Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 5791 ggr
coffee-girl
0

Medicininsättning

Hej!

Jag har inte haft tid att skriva på ett tag, eftersom jag har fått en arbetsmarknadsaktivitet. Jag skriver mer om den ett annat tillfälle, nu till min fråga.

Jag fick nyss veta att i morgon ska jag börja med Ritalin, och jag undrar om det de ska sätta in låter normalt. Jag har liksom lärt mig att alltid ifrågasätta psyk…

Meningen är att jag varje morgon, exakt kl 8 ska ta medicinen. Inte strax innan jag går till jobbet kvart i sju, vilket vore det mest praktiska i st f att sitta på bussen o ta medicin! Nej, exakt 8.00 på minuten, det var mycket viktigt. Jaja, jag ska ta 10 mg Ritalin vid den tiden, vilket jag ska göra t.v., men minst 5 veckor. Fattade jag rätt ska jag efter det kolla puls blodtryck o vikt hos en sköterska. Nån annan hjälp kommer jag inte att få, t.ex. terapi eller kognitiva hjälpmedel… Skrikandes Men när jag får råd kommer jag att köpa en smart-phone för mina egna pengar, för en sån kommer att hjälpa mig avsevärt!

Jag vill eg. inte ha medicin alls, om jag inte måste. Förstår ni vad jag menar om jag säger att jag inte vill medicinera bort min personlighet, den som mina nära vänner älskar? Men nu måste jag enl. läkaren. Jaja… Jag "måste" inte medicinera med nåt alls, så länge jag inte har LPT, det är jag naturligtvis fullt medveten om. Och jag har enligt mig själv inga jätteproblem och mår inte dåligt, så det känns heller inte livsnödvändigt med det där Ritalinet. Den uppfattningen om mig själv kan naturligtvis bero på att jag är van vid hur jag själv mår och har lärt mig hantera livet. Det kanske blir jättebra när jag väl börjar medicinera! Så jag ska ge den en chans.

Men vad tror ni, låter det här okey?

[YlvaP]
0

Varför skall du ta just klockan 8? Det låter ju knasigt. Ta den när du vaknar eller skall just till jobbet. Sen behöver du ju inte säga något om det till läkaren.

coffee-girl
0

#1 Jag äter på jobbet, och har bestämt mig för att jag ska ta Ritalinet efter frukost, dvs ungefär kl. 9. Jag är nämnligen livrädd för en av de vanligaste biverkningarna, att tappa aptiten. Jag har haft felaktiga matvanor förr, och vet hur lätt det är att falla in i samma sak igen om jag inte är hungrig när jag ska äta. Mitt ansvar för mitt eget liv måste ju innebära att jag först och främst ser till att få i mig maten…

Så det ordnar sig.

[YlvaP]
0

Så bra.

tarotlasse
0

Jag har svårt att förstå varför man måste ta medicinen exakt kl 08:00

Jag tar Concerta samma innehåll som Ritalin men som utsöndras under längre tid ca 8 timmar.

Där sa man från början att jag ska ta min medicin på morgonen  vid frukost men inte ta den senare en kl 12:00 för då kan sömnen påverkas.

Men i dag tar jag 56 mg på morgonen och 18 mg till lunch eftersom jag faktiskt hade lättare att somna när jag tog medicinen senare.

Men som sagt vad detta är väldigt individuellt vissa sover sämre av dessa centralstimulerande mediciner andra sover bättre.

Att man går på kontroller för vikt och blodtryck är ju inte så konstigt eftersom centarstimulerande förr användes som bantnings preparat  och många går ner i vikt och centralstimulerande är ju blodtrycks höjande liksom energie drycker Coca Cola Kaffe osv.

Så därför man vi ha koll så det inte skenar i väg åt ngt håll.

Jag själv som skulle behöva gå ner i vikt gick inte ner ngt i vikt av medicinen  inte heller mitt blodtryck påverkades.

Så man behöver inte få biverkningarna det jag märkte dom första två tre veckorna var att jag fick huvudvärk men det släppte som sagt vad efter 3 veckor.

Så mediecinen har hjälp mig mer en vad den gett mig problem.

Sonen rasade i vikt när han började med Ritalin och även med Concertan så tappade han aptiten men den återkom efter några månader och han började gå upp i vikt igen så det är inget som behöver vara bestående.

Men vi är alla olika och vi regagerar olika från person till person så ta inte ut ngt i förväg.

Varken Ritalin eller Concertan förändrar din personlighet du lär vara samma person ändå.

Men du kommer få lättare med koncentrationen inte vara lika rastlös och förhoppnings vis hitta ett inre lugn.

Lasse

HannaM
0

Jag har valt bort medicinering. För jag vill inte ha. Det är ett val även om det inte alltid känns så.

Zaphix
0

Men frågade du inte varför läkaren sa att du skulle ta den exakt 08.00?

Och berättade du om vilken tid det skulle vara smidigare för dig?

Jag ctar som #4 Concerta på morgonen, tar den när jag vaknar oberoende av tid numera. I början var jag mer noga, men spelar ingen roll har jag insett.

Tar 108 mg Concerta på morgonen och sedan 10 mg Ritalin runt 16, senare om jag tagiot concertan senare. Och tar sedan 10 mg Ritalin tre-fyra timmar senare för att lättare kunna sova.

På eftermiddagen är jag mer noga med att passa tiden, just för att ha det som rutin. Blir lätt så att jag glömmer ta med mig medicinen om jag ska iväg nånstans annars och sånt. Bra med rutiner. :)

Men mecininen har inte förändrat min personlighet, är fortfarande samma person. Jag känner mig snarare som en uppgraderad version av mig själv, jag kan göra saker jag haft mindre lätt för innan och är mycket lugnare.

Testa ritalinet och se hur det fungerar, känner du att du inte får nåt ut av det sedan är det ju bara att inte ta det igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

coffee-girl
0

#6 Jo det frågade jag, men det bara måste jag… Men det skiter jag i, jag kommer att ta den efter frukost. Det vore livsfarligt (bokstavligen!) för mig att tappa aptiten, vilket man uppenbarligen ofta(st) gör.

Nåja, vi får se vad den gör för nytta. Jag e skeptisk…