Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5167 ggr
[Linsenhejhej]
0

Blandar ihop sinnesintryck

Jag håller för öronen när det är något jag inte vill se, och jag täcker för ögonen när jag hör ett jobbigt ljud.
Här kommer några exempel:

- Min lärare tänder lampan i mitt arbetsrum och jag skyndar mig att hålla för öronen.
- Jag hör ett högt och jobbigt ljud, och täcker ögonen med händerna.
- Jag försöker säga något, men råkar hålla för öronen i stället.
- Jag tittar på TV och ser hemska bilder. Det är inget ljud men jag håller för öronen så hårt jag kan.
- Jag hör att någon säger något som jag inte vill höra, och råkar täcka ögonen med händerna i stället för öronen.
- Jag försöker lyssna på något men börjar håller för öronen av misstag.

Gör ni också så här?

coachingtiger
0

Jag har aldrig råkat ut för detta själv, och känner ingen som har gjort det heller. Däremot har jag läst om något som kallas synestesi. Nu vet jag inte om det är på detta sätt du upplever det, men du kan läsa om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack! Jag visste att jag hade synestesi från förut, men hade ingen aning om att den kunde göra att det blev så här.
Jag kanske "ser" ljud och "hör" synen, eller något. Glad

coachingtiger
0

Jag har ingen aning om det du beskrev ovan klassas som synestesi. Jag tänkte i alla fall på att en del hör färger, och färger är ju annars kopplat till synen. Alltså är det en sammankoppling av de två olika sinnena.

Jag vet inte om du upplever att du hör det du ser, men du skrev att du håller för öronen om någon tänder lampan. Om du inte skulle hålla för öronen då, upplever du då att du hör något? Får du hörselintryck av det du ser, eller håller du bara för öronen ändå?

Detta är helt nytt för mig. Jag har bara läst om synestesi tidigare. Jag har aldrig träffat någon med det, men jag tycker att det är spännande att lära mig nya saker, så berätta gärna mer om hur du upplever det. Om du vill förstås.

HannaM
0

Jag har problem att särskilja sinnesintryck. Vet ofta in om jag är kissnödig, törstig eller trött.

Emaljoh4
0

Jag kan klia på ett ställe, utan att veta vart det kliar! Tungan ute Jag kan tro att det kliar på ett ställe, men egentligen är det på ett helt annat ställe.

Detta händer vad jag har märkt bara på händerna

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Varulv]
0

Jag hade en gång en kompis som såg liksom ett färgkalejdoskop (inombords) av musik.

Själv har jag haft så gott som lukt-och smakförnimmelser av färger; färger har således haft en mycket stark påverkan på mitt sinne. Nu, på äldre dar, har detta avmattats, men jag kan få nästan samma intensiva förnimmelser av vissa färgnyanser, som jag återerinrar mej, - som av ursprungsperceptionerna jag hade då, en gång för länge sedan.

Ungefär som smärt-delen av en orgasm (om ni nu - som jag - kan särskilja denna från lust-delen…!) vill jag beskriva de mycket intensiva (och, som sagt, smärtsamma) hörselförnimmelserna av starka ljud när jag var liten. Även dessa hör mer eller mindre helt och hållet till det förgångna numera, och tur är väl det. Men, som sagt, där var en rent fysisk smärtdimension av dessa tidiga hörselupplevelser.

#4 Som du, HannaM - fastän möjligen i något mindre grad - kan jag uppleva inre ret-sensationer; jag vet ofta inte, kan inte avgöra, om de inre organen är i olag, utan känner då merendels ett diffust obehag; blir på dåligt humör; etc. Denna usla självdiagnosförmåga har jag förstått kan vara mig i viss mån handikappande.

HannaM
0

Justja.. sen finns det en del färger jag får huvudvärk av. Eller nyanser. En viss typ av ljuslila metallic tillexempel.

#6 Ja inre kan vara svåra att urskila, fast jag är jättebra på att särkilja smärtor från varandra och beskriva väldigt bra så andra förstår.

[Linsenhejhej]
0

#3: Det känns i alla fall som att det är något som händer med hörseln när jag ser saker, till exempel när lampan tänds eller släcks, eller när jag tittar på något annat. Jag vet inte om jag hör något, men jag får ett enormt behov av att hålla för öronen, annars känns det så obehagligt. Det blir som ett slags sug/drag i öronen som låter, för att försöka beskriva ljudet.

#4: Det låter jobbigt att ha det så, är det det?

#5: Haha, det där känner jag igen från när jag var yngre.

#6: Intressant! Glad

Emaljoh4
0

#8 Haha, har det gått över för dig? Tungan ute Isåfall kanske jag inte har växt upp än, HAHAHA

[Linsenhejhej]
0

#10: Ja, det gick över. Glad

Emaljoh4
0

#10 HAHA . Fult att det inte är borta för mig..

HannaM
0

#8 Jo ibland, som tur är så inträffar det mest när jag är trött. Annars är det lite lättare att känna vilket det är men inte alla gånger.

coachingtiger
0

#5 Jag känner också igen mig i det där att jag kunde klia mig på ett ställe, men att det inte hjälpte, för att klådan satt på ett annat ställe.

Även jag hade det oftast på händerna. För att besvara din följdfråga, så har det gått över för mig.

[Linsenhejhej]
0

Förresten, nu minns jag att jag läste någonstans om det jag skrev i första inlägget. Nämligen i en bok. Det var en liten pojke med klassisk autism som hade det exakt likadant som jag med det här.
Han blundade när det var ett jobbigt ljud, och höll för öronen när någon släckte/tände en lampa när han var oförberedd.