Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 5791 ggr
Casiopeia
0

Stöd för anhöriga?

Jag och min sambo har varit tillsammans i lite mer än ett halvår nu, och han har börjat lära sig om mig och mitt funktionshinder. Han är väldigt mån om att förstå, läser allt han kan och vill hjälpa mig men det är helt klart kämpigt med vissa grejer, t.ex mitt slarv, att jag inte klarar av tider, att förstå när jag har dåliga dagar, att jag glömmer viktiga saker osv. Det har blitvit en hel del missförstånd och sårade känslor pga av min ADD, och även om det går framåt så känner vi väl båda att det skulle vara bra med lite hjälp utifrån för att lära oss att leva ihop. Det är ju svårt för mig att förklara i efterhand varför något blev som det blev, och han känner ett behov av att träffa andra i samma sits, få tips och råd om hur han ska hantera sin knasiga kvinna.

I Attentions tidning har jag sett att de anordnar "anhörigträffar" men trots att Attention till stor del riktar sig till vuxna med NPF så är de här anhörigträffarna alltid bara för föräldrar till barn med NPF. Obestämd

Är det någon som vet om det finns något slags träffar (eller liknande) för anhöriga till vuxna "bokstavsbarn", t.ex sambos, makar och familjemedlemar? Tycker det borde finnas…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

vildvild
0

Casiopeja hej jag och min fru skall tillsaqmmans träffa min utredare för att även hon skall lära sig om min funktionshinder.. det var ngt som han erbjod.. detta e på st görans sjukhus..

kanske kan du fråga din??

HannaM
0

Här har det inte erbjudits någonting tidigare, nu har adhdcenter en föreläsning för anhöriga till unga vuxna (18-25). Det är det enda.

Svea-
0

stöd till anhöriga

kika runt på den sidan.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Casiopeia
0

Hmm…

#1 Hon som gjorde min utredning har jag pratat med, det var en privat konsult och hon erbjöd inget sådant eller kunde tipsa om något.

#2 och 3 Verkar ju som stockholm har en del bra grejer, men jag bor i göteborg så det hjälper mig inte så mycket. Är iof 26 så jag faller ju ur kategorin ändå.

Har skickat ett mail till attentions lokalavdelning och frågat om dom har något, men det verkar inte så. Är det inte konstigt att det inte finns? Känns som det måste finnas fler frustrerade anhöriga liksom…

Svea-
0

# 4 habiliteringen finns på flera ställen än sthlm.

habiliteringen / län

vildvild
0

Casiopeia vad dunt att hon utredaren inte gav dig och anhöriga en tid för att berätta om din diagnos. well werll det fixar sig !! Glad

har ju kommit lite länkar här tex från Svea-

Casiopeia
0

#5 jo, men hittar inte att de erbjuder något stöd av det slaget i GBG…

Svea-
0

västra götalandsregionen?

götet/habiliteringen?