Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 5057 ggr
Trin
0

Igår var en bra dag !

Jag bestämde mig för att baka kanelbullar. Jag tänkte göra pojkvännen glad med mina goda kanelbullar. Åhh vad glad han skulle bli när han kom hem och det dofta kanelbullar i hela lägenheten , tänkte jag.

Fy vilket misslyckande det blev. Skulle baka kanelbullar för allra första gången själv , och det gick ju sådär ! Det första misstaget jag gjorde var att läsa receptet fel , jag hade i ½ dl mjölk istället för 4dl mjölk !! Inte konstigt nog att jag fick ringa mamma stup i kvarten :)

Degen smula sönder och det var då mamma sa till mig att jag hade i för lite mjölk. Degen blev alldeles för tjock , det gick knappt att kavla ut den. Och eftersom jag hade en mini arbetsyta så gick det åt skogen. Jag vill ha ett större kök !

Jag vet inte ens om man kan kalla det för bullar. Eftersom degen var super tjock så när jag rulla ihop den blev det mer som en rulltårta. Visa bullar blev små andra american size bullar. Några blev hårda som sten och det smaka inte alls som mammas bullar ! Nästa gång jag bakar (om jag nu vågar på det igen). Så blir det färdig mixad bulldeg som man köper i affären.

Så går det när man ska leka hemmafru :)

Idag blir det marinerad rostbiff i ugn (marinera rostbiffen igår). Med ungrostad krispig klyftpotatis med rödvinssås och  en sallad. Jag hoppas verkligen jag lyckas med detta ! Ugnsrostad potatis har jag gjort förut så det vet jag blir gott. Men rostbiff i ugn ? Never.. Men jag köpte en kött/grill termometer igår. Så det ska nog bli bra !

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

[YlvaP]
0

Hejjar på dig. Maten blir nog supergod skall du se. ;)

Trin
0

Tack :) Jag kan ju uppdatera sen med bild och info hur det gick ;)

[YlvaP]
0

Ja det vore toppen. :D Älskar bilder. HIhi

Trin
0

Jag älskar också bilder. Och att ta bilder min riktiga passion :)

[YlvaP]
0

Åh spännande. :D Jag älskar också att fota fast jag inte har en systemkamera. Bara min älskade kompaktkamera.

Trin
0

Jag hade också en kompaktkamera innan. Men jag tyckte inte den räckte till , jag ville göra så mycket mer med mina bilder.

Det tog ju ett tag att spara till , men gud vad lycklig man blev när man fick hem sin Canon.

Ladydragon
0

jag skulle vilja säga såhär övning ger färdighet…..

och våga prova igen….ääh det gör väl inte så mycket om det blev katastrof det är bara på det igen

ett bra tips är att följa receptet slaviskt och  att trippelkolla allting innan man häller ner det i bunken

enligt mig så finns det ju lättare recept att ge sig på till exempel rulltårta muffins eller småkakor och tja är inte det lätt nog så chokladbollar

ut i köket och prova igen Glad

timmelin
0

haha idag så är jag faktiskt riktigt duktig på att laga mat. Men kan ändå delge lite av mina misstag. Uppmanar också alla andra som gjort misstag i köket att erkänna här . Flört

Ett av mina misstag gjorde jag som barn då jag skulle koka kaffe till mina föräldrar i en sådan där kaffekokare, många vet nog inte vad det är här inne. Om ni inte vet så får ni fråga

Jo jag hällde i kaffe och vatten, satte på pipen och satte på spisen. Kaffet blev som tjära då jag vänt på vatten och kaffemåtten. Skrattande

En annan gång gjorde jag chili con carne, gissa om min pappa svettades då jag ersatt chilipepparn med tesked till matsked och cyannepepparn likaså.

coachingtiger
0

Jag håller med #7 att du ska våga prova igen. Alla gör vi våra misstag. Det viktigaste är att försöka lära sig av dem, så att man inte gör om dem.

