? Kan det vara möjligt att jag har ADD? Eller?
Det där testet fick jag ju bra resultat på, men det är bara för att jag är extremt ambitiös och übernoggrann när jag gör tester. Jag gör mitt yttersta varje gång. Dock utförs ju det där testet i en helt stimulifri miljö, där det är tyst och stilla, så man riskerar ju inte att bli distraherad heller. Vad ska jag göra? Det känns ju korkat och komma såhär i efterhand..
Jag blir störd på att de inte informerade lite närmare vad AD(H)D är när de frågade. Suck.
Tack för er tid. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Åh, jag känner faktiskt en till med ADHD, en liten kille på elva år. Han är som en iller, det ska hända - och händer - saker hela tiden. :P
Mvh,
Moa
Tycker du ska prata med läkaren igen eller be om någon annan som kan utreda det hela det kanske är så att du har släng av båda.
Kan du berätta om det här indikationstestet hur det funkar ? Ska själv på utredning aå det vore trevligt och veta vad det är för typ av test.
Jag minns inte allt exakt, men man får sitta framför en svart dataskärm. I mitten är det en fyrkantig ram, och i mitten av den visas det en etta eller tvåa. Man får även höra en röst som säger någon av siffrorna, och då ska man klicka med musen varje gång man ser eller hör siffran ett. Det är extremt tråkigt, jag trodde aldrig att det skulle ta slut. Siffrorna och ramen är dessutom i färger som åtminstone jag tycker är jobbiga att titta på. :S
Mvh,
Moa
MoaL
Det låter mer som att dom vill kolla ens hörsel än själva add/adhd utredningstest
, men då vet jag vad man har att vänta. Tack.
Haha. :P Men det är koncentrationen de kollar, om man orkar "stå ut" och koncentrera sig på det där urtrista under så lång tid. ^^
Mvh,
Moa
MoaL
Jag förstod men ville bara skoja till det lite, förlåt
,
Men det lär jag INTE orka, kan jag säga direkt.
Jag förstod nästan att du skojade.
Jag var bara tvungen att förtydliga. :P
Mvh,
Moa
![]()
Jag minns det testet och klarade det galant, men har ADHD diagnosen ändå. För där kunde jag koncentrera mig, för att jag liksom ville.
Fick i diagnosen att är jag intresserad så fixar jag saker och ting, men tycker jag att det är jobbigt så skenar min hyperaktivitet och med den impulsiviteten.
Det är inte bara det testet som avgör om man har ADHD eller ej, är så mycket annat.
Men jag tänkte på allt möjligt annat under tiden jag gjorde denna test, för det tog så lång tid. så ändå skenar mina tankar åt olika håll och ändå fixar jag testet.
#9: Hur i hela friden får man bra resultat på det där testet? Vad är hemligheten? :)
Jag har gjort det flera gånger, och sist fick jag nästan ett icke-adhd-resultat, med medicin då.. Utan tillräckligt med medicin håller jag på att krevera under det där testet. Är riktigt imponerad över att det faktiskt finns folk som klarar av det. :)
haha, jag vet inte heller. Men jag hamnade väl i någon superfokuserad trans liksom 
min son har gjort det där testet det mäter hyperaktiviten och i hans fall så va han för bra på det
hade alla rätt
enligt psykologen på BUP så är det testet helt avgörande för en ADHD diagons då det verkligen testar om man kan koncentrera sig
i min sons fall så blev det alltså en ADD diagnos istället för testet bevisade att han inte har några problem med hyperaktivitet
och ja testet är menat att det ska vara trist och urtråkigt för en person med ADHD ska inte fixa det men en person utan ADHD ska ändå ta sig igenom det
kan tillägga att jag gjorde testet för några år sen och jag missade grovt jag håll på o dö av uttråkning
jag är förvånad över hur man kan få en ADHD diagnos och ändå klara testet
det är ju liksom meningen att det ska va en del i diagnosen så att säga
men det är kanske olika beroende var man bor någonstans
Ladydragon,
Men om testet är helt avgörande för ADHD så bör man ju inte göra den om man misstänker ADD, eller ? Din son fick väl ADD diagnos och inte ADHD eller missuppfatade jag hela inlägget ?
Jag tror till 100% att det är ADD jag har men jag lär inte klara det testet ändå
, om det nu blir ett sånt test.
alltså i min sons fall så misstänkte dom typ allt möjligt o så ville jag ha det jag tycker det är vansinnigt o låsa sig fast vid olika diagnoser innan man ens har gjort test
sen är det ursvårt trots att man får frågeformulär att sätta ord på vad är det exakt för problem
så därför började man med o kolla hyperaktivitet oki där va han lite för bra för sin ålder då kan man stryka det i alla fall
sen gick man vidare med minnestester begåvningtest och en massa annat som jag har glömt
sen va det oxå intervjuer och frågeformulär och så vidare ifrån skolans sida och hur agerar han där
när man till slut fick ihop allt det här efter typ 1 år så kunde man då klart o tydligt säga att oki det är ADD och problem med minnet
är trött o väldigt okoncenterad svarade jag på frågan eller inte?
ja ja såhär gick det till för oss denna gången i alla fall
Testen görs väl olika på olika ställen, jag fick göra mitt i två hela dagar.
Finns inget tvivel om att jag inte har ADHD, men det är ju massor med olika tester och en duktig psykolog, psykiatriker, arbetsterapeut lägger ju ihop alla bitar.
Är ju typ som om man skulle gå på lina och därigenom få reda på att man har dålig balans, nä. Och så är det ju inte.
Nä det jag menar är att man måste genom samtal, pappersformulär, metodik, olika tester mm lägga ihop alla bitar.
Min test är mycket grundligt gjord. Hade tur att få göra den på ett superbra ställe.
Ni som blivit utreda, vilken inriktning/specialområde har era psykologer haft ?
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite.