Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 9577 ggr
timmelin
0

Dialekter. Hej hur låter ni?

Hej. Vilken dialekt låter det utav när ni pratar?

Och bor ni på den orten där dom pratar likadant eller har ni flyttat hit och dit.

Kommer era föräldrar ifrån den orten där ni nu bor?

Och deras föräldrar mm mm

timmelin
0

Hej kommer ifrån huskvarna. Vet ni vad det ligger? Vår dialekt är den finaste i hela småland. :)

Låter som den i jönköping men typ lite fiinare Tungan ute. Är småländska i rötterna.

i flera generationer tillbaks.

och har flyttar ett antal gånger men bara mellan tre städer.

jönköpingsdialekten påstår folk har mer liknelse med göteborgskan än övriga småland.

[aspie]
0

För min del så har jag en salig blandning av dialekter. Farsan var norrlänning och morsan från trollhättan. Jag bodde både i Gävle och Stockholm och Borås m.m tills jag kom till Småland. Många tror jag är från Göteborg utom när jag är i norrland för där tror de att jag är Skåning hahaha

[Fiction]
0

Jag bor i Sthlm, där jag även är född och uppväxt (bortsett från några år i Norrland).

Har således en stockholmska, men inte alltför utpräglad (jag är ganska allergisk mot stockholmska själv, måste jag medge). Skulle nog snarare säga som så att jag pratar rikssvenska, med en touche av stockholmska.

[Varulv]
0

Jag är såsom du, timmelin, ur-smålänning - på mödernet (har redogjort för den genealogin på min hemsida, för den som till äventyrs kan vara intresserad). Däruppe på Småländska höglandet, strax ovanför Jönköping, levde mina an-mödrar som småbrukare; plockade sten och lade upp i gärdsgårdar kanske, och dikade ur mossmarker. Slående är det, hur rikssvensk den dialekten ändå har låtit förmodligen genom seklen. Rätt märkligt egentligen. Medan - precis som du påpekar, timmelin - jönköpingsdialekten är mer som ett pidgin-språk - men så har väl Vätternmetropolen alltid utgjort något av en melting pot.

Annars, apropå vad du säger, aspie, så minns jag hur min mamma (alltså småländska) drog en mycket strikt gräns till skånskan. Det förekom nog att en och annan förmenade henne vara skånska, men då blev hon riktigt förbannad! Skåningar, och skånska dialekten, det var något helt annat det än småländskan för henne.

Själv talar jag nog en ganska neutral mellansvensk dialekt - har ju alltid bott och verkat här runtomkring Mälardalen. Fast "gnällbältesdialekt" tycker jag är så ful, så den talar jag inte…! Oskyldig

Busangardens
0

Typisk rikssvenska (södermanland - Trosa/Nyköping/Stockholm).

[YlvaP]
0

Ingen aning men kanske någon blandning av värmländska och finlandsvenska. haha

[aspie]
0

#4 Samma här Varulv. Jag blir skitsur när de tror jag är Skånska eftersom min dialekt är långt ifrån Skånsk. Jag talar inte ens med skorrrande R utan har rullande R

Karmatarerskanise
0

Skåning.

Fast pratar inte lika grovt som i Malmö och den delen av skåne. Pratar Helsingborgsskånska. HAr alltid bott här.

HannaM
0

Bor i stockholm och är född här. Låter dock inte som den urtypiska stereotypen men jag gissar på att det hörs att jag är härifrån. Däremot snappar jag extremt fort upp andra människors dialekter, med mer eller mindre lyckats resultat. Omedvetet alltså…

[Varulv]
0

#9 Det var en erfarenhet som jag gjorde då jag bodde i Sthlm - att "ur-stockholmare" oftast inte pratade stockholms-dialekt, utan mera "uppländska" eller "sörmländska" (beroende på vilken sida av Slussen som de var uppvuxna på).

HannaM
0

#10 Haha utom en del, jag skäms när jag hör dom, finns det något som låter värre? Jag föredrar riktigt gnällig dialekt framför den där fruktansvärda varianten av stockholmska som en del har.

[Varulv]
0

#10 Kan inte annat än hålla med…

LenaR
0

Varför dissar ni stockholmska? Gråter Jag älskar den mjuka gamla söderdialekten som man hör en del 50+are eller kanske t.o.m 60+are tala. Inte den nasala varianten som man hör i gamla filmer, utan den varma goa.

