Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5611 ggr
Cochon
2011-02-19 20:45
0

Språk

Halloj!

Har varit borta ett tag, fast nu är jag tillbaka. Eller i alla fall en stund… :P

Jag älskar språk och tycker det är skit kul! :D
Jag har danska som modersmåls språk, franska som B-språk, kinesiska som elevens val och svenska och engelska som alla andra. ^^
Jag är helt förälskad i språk, speciallt kinesiskan, och jag har planer på att lära mig fler med tiden. :P

Fler än jag som tycker det är skit kul på språk?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Zaphix
2011-02-19 21:59
0

Jag tycker det, fast bara svenska språket.. Kass på att lära mig nåt annat. Kan väl prata engelska flytande och läsa och skriva, men det är tack vare datorspel. Inget jag valt att bli bra på. :)

Läste tyska i fyra år i mellan- och högstadiet, kan läsa hjälpligt men inte skriva eller prata. Min lärare i tyska kom dagen innan skolavslutningen sista terminen i nian och sa "Jag är snäll och ger dig ett G, men du förtjänar det inte.".. Jag sa tack. :)
Var typ aldrig på lektionerna och när jag var där hade jag glömt böckerna hemma, fick göra ett par omprov på varje prov och fick G på de flesta tillslut. Men det var nog bara tur, slumpen slår mväl till på ett bra sätt ibland. :)

Det enda jag kan nu är de prepositioner som styr ackusativobjekt och dativ.. :)
Dom skulle jag kunna rabbla om nån väckte mig mitt i natten utan problem, så mycket upprepade vi dessa.

Läste japanska på gymnasiet, bara 100p, mest för att jag tittade på så mycket anime och läste mängdvis med manga. Kan inte ett ord japanska, kunde inte då heller, men mirakulöst nog fick jag åtminstone ett VG.

Språk är inte min grej, värdelös på att lära mig det, men lyckas på nåt sätt ändå hamna i situationer där jag behöver lära mig olika språk. Kan endel kantoneiska också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cochon
2011-02-19 22:03
0

Oki dockie :D
Samma här med engelskan, har aldrig varit intresserad av det men har lärt mig det på ett eller annat sätt i alla fall. :P Engelskan är nog det enda språket jjag läser som jag inte gillar.
Ah, jag läser mandarin så kantonesiska är inte min starka sida. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Zaphix
2011-02-19 22:07
0

Ja, mandarin är ju det vanligaste numera. Men jag tränade kung fu förut, en traditionell stil som innehöll mycket kantonesiska ord så efter ett tag blev man intresserad och ville lära sig mer kanto. Spännande språk iofs, men inte det lättaste direkt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
2011-02-19 22:43
0

Älskar språk men har inte tålamodet att lära mig ett. Flört

coachingtiger
2011-02-20 00:47
0

Jag är språknörd, och har dessutom lätt för att lära mig. Jag kan svenska och engelska flytande, men kan ta mig fram hjälpligt på en mängd andra språk. Jag har tränat ett flertal kampsporter, och då lärt mig en del ord på såväl japanska som mandarin och kantonesiska. Jag har också varit ute och rest en del, och snappar upp mycket av språken på plats.

Cochon
2011-02-20 18:16
0

#5 Samma här, en äkta språk nörd. ^^ Tycker ofta det går för långsamt, så under vissa lektioner hittar jag på annat utan att komma efter… hehe… :P

Karmatarerskanise
2011-02-20 18:29
0

Engelska språket min favorit. Det har jag lätt för. Men det är svårare med andra språk. Bortsett från svenskan då :)