#8 Ja du, misstag har man ju gjort ett antal. Det har hänt att jag satt en kastrull med vatten på spisen, och sedan gått och satt mig en stund vid datorn. Jag fastnar lätt vid datorn, så ni förstår nog att det kokat torrt i kastrullen då.

Konsten att vidbränna tevatten behärskar jag till fullo. Kan man få en professur i ämnet? ;-)

Jag har ingen spisvakt där jag bor nu, så jag lämnar aldrig spisen obevakad. Jag har lärt mig av misstagen.

Ett annat misstag var när jag och min morbror skulle göra sockerfria maränger. Det gick att vispa ihop äggvitorna så att det blev som en marängsmet, och vi hade i lite socker. I ugnen så flöt de dock ut över plåten. De blev platta och hann också få en fin brun färg, innan vi tog ut dem. Anledningen till att de skulle bli sockerfria var att mormor gade diabetes typ 2.

HannaM
0

Mitt bästa mislsyckande var nog den hemgjorda pastan… det stod så fint i receptet "lättkavlat"… joo tjena, det var som att kavla häftmassa och slutresultatet såg ut ungefär som komage enligt min familj=p

timmelin
0

haha, är kul att delge sådana här saker.

Men tyvärr kan det bli grymt också som när en väninna från förr berättade om när hon var barn och skulle koka hummer till sin mammas födelsedag.

köpte en hummer, hällde i vatten i en stor kastrull och sedan lade i hummern och sedan satte på plattan….!!!

hon hade fortfarande dåligt samvete djurvän som hon är.

Svea-
0

jo öva bör man… det kan ju säger jag ev bli bättre…

jag e likadan när det kommer till bakning.en gång av 10 gånger blir det bra.och det tär på mig att misslyckas.inte ofta jag tar misslyckanden med en sån klackspark som TS gör,grymt coolt & imponerade tycker jag.

matlagning… är jag ganska duktig på och jag tycker om att laga mat,om & när orken finns där.samt pengar.men matlagning & bakning skiljer sig mkt enligt mig själv.har en vännina som är galet duktig på att baka,hon bakar svåra och komplicerade saker,WOW säger jag bara!Men hon är vansinnigt dålig på att laga mat.

min teori kring mig & min vännina är att hon har ingen diagnos och förstår sig på mått,vikt,gram och lite till som står i bakrecept.Vilket jag inte gör.men om jag ibland gör det,så blir det ej nån lampa som tänds och jag kommer på hurvida jag gjorde nu när det funkade,det är alltså mer slumpen.

jag menar kan jag ej läsa,skriva,som sig bör blir det som det blir om och när jag ska baka.

men matlagning behövs ej mått,vikt,m.m.Här har jag med tiden utvecklat mitt eget tänk kring mått osv.här kan jag komponera i hop smaker i huvet,m.m.matlagning för mig handlar mer om känsla än mått m.m.

om jag inte har helt fel är det väl en hel del stora kockar som har nån diagnos? men det är inte samma när det kommer till bak m.m?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

HannaM
0

#12 Fast jag bakar mycket på känn också faktiskt. Till mitt bröd nu är det enda jag vet hur mycket vätska jag tar.

Svea-
0

# HannaM coolt! jag tror det e lite individuellt men överlag att det är flera som kan laga mat på känn än vad det är som kan baka på känn…

kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

timmelin
0

o jag har ju ADHD, och älskar att laga mat.

Men älskar att laga efter recept, och gärna nya recept. Och då går jag efter receptet. Behöver ha en kreativitet i köket, gillar dessutom att kolla på matprogrammen på tv.

Tänk, jag skulle vilja stå med min familj och tävla samtidigt som i mästerkockarna, skulle vara jätteroligt.

Min enda nackdel vore väl att ha allt skinande rent och blankt när tiden går ur, maken däremot skulle fixa det momentet utan problem. Men min mat skulle vinna Tungan ute, enligt mig själv haha