Stockholmska dialekter är annars inte mina favoriter, antagligen för att jag talar en variant själv…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zaphix
0

Pratar som man pratar dör jag bor. Jag själv tycker såklart att det är rikssvenska, men på andra ställen kallar man min dialekt norrländska.

Hos oss har man riktiga ö'n, är väl det som skiljer vår diablekt ifrån andras.
Men sedan är det norrländska, riktiga ä'n, lite segt, inte så mycket tjatter i onödan och sånt. Vi har väl endel ord här som man inte har i södra Sverige, det som sympoliserar mest är väl att supa in luft istället för ett ja.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Nja… dissar inte direkt stockholmska, den har sin egen charm, onekligen. Och speciellt Söder-dialekt, som du nämner, LenaR. Sedan har vi ju Östermalms-dialekten. Och den dialekt, "mina vänner i Vasa-stan" talar. För att inte tala om alla invandrade stockholmares dialekter, vilka måste tas för en realitet. "Rinkeby-svenska", till exempel. Skulle tro, att det som en gång myntade Söder-dialekten, var ganska så påverkat av alla möjliga slag av invandrare, såväl utländska som inhemska (Västgötadialekter inte minst, liksom romani mm.).

LenaR
0

Det är sant, man kan hitta både vackra och hemska varianter av dialekter inom Stockholms län. Foten i munnen

coffee-girl
0

Detn är lite olika, och beror på var jag är nånstans och/eller vem jag pratar med. Jag har lätt att falla in i andras dialekt.

Till vardags pratar jag nog mest allmän småländska, men inte höglandsdialekten som pratas där jag bor. Väl i min stuga i Blekinge så låter jag som en väst-bleking. Eller kanske skåning, eftersom jag har bott i Kristianstad. Jag får nån allmän skånsk dragning i dialekten om jag pratar med en skåning…

Mina föräldrar kom inte härifrån. Pappa var från Västergötland, men pratade knappt västgötska annat än närhan var hemma på besök. Och knappt ens då. Mamma som var från Sölvesborg lärde mig att prata sölvesborgsdialekt, jag blev tillsagd att jag "pratade fult" när jag sa nåt på småländska som jag hade hört av de andra barnen på gården.

[Varulv]
0

He he, kul te å höra det du berättar, coffee-girl! Erinrar mej att där jag växte upp - på en kvarters"gård" - vi barn var livrädda för ungarna på "Stenmansgården" som låg granngårds. Det gick ruskiga historier om dem och deras egenheter. Jag trodde såklart på allt detdär - tills jag som femåring blev bästis med en från "Stenmansgården". Ni må tro, att jag fick ompröva min världsbild därefter!

Btw, coffee-girl, - din stabbe, var han knalle?ObestämdFlört

coffee-girl
0

#18 Nä, bara nästan. Han var från  Strängsered, öster om Ulricehamn.

Panzer
0

"Stockholmska".

[Varulv]
0

#19 Ja men Strängseredarna, var inte dom ur-"knallar"?ObestämdGlad

Musiken
0

Jag pratar dalmal! Ganska starkt ocksa, med en liten touch av norrlandska. Ar fodd och uppvuxen i Avesta. Min dialekt har blivit starkare sedan jag flyttade till England dock da jag vardar min svenska mer, och de enda svenskar jag pratar i telefon med ar min familj. Annars sa snappar jag upp andras dialekter pa en gang ocksa, speciellt varmlandska.

LenaR
0

#17 Min kusin och hennes familj bor i Sölvesborg! Hennes barn talar en mycket vacker dialekt! Glad

coffee-girl
0

#21 Jaså, jag trodde det var Borås…? Men det är kanske Strängsered?

#23 Vad kul! Glad

MoaL
0

Norrländska pratas det här. :P
Indragna "Ssjoupp", djupa L, och ord som "idas/ids" (=orkar/orka) och "he" (=sätta/ställa/lägga). Sedan har vi säkert massor med fler ord som jag inte har blivit uppmärksammad på att de är annorlunda. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sok-
0

Har göteborgsdialekt. Dock inte så grov men man hör den, speciellt folk från andra städer som tycker jag pratar väldigt grov göteborgska.
Både i Falun ett tag då börja jag få dalmål på vissa ord jag sa, flytta tillbaka hit och börja prata mer som jag gjorde innan men får fortfarande inslag av dalmål. Låter rätt kul när jag pratar på göteborgska men avslutar ordet i meningen på dalmål haha.

timmelin
0

hej. sok.

Göteborgskan låter verkligen på två olika sätt tycker jag. Den sk. finare dialekten som hon tjejen i ung och bortskämd. och den som albert och herbert pratar. föredrar albert och herbert dialekten.

men så är det ju i flera av våra städer, sk finare dialekt och sk. arbetsklass dialekt. Glad

sok-
0

timmelin. hehe ja det håller jag med dig om, albert och herbert har en mycket goare dialekt.

Vet faktiskt inte vilket av de jag har.. Har kanske något mitt emellan. Min pappa pratar iofs med så kallad arbetsklass dialekt, har nog fått det mesta från honom. men svårt att avgöra själv!

timmelin
0

Flört

sighni
0

Jag talar blekingedialekt som vi gör i östra blekinge. Det är inte ovanligt att folk tror att jag kommer från Kalmar. Det gör jag inte.

RonjaRobbery
0

Rikssvenska med lite värmländsk krydda. Min pappa har ingen  dialekt, min mamma är pratar lite värmländska.

Emaljoh4
0

Jag vet inte riktigt vad jag har för dialekt faktiskt! Men lite norsk dialekt gissar jag på, folk kan dock inte tro att jag har bott i Norge eftersom jag pratar så bra svenska, men lite klang har jag nog Flört 

Tror inte jag har nån speciell dialekt.

har inte hunnit skaffa mig någon, föddes i stockholm, flyttade till Norge, och ja, flyttade tillbaks till norrland i Sverige,

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Blomkrukan
0

Jag är en äkta dalkulla. Både mamma och pappa kommer härifrån (Falun och Mora). Min dialekt beror på vem som bestämmer. Bodde i Jkpg i ett antal år och där hördes det rätt rejält att jag kom från Dalarna (enligt smålänningarna) men nu när jag åter bor här så tycker jag att jag mer pratar rikssvenska : ) Jag har väl en del uttal och så som kanske är "typiskt" dalmål. Vissa här pratar så extremt så jag kan få skrattanfall av det.

Jag kan även förstå Färnäsmål (by utanför Mora där jag växte upp), tyvärr kan jag inte prata det : (

Blomkrukan
0

Kom ju på att Billy Opel sjunger på Moramål. Moramål och Färnäsmål liknar varandra.

Tänkte det kan vara kul att lyssna på : ) Jag älskar iaf att lyssna på honom.

Billy Opel - Pimpelbi´tn

Billy Opel - Margit

Billy Opel - Wåmhus Blues

Trevlig lyssning!

[Tassy]
0

Jag är en extrem dialektkopierare. Jag tar efter klockrent nästan omgående.

Just nu har jag västgötadialekt. Är uppvuxen i norrland, med en far som har rötter i sthlm. Pratar nog ganska mycket rikssvenska i botten, tror jag? Skäms Jag ve4t nog fasen inte hur jag pratar själv, utan att härmas.

LinaIsabell
0

Jag är från Kiruna, och de som inte är samer där, har oftast ingen speciell dialekt. Jag brukar få höra att jag pratar rikssvenska, men just nu är den lite utblandad med norrländska eftersom jag bor i Piteå.

Svea-
0

japp här e en stockholmare till.vet ej om jag har någon speciell dialekt,det tror jag ej.

däremot e jag som vissa andra här på forumet och lägger mkt snabbt till med andras dialekter om jag är någonstans eller träffar nån med dialekt.

jag tycker om dialekter.tycker det är mkt charmigt.

här kan man lyssna på dialekter.

våra svenska dialekter

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
0

Jag lyssnade på gruppen tre små grisar på youtube. Dom värnar om den ursprungliga Jönköpings dialekten men framförallt om våra speciella ord som bara finns här i Jönköping. Lyssna får ni höra :)

ekorren
0

Låter som man gör, född inom "gnällbältet"…fast med en liten krydda av norrlänska….*Ssjoupp* såe ä lä nog…

Cochon
0

Jag kommer från Danmark och det gör hela min mors släkt, vi bor i Skåne och min far är från Skåne, men hans släkt kommer nog delvis från dalarna. Fast det är inget jag har märkt av.
Jag pratar skånska, lite små brett. :P Säger t.ex vann, trä, brö, bonnen, spann och en himla massa mög. ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